• barn22

Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel

Hej!
    Är gravid v 9+2 och har fått Covid-19. Pga risk för blodpropp i och med immobilisering och andra riskfaktorer har jag fått utskrivet trombosprofylax Fragmin 5000IE,0,2 ml, ska ta en spruta dagligen i 2 veckor. Har läst på Fass att man som gravid bör ta Fragmin utan konserveringsmedel. Men verkar omöjligt att hitta Fragmin 500IE utan konserveringsmedel. Ni som står eller har stått på Fragmin injektion lyckades ni hitta utan konserveringsmedel eller tog ni med konserveringsmedel? Eller vad sa er läkare om detta?
    Ha det fint!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-02 10:02
    Och nej, jag är inte rädd för konserveringsmedel. Och jag kommer självfallet ta Fragmin oavsett om det är konserveringsmedel eller inte. Min fråga är inte om jag ska ta Fragmin eller inte. Min fråga är om någon annan fått samma info som jag och om de isåfall kunnat köpa Fragmin utan konserveringsmedel på apotek där de bor. (Finns endast med konserveringsmedel där jag bor på liten ort). Önskar endast svar på frågan och inte motfråga huruvida jag är rädd eller orolig för konserveringsmedel. Tack :)

• Svar på tråden Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel
  • Jag är bara jag

Aldrig hört talas om. Jag och många andra har tagit Fragmin eller Innohep som gravida antingen pga upprepade m.f eller pga IVF. Ingen läkare har nämnt konserveringsmedel. Dessutom är det inte FASS du ska läsa på utan janusinfo.

• Ebo88

Har heller aldrig hört talas om det. Jag tar fragmin under graviditet och andra omständigheter också då jag har en gen som gör att jag får lätt till blodproppar, har haft 6 st när jag var 25år. 

Jag tror nog att läkaren som skriver ut är rätt säker på vad som bör skrivas ut, men man blir ju givetvis fundersam, jag blev det nu haha 

• Anonym (.)

Eftersom du säger att det är omöjligt att få tag på fragmin utan konserveringsmedel...

Vad säger din riskanalys?
    Är konserveringsmedlet farligare än risken för blodpropp och allt det innebär?

• barn22

Hej! 
    Okej, så ni tar Fragmin med konserveringsmedel? Bra, då tar jag också det eftersom ni inte fått info om det :) 

• Anonym (.)
    barn22 skrev 2022-02-02 09:39:54 följande:

Hej! 
    Okej, så ni tar Fragmin med konserveringsmedel? Bra, då tar jag också det eftersom ni inte fått info om det :) 

• barn22
    Anonym (.) skrev 2022-02-02 09:29:27 följande:

Eftersom du säger att det är omöjligt att få tag på fragmin utan konserveringsmedel...

Självklart kommer jag ta Fragmin om det är så att inte någon annan heller lyckats få tag i Fragmin utan konserveringsmedel eller inte fått info om det. Det var aldrig tal om att jag inte skulle ta det om det inte finns alternativ.  Jag ville bara höra om det var någon annan som fått denna info och om de isåfall hade fått tag på Fragmin utan konserveringsmedel. Men det verkar som om de som svarat ej fått info om detta så då kommer jag ta Fragmin med konserveringsmedel eftersom det kan jag hitta på apotek där jag bor.
  • Anonym (.)
    barn22 skrev 2022-02-02 09:45:22 följande:
    Självklart kommer jag ta Fragmin om det är så att inte någon annan heller lyckats få tag i Fragmin utan konserveringsmedel eller inte fått info om det. Det var aldrig tal om att jag inte skulle ta det om det inte finns alternativ.  Jag ville bara höra om det var någon annan som fått denna info och om de isåfall hade fått tag på Fragmin utan konserveringsmedel. Men det verkar som om de som svarat ej fått info om detta så då kommer jag ta Fragmin med konserveringsmedel eftersom det kan jag hitta på apotek där jag bor.
    Min poäng är att du måste tänka själv och inte göra det som alla andra gör.
  • barn22
    Ebo88 skrev 2022-02-02 09:17:44 följande:

Har heller aldrig hört talas om det. Jag tar fragmin under graviditet och andra omständigheter också då jag har en gen som gör att jag får lätt till blodproppar, har haft 6 st när jag var 25år. 

Jag tror nog att läkaren som skriver ut är rätt säker på vad som bör skrivas ut, men man blir ju givetvis fundersam, jag blev det nu haha 

Jag blev lite fundersam men eftersom du och den andra som svarade ej fått någon info om detta så verkar det inte vara något att ta hänsyn till, alltså att man bör ta Fragmin utan konserveringsmedel. På de Apotek där jag bor (liten ort) finns det endast Fragmin med konserveringsmedel så då kommer jag ta det. Ville bara dubbelkolla här om det var så att andra hade fått Fragmin utan konserveringsmedel men det verkar ju inte som det :)
  • SaraL77

Varför är du orolig över konserveringsmedlet? Är du en sån som oroar dig för allt?

• barn22
    SaraL77 skrev 2022-02-02 09:52:51 följande:

Varför är du orolig över konserveringsmedlet? Är du en sån som oroar dig för allt?

nej jag är inte orolig över konserveringsmedel. Jag hade fått info att man som gravid bör ta Fragmin utan konserveringsmedel men eftersom det inte finns på apoteken där jag bor undrade jag om någon annan fått samma info som jag och om de isåfall hade Fragmin utan konserveringsmedel. Förstår inte varför du svarar med något annat än svar på frågan. 
Svar på tråden Omöjligt att hitta Fragmin utan konserveringsmedel