Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Huslån

Cismi skrev 2022-02-02 22:15:34 följande:
    Huslån

Hej! Jag står på ett huslån tillsammans med mitt ex. Jag har inte bott i huset på ett år. Huset är värderat till 500 tusen och lånet är på 320 tusen. Taket behöver göras och han har tagit in offerter och det ska kosta 200 tusen. Därför säger han att det är bättre att han bara tar över lånet för det kommer inte bli någon vinst ändå. Och absolut det är jag med på då lånet ska betalas först. Håller han på att lurar mig? Och om han tar över lånet eller om huset säljs och lånet blir löst. kommer min kreditvärdighet stiga när huslånet är borta? Vi står på lånet tillsammans och äger 50/50 av huset var. Tacksam för svar.

Ditt hus är värderat till 500 tusen, antar att det värdet är utan en takrenovering, och är belånat till 320 tusen. Dvs det finns ett övervärde i huset på 180 tusen. utgår ifrån att ni står 50/50 på hus och lån. Det betyder att om du säljer idag får du 180/2= 90 tusen efter att lånet är betalt 
    Det betyder att om ditt ex vill lösa ut dig ur huset så får han lösa ut din del av lånet samt ge dig din del av övervärdet.
    vill ditt ex efter övertagandet fixa taket så får han ta kostnaden på 200 tusen själv

Ditt lån är en del av din kreditvärdighet så ja, kan göra din kreditvärdighet bättre om ditt ex löser ut dig ut huset

Till den stora frågan - varför har du lån på ett hus som du inte bor i? Har du hyreskontrakt med ditt ex? 

• Anonym (H)
    Cismi skrev 2022-02-02 22:51:38 följande:

Men när värdeingen gjordes så sa vi att taket behövde renoveras. men vi trodde inte att det var så illa. Men han kan ju hålla på att hitta på massa fel för att få ner värdet.

Ni kan anlita en oberoende part som värderar huset, tex banken. 
Svar på tråden Huslån