Inlägg från: Anonym (jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jo)

Ni som har era barn placerade i familjehem

Mitt barn fick lvu baserat på vissa lögner, det hävdes visserligen väldigt snabbt och barnet togs aldrig ifrån mig men det har verkligen satt spår i mig. När jag försökte få en förklaring så fick jag höra att handläggaren gjorde det för att markera.

Jag hade lämnat en våldsam relation och var på trygg plats när detta hände. Stora delar av utredningen fick intern kritik och dom fick göra om och ta bort delar då det tom stod rena lögner i den. Det är väldigt kortfattat hur illa det blev för oss och jag känner att samhället svek mig och mitt barn något enormt. Jag hade tur som kunde bevisa det som inte stämde i utredningen, det hade kunnat sluta mycket värre. Jag tror absolut att dom flesta som arbetar med sånt här gör sitt bästa men ibland blir det fel. Dessutom rådde socialtjänsten mig till att inte låta barnet träffa sin pappa. Som tur är pratade jag med en advokat innan och rådde mig till exakt tvärtom då hon hade varit med om att föräldrar förlorar vårdnaden om dom håller barnet/barnen borta trots att den andra utövar våld. 

Vi har ett bra liv idag men jag känner fortfarande enorm ilska mot myndigheter, jag kan inte komma över hur vi blev behandlade.

Med det sagt, utan att veta hur det är att ha barn som är familjehemsplacerade, så tycker jag att det är bra med fler lagar som skyddar barnen istället för tvärtom. Jag tycker dock att socialtjänsten borde granskas mer för att minimera misstag. 

• Anonym (jo)
    Anonym (....) skrev 2022-02-05 11:52:36 följande:
    Om dina barn aldrig omhändertogs så har inget LVU existerat.
    Jo, jag har papper på det. Dom tog LVU men dom flyttade oss tillsammans och sen hävdas det väldigt snabbt. LVU kan också tas och barnet kan placeras hos den ena föräldern, det var vad dom sa till mig. Jag vet ju att dom gjorde fel i vårt fall så visst är det möjligt att det dom sa till mig då inte stämmer heller. Men ett beslut på LVU fanns.
  • Anonym (jo)
    Anonym (123) skrev 2022-02-05 13:50:26 följande:
    Bry dig inte om de som försöker förminska dig. Du vet vad ni varit med om och det räcker.
    Ja och i mitt fall ledde det till att handläggaren omplaceras och stora delar av utredningen fick göras om. Jag lämnade vidare utredningen till andra handläggare och det var då saker hände.

Jag förstår dom som försvarar soc då jag hade gjort samma sak om jag inte råkat ut för det här. Jag tror alltså att dom gör rätt i dom allra flesta fallen men att det ibland blir fel vilket kan leda till katastrofala konsekvenser. 

Vi hade behövt hjälp av soc pga pappan och jag samarbetade fullt ut men nu skulle jag aldrig lita på dom igen och det är synd att vi inte fick hjälpen vi behövde.
Svar på tråden Ni som har era barn placerade i familjehem