• Marie7

Ni som haft covid

Hej, i nästan två år klarade jag mig från smitta. Bytte arbetsplats i mitten av januari (förskola) under värsta utbrottet där. Hann jobba 2.5 vecka sen vart jag smittad. Hälften av kollegorna har bara varit lite förkylda och kom åter efter 5 dagar. Hälften sämre. Jag tillhör kategorin sämre. Fick frossa, halsont, hosta, enorm huvudvärk. Blev värre o värre. Sov inget den natten. På morgonen kände jag mig lite bättre. Dock genomförkyld. Kunde dricka kaffe och äta. När jag vaknade i morse värre igen. Ingen matlust, helt sänkt. Feber. Väldigt ont i kroppen. Går jag upp blir jag yr och illamående. Känner rent spontant att jag inte kommer kunna jobba på dag 6. Mitt jobb är väldigt krävande. Hur har ni andra mått? 

• Svar på tråden Ni som haft covid
  • Fringe

Det är klart att du inte kan gå iväg och jobba om du fortfarande känner dig så påverkad. Själv har jag passerat 14 dagar och är inte frisk ännu. Har turen att kunna jobba hemifrån. Hade jag behövt åka till arbetet hade det aldrig funkat. 

• Fringe

Kan tillägga att idag är första dagen som jag ändå har hopp om att jag är på väg att bli frisk. Så det kan ta tid! Vissa märker inget alls, andra får milda symptom och det går över snabbt, för ytterligare andra drar det ut på tiden. 

• Anonym (F)

Jag blev heller inte smittad förrän Omikronvarianten tog fart. Är ung och ovaccinerad, och tillhör ingen riskgrupp. Fick lätt feber (~38), lite hosta och nästäppa. Höll i sig i ca 2 veckor och låter fortfarande ganska nasal. Hade ingen värk i kroppen och var inte tröttare än vanligt. Anser ändå att jag fick milda symtom, även om de höll i sig ett tag.

• Anonym (Ella)

Det är väl ingen som säger att man ska vara fit för att jobba from dag 6?
    Är man sjuk så är man. 
    Min familj (2 vuxna 2 barn) insjuknade som ett domino inom tre dygn ungefär. Yngsta barnet i förskoleåldern hade hög feber och huvudvärk i två dygn. Vi andra alltså tonåringen plus vi vuxna hade som rejäl flunsa första dygnen med feber, frossa, ont i kroppen mm. Sen därefter och i drygt en vecka förkylning med snor och jobbig hosta. Maken har fortfarande puls som rör sig märkligt, kan vakna med samma puls som han har när han joggar. Och jag (mamman) har hosta och även förändrat luktsinne, jag känner varken någonting när jag lagar mat eller doft från typ sköljmedel. Märkligt. Men jag har kontorsjobb på distans så jag jobbar nu, jag känner mig inte "sjuk" längre .  Nu är det ca 2v sen vi testade positivt. 

• Anonym (A)

Jag hade covid för precis ett år sen. Fick en rejäl influensa som höll i sig i en 7 dagar. Sen var det två feberfria dagar som gällde så jag var borta 9 dagar totalt, ev 10. Efter det hade jag jobbig huvudvärk och en trötthet som höll i sig några veckor till.
    En vän till oss hade covid för ett år sen och har nu covid vända två (hunnit få två sprutor) och han är nog mer sjuk denna omgång. Han är på sjunde dagen och ingalunda frisk ännu.

• mammabitch

Regeln är att man FÅR återgå efter fem dagar  - om man känner sig frisk- inte att man SKA arbeta på den sjätte dagen . Gäller ju för alla infektionssjukdomar: sjuk = hemma.

Fick covid i våras, deltavarianten med komplikationer, var hemma ca tre veckor.

• Anonym (pppp)

Jag blev sjuk för drygt 1,5 vecka sen, var hemma 6 dygn men jobbade hemifrån för jag var inte alls speciellt sjuk. Riktigt förkyld och täppt men det var ungefär allt. 
    Har inte haft covid innan. 

Har kollegor som varit hemma längre som fått feber osv - då ska man självklart vara sjukanmäld.  

• Marie7

Ja ni som kan jobba hemifrån slipper karensavdrag osv. Kan ha bibehållen lön. Det går inte i min värld. Ens att arbeta halvdan funkar knappt.

• Fringe
    Marie7 skrev 2022-02-04 16:56:40 följande:

Ja ni som kan jobba hemifrån slipper karensavdrag osv. Kan ha bibehållen lön. Det går inte i min värld. Ens att arbeta halvdan funkar knappt.

Bibehållen lön? Ja, om man inte är sjukare än att man kan sitta vid datorn att jobba. Själv har jag anmält mig sjuk 7 dagar under den här perioden. Det har inte funnits en möjlighet för mig att klara av att jobba. Men visst, med endast lite snuva hade det varit möjligt.
Svar på tråden Ni som haft covid