Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Dotterns kompis utslängd

Anonym (K) skrev 2022-02-05 22:05:58 följande:
    Så mycket kan hon knappast kosta att ha boende hos er en vecka, tio dagar eller vad det blir att du måste ansöka om matpengar hos soc. Glöm det. Kostar mer energi än det är värt.

Det beror ju på hur knapert TS har det. Man ska inte utgå från att alla har råd. Dotterns kompis verkar inte bara behöva mat för en vecka, utan nya kläder och allt möjligt, eftersom hon har blivit utslängd utan nånting verkar det som. Det är inte rimligt att TS ska behöva ta det ansvaret. Soc måste gå in och sörja för flickan om föräldrarna vägrar, även om fickan tillfälligt bor hos TS. Det är ju Soc som inte har ordnat annat boende, de har det yttersta ansvaret.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (K) skrev 2022-02-05 22:42:23 följande:
    Jag tror hon överlever en vecka utan en helt ny uppsättning kläder, kan säkert låna nån tröja av ts dotter i värsta fall. Hon har egna underkläder och det är viktigast så klart. Om ts väljer att på impuls börja köpa saker åt flickan så är det hennes eget val, om hon var "så" fattig så hade hon nog inte gjort det heller. Det är ingen som säger att ts har något ansvar, det har hon tagit på sig själv.

Nu syftade jag på det ekomiska ansvaret, om det inte framgick. Det är självklart att man tillfälligt ställer upp för sitt barns kompis, men någon som redan har det knapert kan hamna i en svår situation. Om Soc inte kan ordna tak över huvudet åt flickan just nu, måste de i alla fall ta ansvar för den ekonomiska biten. Det är säkert ok att flickan bor hos sin kompis ett tag, bara det ekomiska ordnar sig.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (K) skrev 2022-02-05 23:10:16 följande:
    Ts har inget ansvar på nåt som helst plan. Vad hon sen tar på sig själv är upp till henne. Om soc vill ersätta, jättebra. Men de kan lika gärna få för sig att neka. Tak över huvudet är inte samma sak som en ny garderob med kläder. Hon klarar sig en vecka utan att köpa en massa nytt och isf är det mat som kostar mest, men det kan knappast bli många hundralappar.

Naturligtvis menade jag inte en helt ny garderob, men flickan verkar bara ha kläderna på kroppen. För en familj som har det gott ställt eller hyfsat ställt, är den extra kostnaden inte något problem. Men för en familj som själv har det knapert, blir det kännbart om hundralapparna skenar iväg. Jag tror inte att TS hade frågat här om hon inte hade en ekonomiskt ansträngd situation. Och nej, hon har inget juridiskt ansvar för flickan öht. Moraliskt är en annan sak. Kastar man ut sin dotters 15-åriga kompis? Jag hade inte gjort det, inte om det bara var tillfälligt.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (F) skrev 2022-02-05 23:52:19 följande:
    Flickan borde väl kunna få hjälp av soc med pengar till nödvändiga utgifter i en sådan situation?  Jag vet tyvärr inte men hoppas att TS får korrekta svar och inte onödiga påhopp. Numera har jag ok ekonomi men jag är ensamstående och vet hur det är när man får ont i magen av oväntade utgifter som andra tycker är struntsummor. Jag tror inte att man förstår om man inte har varit i den situationen. Sonen har en kompis vars mamma missbrukar och även   om soc är inkopplat har jag sagt att han är välkommen hit när det är jobbigt hemma. Det är lätt att säga att man får skylla sig själv om man tar på sig ett sådant ansvar men man måste vara otroligt hårdhjärtad om man stänger dörren för en ensam 15-åring i en sådan svår situation. Hoppas att hon får bra hjälp av soc. Man blir så ledsen när man tänker på hur många unga som far illa. Tur att hon har er. 

Tack, du förklarade det mycket bättre än jag gjorde. Jag har aldrig varit i denna situation själv, varken dålig ekonomi med barn eller barns kompisar som behöver hjälp på det sättet. Men som du skriver, de flesta har självfallet inte hjärta att neka hjälp, även om de har det knapert själva. Ja, det är ett val att hjälpa till, men hallå, lite medmänsklighet liksom.
Svar på tråden Dotterns kompis utslängd