• Anonym (Hur gör man)

Dotterns kompis utslängd

I fredags ringde min dotters kompis 15 år och frågade om hon fick bo hos oss då hon blivit utslängd av sin missbrukande mamma. Soc frågade om hon fick bo hos oss över helgen vilket hon så klart fick. Nu har hon fått corona så jag antar det kommer dra ut på tiden lite.  Jag har köpt lite underkläder och hygienprodukter då hon inte är välkommen hem att hämta sina saker och bara äger de kläder hon har på kroppen. 
    Hon har fått mitt sovrum att sova i och jag bor i vardagsrummet. Kan jag på något sätt be soc om hjälp med kläder och omkostnader för henne?  Jag är själv ensamstående med två barn att försörja. 

• Svar på tråden Dotterns kompis utslängd
  • Anonym (Soc sekr)

Så fint att du ställer upp! Det är mycket tryggare för flickan att få vara hos människor hon känner. 

När man har uppdrag från socialtjänsten får man normalt sett arvode, en slags lön, och omkostnadsersättning som ska täcka kostnaderna för att barbet bor hos en. Arvode brukar man inte kunna få när det är någon i nätverket som ställer upp som du. Men omkostnad borde du absolut ha rätt till. Ring soc och säg som det är. Du tar gärna hand om flickan men du har det tight ekonomiskt och behöver omkostnadsersättning. Berätta också att hon inte har några kläder. Hon måste ju ha kläder i vilket fall så det kan du lika gärna hjälpa henne med som att hpn får göra det när hon flyttar. 

med tanke på hur svårt det är att hitta familjehem kan det dröja innan man hittar något passande och hon verkar ju ha det bra hos dig. Så ring socialtjänsten och se till att då placeringen formaliserad och att du får omkostnadsersättning. 

Tack igen för det du gör!

• Plupp73

Finns det något stadsmissionen eller liknande där du bor?
    Soc och polis måste kunna hjälpa er att få hennes saker.
    Stackars flicka.
    Du har hamnat i en jättesvår sits.

• Anonym (Soc)

Jättefint av dig att du ställer upp TS. Tills inte du får tag i soc skulle jag skriva i någon köp och sälj grupp på fb och kolla om någon kan hjälpa dig med några uppsättningar i hennes storlek. Sett många som ger bort kläder till tex ensamstående mammor. 

• Elin pelin

Vad skönt för flickan att få vara någonstans där hon kan känna sig trygg!
    Jag har ingen koll på soc, rent logiskt borde du få hjälp. Annars kolla med majblomman, kyrkan, andra lokala frivilligorganisationer. I större städer brukar det finnas många grupper, kan du söka på Facebook kanske.
    Lycka till!

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (F) skrev 2022-02-05 23:52:19 följande:
    Flickan borde väl kunna få hjälp av soc med pengar till nödvändiga utgifter i en sådan situation?  Jag vet tyvärr inte men hoppas att TS får korrekta svar och inte onödiga påhopp. Numera har jag ok ekonomi men jag är ensamstående och vet hur det är när man får ont i magen av oväntade utgifter som andra tycker är struntsummor. Jag tror inte att man förstår om man inte har varit i den situationen. Sonen har en kompis vars mamma missbrukar och även   om soc är inkopplat har jag sagt att han är välkommen hit när det är jobbigt hemma. Det är lätt att säga att man får skylla sig själv om man tar på sig ett sådant ansvar men man måste vara otroligt hårdhjärtad om man stänger dörren för en ensam 15-åring i en sådan svår situation. Hoppas att hon får bra hjälp av soc. Man blir så ledsen när man tänker på hur många unga som far illa. Tur att hon har er. 

Tack, du förklarade det mycket bättre än jag gjorde. Jag har aldrig varit i denna situation själv, varken dålig ekonomi med barn eller barns kompisar som behöver hjälp på det sättet. Men som du skriver, de flesta har självfallet inte hjärta att neka hjälp, även om de har det knapert själva. Ja, det är ett val att hjälpa till, men hallå, lite medmänsklighet liksom.
  • Anonym (Varit i din situation)

Jättefint av dig att ställa upp Hjärta
    Jag tycker du och flickan ska åka hem till henne när mamman inte är hemma och hämta kläder och personliga tillhörigheter. Gå absolut inte in i huset, det kan du bli åtalad för, låt flickan göra det. Ta med IKEA kassar så hon snabbt får med sig grejerna. Jag har själv varit i den situationen med en tjej, då var pappan i huset hemma, vi åkte tre stycken för att undvika problem, det tog fem minuter. Tjejen bara hivade i kläderna i påsarna och tömde byrålådor på smink och liknande. Hon tog ut det på gatan och vi tog det därifrån. 

Du kan bli familjehem till flickan då kommer du får pengar från socialen. I mitt fall tog det tre månader innan jag var godkänd, jag fick ingenting under den tiden inte u efterskott heller. Jag fick 10 000 för att köpa möbler och saker till henne. Det här var  15 år sedan så det är säkert mer pengar idag. 

• Anonym (Hur gör man)

Jag ska prata med soc imorgon om vad de har för plan. Att åka hem till mamman är inget alternativ då hon har 5 barn till hemma och inte jobbar. 
    Vi är flera vuxna runt flickan som kommer prata med soc imorgon. Då inte bara flickan som bor hos mig behöver hjälp. Utan hennes syskon även mår dåligt på sitt håll. Mamman verkar ha tappat greppet helt och prioriterar annat än det hon borde.:( 
    Kan soc tvinga mamman att lämna urinprov?

• Anonym (Soc)
    Anonym (Hur gör man) skrev 2022-02-06 14:38:29 följande:

Jag ska prata med soc imorgon om vad de har för plan. Att åka hem till mamman är inget alternativ då hon har 5 barn till hemma och inte jobbar. 
    Vi är flera vuxna runt flickan som kommer prata med soc imorgon. Då inte bara flickan som bor hos mig behöver hjälp. Utan hennes syskon även mår dåligt på sitt håll. Mamman verkar ha tappat greppet helt och prioriterar annat än det hon borde.:( 
    Kan soc tvinga mamman att lämna urinprov?

Stackars barn. Lex lilla hjärtat kom ju häromdagen där domstolen kan kräva drogtest innan man får tillbaka vårdnaden om man förlorat den pga missbruk. Tycker fortfarande lagarna kring det är lite väl generösa till föräldrarnas fördel. Jag anser inte att någon missbrukare kan vara lämplig som förälder överhuvudtaget. 
  • Anonym (J)

Vad gjorde hon med sin dotters saker?? Finns de därhemma? Du kan inte åka och hämta dem?

• Anonym (Dahlia)

Du kan inte undersöka möjligheten att bli jourhem tillfälligt, för detta, så ni kan få relevant ersättning?

Jag kan inget om hur lång tid det tar men man skulle kunna hoppas att soc är lite pragmatiska när du löser ett problem för dem?

www.socialstyrelsen.se/mininsats/vad-kan-jag-gora/jourhem/~:text=Socialtj%C3%A4nsten%20ska%20erbjuda%20dig%20utbildning,erbjuds%20i%20de%20flesta%20kommuner.

Eller googla "bli jourhem" och ta Socialstyrelsens länk om länken inte vill.

Svar på tråden Dotterns kompis utslängd