• Emma1b

    Hur står ni ut med illamåendet?!

    Hej!
    Gick in i vecka 7 idag och mår så gräsligt illa. Till saken hör att jag har två barn sen tidigare och vill inte berätta för dem än,  då jag hade ett MA i november och vill komma förbi vecka 12 innan jag säger något.
    Jag har redan läst alla klassiska tips och fått lergigan comp utskrivet, tveksamt om de gör någon skillnad alls.
    Så, ni andra illamående, har ni några tips på hur man står ut? Vill mer ha mentala tips än fysiska då jag tror jag redan provat allt av de senare, från akupunktur till ingefärste...
    I mina tbå tidigare graviditeter mådde jag illa till ca v 25, så det är många långa veckor kvar tills jag kan förvänta mig att det lättar...

  • Svar på tråden Hur står ni ut med illamåendet?!
  • Anonym (Jo)

    Mitt viktigaste tips är att påminna sig om att det faktiskt går över. Första graviditeten var jobbigast för mig mentalt för att jag liksom inte hade tagit mig ur det innan. Mådde mer illa nästa graviditet men kunde hantera det bättre mentalt. Men ja det är döden och går inte att förklara för någon som inte upplevt det själv. Om det är riktigt illa och lergiganen inte hjälper alls så finns ju ännu starkare medicin. Annars är det ju så olika vad man kan må lite bättre av. Olika sorters mat. Jag mådde bättre av att äta mig proppmätt snarare än att småäta. Gröna äpplen och morötter kändes bra. Du vet bäst själv vad som funkar för dig. 

  • fjanten

    Starkare medicin..? Denna gång verkar lergigan comp+primperan ta bort det värsta för mig, förra graviditeten krävdes inläggning med dropp och sedan ondansetron en period när det var som värst. Lergigan comp för sig självt hjälper inte mig heller.

    Annars är det väl det klassiska:
    - Äta b12
    - Äta innan man stiger upp
    - Dricka bubbelvatten snarare än stilla

  • Anonym (Mamma...)

    För mig fungerade inga speciella mediciner men att äta salta kex som ex. Tuc hjälpte för mig.

  • Vera L

    Tack för tråden! 


    Jag är också sugen på tips! Första graviditeten, kan inte så mycket om det här och det är lite för tidigt att börja ta hjälp av vänner och bekanta. 


    Är i vecka 6 och de senaste dagarna har varit riktigt trista. Illamåendet går inte över, det känns lite bättre efter att det lilla man haft i magen kommit upp men efter 10 minuter är man zombie igen. Hur ska man kunna jobba? Fram tills illamåendet började åt jag mat enligt konstens alla regler, bara det bästa! Men nu, haha, får man ta det som går ner Äpple


    Känns svindlande att tänka på de som mått såhär i flera månader. Vilka kämpar!! 


    Vet ni om barnmorskan kan skriva ut medicin? Ska dit för första gången om 3 dagar. 


    Kram på er! 

  • Anonym (Jo)
    Vera L skrev 2022-02-06 13:14:24 följande:

    Tack för tråden! 


    Jag är också sugen på tips! Första graviditeten, kan inte så mycket om det här och det är lite för tidigt att börja ta hjälp av vänner och bekanta. 


    Är i vecka 6 och de senaste dagarna har varit riktigt trista. Illamåendet går inte över, det känns lite bättre efter att det lilla man haft i magen kommit upp men efter 10 minuter är man zombie igen. Hur ska man kunna jobba? Fram tills illamåendet började åt jag mat enligt konstens alla regler, bara det bästa! Men nu, haha, får man ta det som går ner  // Äpple


    Känns svindlande att tänka på de som mått såhär i flera månader. Vilka kämpar!! 


    Vet ni om barnmorskan kan skriva ut medicin? Ska dit för första gången om 3 dagar. 


    Kram på er! 


    Som jag skrev till ts. Det kommer gå över. Håll fast vid den tanken. Bm ber en läkare skriva ut medicin åt dig. Och du behöver inte vara orolig för att du inte får i dig det du ska. Bebisen tar vad den du behöver. Det är du som mår skit. Kämpa på!
  • Vera L
    Anonym (Jo) skrev 2022-02-06 17:48:02 följande:
    Som jag skrev till ts. Det kommer gå över. Håll fast vid den tanken. Bm ber en läkare skriva ut medicin åt dig. Och du behöver inte vara orolig för att du inte får i dig det du ska. Bebisen tar vad den du behöver. Det är du som mår skit. Kämpa på!

    Tack kära du! Den tanken hjälper! 


    Och havregrynsgröt verkar också hjälpa så det kör jag på så ofta jag orkar. Ska prova lite receptfria grejer och hoppas att jag känner mig kry nog att jobba! 

  • Anonym (Jo)
    Vera L skrev 2022-02-07 08:56:42 följande:

    Tack kära du! Den tanken hjälper! 


    Och havregrynsgröt verkar också hjälpa så det kör jag på så ofta jag orkar. Ska prova lite receptfria grejer och hoppas att jag känner mig kry nog att jobba! 


    Man brukar få börja med postafen och calma. B-vitamin tror jag att dom rekommenderar till dom flesta nu också mot illamående. Så finns det mer att ta till sen om det inte hjälper. De allra flesta mår ju faktiskt bättre redan efter vecka 12 nån gång. Hoppas att det inte blir Mer långdraget än så för dig!
  • Ingetnamn123

    Hej,
    Hur har du tag på Primperan? Har också fått recept på det men den är restnoterad och finns inte på något apotek. 
    Tacksam för svar!

  • fjanten
    Ingetnamn123 skrev 2022-02-07 12:24:11 följande:

    Hej,
    Hur har du tag på Primperan? Har också fått recept på det men den är restnoterad och finns inte på något apotek. 
    Tacksam för svar!


    Finns inga alternativa märken?
Svar på tråden Hur står ni ut med illamåendet?!