klyban skrev 2022-02-07 16:42:21 följande:
Du får sätta dig ned och ha ett förutsättningslöst samtal, där inga pekpinnar eller förmaningar ska existera.
Utan bara få en bild på vad som sker, går du på attack så är risken att barnet sluter sig och vägrar kommunicera.
Och där försvinner även en del av möjligheterna att göra nått åt saken och om det sker.
Och alla mer aggressiva åtgärder finns fortfarande kvar att använda, men först bör man prata med sitt barn.
Och när det inte funkar, vilken anledning det nu må vara, så får man börja adressera frågan vidare och ta små steg.
Hur löste du ditt drogintag?
Förstår till fullo ditt förhållningssätt, tog det lugnt och sansat med henne och jag skulle säga att hon tog det ganska bra, tog det på exakt samma vis som jag hade velat att folk skulle bry sig om mig på, men jag hade långt ifrån samma förutsättningar i min uppväxt dock. Kollat runt litegrann på internet och sett att man kan få hjälp av socialtjänsten hos en alkohol och drogterapeut och att det finns beroendecentum, är det något att försöka få henne att gå på eller kommer det bara kännas som att hon är tvingad och att hon inte vill gå?