• godisråtta

Lärare, socionomer, logopeder, dietister, arkeologer

Hej! Jag är en tjej på 20 år som inte utbildat mig till något ännu, har tänkt mycket det senaste på vad jag vill jobba med i framtiden. Yrkena i rubriken är några av de jag funderat på, jag är intresserad av ganska många olika områden. Är också nyfiken på art director bland annat. Ni som har utbildat er till någon av dessa yrken får gärna berätta hur ni trivs med erat jobb, vad lönen ligger på, om ni är nöjda med era val osv. Om ni utbildat er till något annat men som kanske liknar dessa yrken på något sätt får ni gärna också berätta. Alla tips uppskattas! 

• Svar på tråden Lärare, socionomer, logopeder, dietister, arkeologer
  • Anonym (Lärare)

Bli inte lärare. Stressen ligger i taket och lönen under golvbrädorna. Dessutom förväntas man på nästan alla skolor vikariera för sina kollegor = ännu mindre tid att göra sitt eget jobb. Värst är när man själv är sjuk, då ska man ändå skicka in en detaljerad planering för vikarien. Den görs nästan aldrig och man får dubbelt arbete när man kommer tillbaka.

Min man är socionom, det kan vara givande om man hamnar inom ett område som intresserar en. Rätt låg lön där också, kan vara känslomässigt utmattande.

• godisråtta
    Anonym (Lärare) skrev 2022-02-07 22:36:15 följande:

Bli inte lärare. Stressen ligger i taket och lönen under golvbrädorna. Dessutom förväntas man på nästan alla skolor vikariera för sina kollegor = ännu mindre tid att göra sitt eget jobb. Värst är när man själv är sjuk, då ska man ändå skicka in en detaljerad planering för vikarien. Den görs nästan aldrig och man får dubbelt arbete när man kommer tillbaka.

Min man är socionom, det kan vara givande om man hamnar inom ett område som intresserar en. Rätt låg lön där också, kan vara känslomässigt utmattande.

Okej, tack för råden! Lärare är just ett sånt yrke som jag tycker verkar väldigt kul men samtidigt har jag en uppfattning om att det kan vara alldeles för stressigt. Vilka årskurser har du?
  • Anonym (Lärare)
    godisråtta skrev 2022-02-07 22:44:27 följande:
    Okej, tack för råden! Lärare är just ett sånt yrke som jag tycker verkar väldigt kul men samtidigt har jag en uppfattning om att det kan vara alldeles för stressigt. Vilka årskurser har du?
    Högstadiet och gymnasiet, just nu gy. Jag kommer att gå ner i arbetstid till hösten och om jag inte orkar då heller så kommer jag att byta arbetsplats och därefter antagligen lämna yrket. Ledsamt men man måste tänka på hälsan.
  • Embla twopointoh

1: Undvik yrken där de allra flesta är kommunalt anställda (lärare, socionomer, sjuksköterskor osv), lönen är markant lägre än utbildningar med motsvarande längd har inom den privata sektorn. Dessutom är dessa yrken (ö-)kända för att vara stressiga och många har stor personalomsättning (vilket är ett tecken på att arbetsplatsen är dålig). Om man ändå "brinner för" något av dessa yrken och tycker att passion eller känslan av att "göra gott" är det allra viktigaste så kan det säkert vara värt en lägre lön, men var då säker att du klarar av stressen och pressen som dessa jobb innebär.

2: Välj ett yrke som är efterfrågat på arbetsmarknaden. Det är så många som "valt utbildning efter hjärtat" och så slutar det med att de slösar sina egna och skattebetalarnas pengar på en utbildning där konkurrensen om jobben är stenhård, och antingen är de arbetslösa långa perioder, eller så måste de flytta långt/ofta för att få jobb, eller så slutar det med att de jobbar inom ett helt annan yrke.

• godisråtta
    Embla twopointoh skrev 2022-02-07 23:01:43 följande:

1: Undvik yrken där de allra flesta är kommunalt anställda (lärare, socionomer, sjuksköterskor osv), lönen är markant lägre än utbildningar med motsvarande längd har inom den privata sektorn. Dessutom är dessa yrken (ö-)kända för att vara stressiga och många har stor personalomsättning (vilket är ett tecken på att arbetsplatsen är dålig). Om man ändå "brinner för" något av dessa yrken och tycker att passion eller känslan av att "göra gott" är det allra viktigaste så kan det säkert vara värt en lägre lön, men var då säker att du klarar av stressen och pressen som dessa jobb innebär.

2: Välj ett yrke som är efterfrågat på arbetsmarknaden. Det är så många som "valt utbildning efter hjärtat" och så slutar det med att de slösar sina egna och skattebetalarnas pengar på en utbildning där konkurrensen om jobben är stenhård, och antingen är de arbetslösa långa perioder, eller så måste de flytta långt/ofta för att få jobb, eller så slutar det med att de jobbar inom ett helt annan yrke.

Tack! Baserat på det första du skrev tror jag att arkeolog eller art director skulle vara ett bra alternativ. Dock går det inte riktigt ihop med det andra eftersom att det är hög konkurrens i båda dessa yrken...
  • SweeneyToad
    godisråtta skrev 2022-02-07 23:15:36 följande:
    Tack! Baserat på det första du skrev tror jag att arkeolog eller art director skulle vara ett bra alternativ. Dock går det inte riktigt ihop med det andra eftersom att det är hög konkurrens i båda dessa yrken...
    Arkeolog är tyvärr inte ett bra val. Arbetsmarknaden är i princip död för arkeologer. 
  • godisråtta
    SweeneyToad skrev 2022-02-07 23:17:41 följande:
    Arkeolog är tyvärr inte ett bra val. Arbetsmarknaden är i princip död för arkeologer. 
    Synd, det verkar intressant annars.
  • Anonym (Gg)

Jag läser till arkeolog, så lönen kan jag inte uttala mig om. Men det är väldigt roligt som jobb i alla fall, dock väldigt fysiskt krävande. (Jag har alltså varit .med på flera utgrävningar under utbildningen.) 

Kan dock vara svårt att få jobb utan magisterexamen.

• Kexsmula

Har en gamma klasskamrat som utbildade sig arkeolog eftersom det alltid varit hennes dröm. Nu sitter hon i kassan på ICA sedan flera år tillbaka, det finns inga jobb.

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-02-07 22:36:15 följande:

Verkligen? Inte min upplevelse, lön strax över 40 är väl inte dåligt?  Mindre skolor desto bättre, att vara lärare i någon gymnasieskola med över 300 låter riktigt jobbigt. 
Svar på tråden Lärare, socionomer, logopeder, dietister, arkeologer