• AccerSwe

Knipig situation

Hej. Jag har hamnat i en jobbig knipa.. 
    jag får varje månad betala in till klarna på flera tusen. Då jag har månadsfakturor, delbetalningskobron och internetköp. 

jag har råd med räkningarna. Sen är pengarna slut så jag måste handla med mitt klarna kort till mat.. busskort. 

delbetslnibgskontot : 9500kr
    internerköp: 800kr 
    månadsfaktura feb 1800kr
    månadsfaktura mars 1641kr (kan bli mer) 

det är typ 14.000kr totalt i skulder till klarna. 

runt 4000-500? krper månad betalar jag in till klarna. 

hur fan ska man komma bort från denna bo? jag orkar inte? jag vill kunna betala med mitt bankkort. 

jag tjänar inte så bra 11-12k efter skatt. 

uag Har kollat med avbetalningsplan med klarna på allt men det gick dom inte med på. 

är det någon som har tips? 

tack på förhand! 

• Svar på tråden Knipig situation
  • Gameofthrones

Du har hamnat i cirkel med dina räkningar. Den kan eskalera och då blir det ännu jobbigare. 

Du har ca 12 ' /månad

Vad är 1.641 kr för ngt? Kan du minska den delbetalningen ännu mindre?

Internetköp kan du skippa? Är det spontanköp? Låt bli det då?

1.800kr kan du betala mindre på det?

Jag vet inte men jag skulle sluta spontanköpa och betala hyran, elen, mobilabonnemang / kontantkort. Vad är det mer man har? Tvkanaler, wifi.

För oss är det viktigt med basic. Räkningar hyra, lån, el, abonnemang till familjen, tv och internet har vi i ett paket /månad. Det är prio.

Hur bor du!? Själv hemma? 

• Gameofthrones

Förstår hur du jag tänker? Mer inkomst man har kan man utnyttja mer om man kan. 

• Anonym (Samma här)

Samma här. Jag klarar det och har inget förfallet och betalar så mycket jag kan varje lön men det går sakta. Innan nästa lön måste jag ta Klarna på nåt ändå. Jag har dubbelt som dig i skuld men även dubbelt så mycket i lön. 

• Gameofthrones

Jobbigt. 

Kan ni jobba extra? Sälja saker, kläder och grejer som ni inte vill ha? Även om det kanske blir så mjt men det räddar alltid nått? 

• AccerSwe

Jag har kollat på skuldsanering. Det är för litet belopp och det sitter i i 5 år. 

jag förstår dig, jag har hamnat i en ond cirkel. skulle ha 5-6k över till mat/nöje om jag aldrig hade börjat med skit klarna. 

• Anonym (Molly)

Jag tror att det enda sättet är att bestämma sig för att nej nu j-klar löser jag det här. Sälj allt du har av värde som du inte behöver på ett halvår. Jobba extra inom alla möjliga branscher, helger kvällar - vad som helst!
    Och lev på minsta tänkbara budget. Det kommer att vara ett väldigt tråkigt halvår (om det räcker) men sen är det över. Då kan du unna dig en god måltid och en klapp på axeln. Tills dess bestämmer du dig för hur mycket du får göra av med per vecka och sen drar du ner på allt som du kan, streamingtjänster, mat (gör en veckomeny som du följer), hobbys etc. Du har tyvärr själv satt dig i denna sits och du måste ta ansvar för att ta dig ur den. Kontakta konsumentvägledare är ett jättebra tips, det är också gratis. 

• Avenia

Kolla med kommunens budget- och skuldrådgivare. 
    Ring kommunens växel och säg att du söker dem så ger de dig numret eller kopplar vidare. Alla kommuner har en sån gratis service till sina medborgare. Där hjälper de dig att se din ekonomi överskådligt och hjälper dig med en plan så att du kan komma på fötter igen. 

Se varje liten inkomstkälla som en möjlighet. Dela ut reklam?
    Jobba extra i butik under helger/kvällar? Nån vikariepool?

• Anonym (S)

Det första du ska göra är att minska på dina utgifter. Vad kostar din mat per månad? Kan du leva lite mer ekonomiskt där? Och säg upp ALLT som är onödigt, och för det du måste ha kvar ska du leta billigare abonnemang mm. Sluta okynneshandla på internet, du behöver inte de där sakerna just nu och har inte råd med dem heller. Och utöver det måste du öka din inkomst, jobbar du deltid eller nåt eftersom du har så lite?

• Anonym (S)

Och för att betala av snabbare borde du sälja så mycket du kan av dina ägodelar.

• Anonym (Annica)

Försök att öka dina inkomster! Jobba extra på ditt nuvarande jobb, sök ett extrajobb, etc.
    Sälj alla saker du inte behöver.
    Minska dina utgifter: säg upp alla abonnemang, köp inget som inte är absolut nödvändigt. Lev på pasta, krossade tomater, linssoppa, lök, potatis, morötter, ris osv. Drick enbart vatten. 
    Hur gammal är du? Har du föräldrar som kan ställa upp? Kanske i alla fall bjuda på middag? Kan du erbjuda dig att hjälpa någon släkting med något mot ersättning? (röja en vind, fixa trädgården, storstäda)
    Ta inga nya lån/krediter!

• Anonym (Blanco)

Ta ett blancokån för att betala av klarna med, billigare ränta och längre amortering. Sen ringer du klarna och spärrar dig från köp.

• Jonnynilsson
    AccerSwe skrev 2022-02-08 14:30:34 följande:
    Knipig situation

Hej. Jag har hamnat i en jobbig knipa.. 
    jag får varje månad betala in till klarna på flera tusen. Då jag har månadsfakturor, delbetalningskobron och internetköp. 

jag har råd med räkningarna. Sen är pengarna slut så jag måste handla med mitt klarna kort till mat.. busskort. 

delbetslnibgskontot : 9500kr
    internerköp: 800kr 
    månadsfaktura feb 1800kr
    månadsfaktura mars 1641kr (kan bli mer) 

det är typ 14.000kr totalt i skulder till klarna. 

runt 4000-500? krper månad betalar jag in till klarna. 

hur fan ska man komma bort från denna bo? jag orkar inte? jag vill kunna betala med mitt bankkort. 

jag tjänar inte så bra 11-12k efter skatt. 

uag Har kollat med avbetalningsplan med klarna på allt men det gick dom inte med på. 

är det någon som har tips? 

tack på förhand! 

Grattis! Du har kvalat in till Lyxfällan.

Du lever över dina tillgångar. Finns två sätt att lösa det på. Minska dina utgifter så du hinner ikapp. Eller öka dina inkomster.

Nu kanske jag låter lite hård och snobbig men det finns ingen annan lösning för dig. Den rika fastern som testamenterat hela sin förmögenhet är lika sällsynt som en lottovinst.

Jag har själv under min studie tid varit i samma situation så jag vet ur det känns. Men på ett eller annat sätt måste du reda upp din situation. Du har fått många bra tips ovan så det är bara att sätta igång.

Det här fixar du!
  • AccerSwe

Hej. Om jag inte köper snus på klarna är jag på banan igen om 2 månader

• Anonym (S)
    AccerSwe skrev 2022-02-26 10:03:03 följande:

Hej. Om jag inte köper snus på klarna är jag på banan igen om 2 månader

Bra! Sluta snusa helt, det är bara onödigt att stoppa sånt i kroppen ändå.
Svar på tråden Knipig situation