• Anonym (Ledsen)

Vill inte jobba ännu, vad gör jag!?

Är föräldraledig med minsta barnet på 1.3 år, "måste" återgå till arbetet igen i april men jag vill inte när hen är så liten ännu. 
    Hen har även svåra matallergier och har mediciner hemma för akutfall. 

Jag vill att min man ska vara hemma medan jag arbetar men det tänker han inte Gråter jag har inga föräldradagar kvar, så jag kan inte skydda min sgi från nu. 
    Men jag har en fast tjänst, behöver jag då skydda min sgi? 
    Vad sker om jag är fortsatt hemma utan att ta ut dagar, förutom att jag såklart inte får ersättning? 

Funderar på att fråga min arbetsgivare om jag kan förlänga min tjänstledighet men är nog lite sent ute nu i så fall. 

Har inte ens sökt förskoleplats för jag får ont i magen av bara tanken på att planera hen i förskola redan, vill helst vänta till 3 års ålder, men så länge går det nog inte att få till Rynkar på näsan

Funderat på studier än en gång, men hittar inget just nu på distans. 

• Svar på tråden Vill inte jobba ännu, vad gör jag!?
  • Anonym (T)

Varför vägrar din sambo vara fledig?

• Anonym (Ledsen)

För att han tjänar ungefär det dubbla mot vad jag gör. Och har haft mycket frånvaro senaste året pga corona, så han vill inte komma och säga att han ska vara föräldraledig (fast han självklart har rätt till det) 

Han var hemma lika mycket som jag med syskonen men då hos en annan arbetsgivare. 

• Anonym (G)

Troligen Så behöver du söka ledigt 2 månader innan så bör inte vara försent?
    Har ni bara hans 90 låsta dagar kvar alltså? om inte så får ju han föra över av sina till dig.

tips för att skydda din sgi är att studera minst 50% på distans (sök sen anmälan till start i mars) och kolla sommarkurser.
    du har rätt att vara ledig utan föräldrapenning tills barnet är 18 månader. Sedan måste du ta det för rätt till ledighet (även om du skulle vara ok med att nolla din sgi)

• Anonym (Noll)

Du har rätt enligt lag att vara tjänstledig hos din arbetsgivaren utan att ta ut FP tills barnet är 18 månader.
    Det som händer om du tappar din SGI är att du inte kommer att kunna få någon sjukpenning om du blir sjuk och inte kan ta hand om barnet. Då kommer din sambo behöva vara föräldraledig tills ni får förskoleplats till barnet, och ni kommer då alltså leva på en föräldrapenning.
    Det är lätt att tänka att "äh, jag blir inte sjuk", men allt kan ju hända. Man kan råka ut för en trafikolycka, hastigt få cancer, bryta båda armarna osv.
    Men har ni råd och marginal för allt det så kör på. Kanske också värt att fundera på om din man bör avsätta pengar till pension för dig då du inte får något för de månaderna du går hemma.
    Jag var hemma tills mina döttrar var 3 år gamla, utan ersättning, men detta hade vi planerat för innan och lagt undan pengar till.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (G) skrev 2022-02-08 15:20:23 följande:

Troligen Så behöver du söka ledigt 2 månader innan så bör inte vara försent?
    Har ni bara hans 90 låsta dagar kvar alltså? om inte så får ju han föra över av sina till dig.

tips för att skydda din sgi är att studera minst 50% på distans (sök sen anmälan till start i mars) och kolla sommarkurser.
    du har rätt att vara ledig utan föräldrapenning tills barnet är 18 månader. Sedan måste du ta det för rätt till ledighet (även om du skulle vara ok med att nolla din sgi)

Ja, enbart hans dagar kvar så efter 18mån kan jag inte vara hemma om jag inte har föräldradagar? 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Noll) skrev 2022-02-08 15:22:31 följande:

Du har rätt enligt lag att vara tjänstledig hos din arbetsgivaren utan att ta ut FP tills barnet är 18 månader.
    Det som händer om du tappar din SGI är att du inte kommer att kunna få någon sjukpenning om du blir sjuk och inte kan ta hand om barnet. Då kommer din sambo behöva vara föräldraledig tills ni får förskoleplats till barnet, och ni kommer då alltså leva på en föräldrapenning.
    Det är lätt att tänka att "äh, jag blir inte sjuk", men allt kan ju hända. Man kan råka ut för en trafikolycka, hastigt få cancer, bryta båda armarna osv.
    Men har ni råd och marginal för allt det så kör på. Kanske också värt att fundera på om din man bör avsätta pengar till pension för dig då du inte får något för de månaderna du går hemma.
    Jag var hemma tills mina döttrar var 3 år gamla, utan ersättning, men detta hade vi planerat för innan och lagt undan pengar till.

Tack för svar Var hemma 5 år med syskonen men då pluggade jag samtidigt på högskola. Men nu har vi fler barn, större/dyrare hus osv. 
    Är väl medveten om att man inte vet vad som händer framöver, annars hade jag inte startat tråden. 
  • Anonym (1 år)

Att du har fast anställning spelar ingen roll. Från den dagen barnet fyller 1 år behöver du ta ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI. Jag är själv hemma nu med ett barn på drygt 1,5, har fast anställning.
    Dock så har jag nu under julen "gått tillbaks till arbetet" eftersom jag hade lite semester att plocka ut (helt ok med FK). Funderar på om jag inte hade plockat ut 5 dagar under hösten (och då tappat min SGI), hade jag då fått tillbaka min SGI genom att jag "arbetade" i några veckor? Vet inte hur länge man behöver jobba för att få tillbaka sin SGI, men kan kanske vara värt att kolla upp.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (1 år) skrev 2022-02-08 15:28:28 följande:

Att du har fast anställning spelar ingen roll. Från den dagen barnet fyller 1 år behöver du ta ut 5 dagar i veckan för att skydda din SGI. Jag är själv hemma nu med ett barn på drygt 1,5, har fast anställning.
    Dock så har jag nu under julen "gått tillbaks till arbetet" eftersom jag hade lite semester att plocka ut (helt ok med FK). Funderar på om jag inte hade plockat ut 5 dagar under hösten (och då tappat min SGI), hade jag då fått tillbaka min SGI genom att jag "arbetade" i några veckor? Vet inte hur länge man behöver jobba för att få tillbaka sin SGI, men kan kanske vara värt att kolla upp.

Förut var det 6 månader inom en viss period
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-08 15:13:52 följande:

För att han tjänar ungefär det dubbla mot vad jag gör. Och har haft mycket frånvaro senaste året pga corona, så han vill inte komma och säga att han ska vara föräldraledig (fast han självklart har rätt till det) 

Han var hemma lika mycket som jag med syskonen men då hos en annan arbetsgivare. 

Hur ser din sambo på att barnet skolas in tidigare på förskola för att han inte vill vara föräldraledig? 

1,5 år är ju inte ovanligt att barn börjar på förskola nu men är det mycket tidigare än med andra barn för er är det ju ovanligt för er. 

Svar på tråden Vill inte jobba ännu, vad gör jag!?