• Anonym (Ts)

Använda schampo mot löss utan att ha löss?

På dotterns förskoleavdelning fick de löss för 3 veckor sedan, hon blev inte smittad och har varit hemma sedan dess.
    Idag är första dagen hon gick dit och jag sprayade med förebyggande spray mot löss.

Nu undrar jag om det är okej att tvätta hennes hår med lusschampo typ varannan dag trots att hon inte har löss? Typ för säkerhetsskull ifall hon smittats men att vi missar att se det.

Tänker alltså om det schampot är skadligt för håret att använda så ofta och utan löss? För jag hittar ingenting om det när jag googlar så hoppas någon här vet. Att det är "onödigt" vet jag men vill mest veta om det är dåligt för håret.

• Svar på tråden Använda schampo mot löss utan att ha löss?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ts) skrev 2022-02-09 09:56:50 följande:
    Använda schampo mot löss utan att ha löss?

På dotterns förskoleavdelning fick de löss för 3 veckor sedan, hon blev inte smittad och har varit hemma sedan dess.
    Idag är första dagen hon gick dit och jag sprayade med förebyggande spray mot löss.

Nu undrar jag om det är okej att tvätta hennes hår med lusschampo typ varannan dag trots att hon inte har löss? Typ för säkerhetsskull ifall hon smittats men att vi missar att se det.

Tänker alltså om det schampot är skadligt för håret att använda så ofta och utan löss? För jag hittar ingenting om det när jag googlar så hoppas någon här vet. Att det är "onödigt" vet jag men vill mest veta om det är dåligt för håret.

Det är ingen fara med att tvätta håret med lusschampo men mycket viktigare är att luskamma! Schampoot dödar eventuella lös men utan luskamning så kommer ägg kläckas och lössen snart vara tillbaka. 

jag skulle använt sprayen samt luskammat då och då, istället för att lägga massa tid på schampot. Men farligt är det inte. 

• cosinus

Nu finns kanske olika varianter av lusschampo men det vi använde när sonen hade löss var ju inte det jag använt om jag hade velat att håret skulle kännas trevligt sen.

Som ovan skrev. Ta för vana att kamma ist.

Löss kan i vissa grupper bli nästan kroniskt. I äldsta dotterns lågstadieklass snurrade det löss i 3 år konstant. Dock utan att dottern åkte dit men vi fick helt enkelt ha som rutin att alltid kamma på söndagkvällar inför ny skolvecka.

• Anonym (A)

Dra i en fet klick balsam i barnets hår och luskamma i duschen. Då glider äggen lättare med, om det finns några.

• Räkan77

Det är inte speciellt smidigt att tvätta ett barns hår med lusschampo. Snarare väldigt osmidigt och håret blir läskigt efteråt. Så jag skulle absolut inte rekommendera det.

Luskamma och kör med spray. Sen är det inte hela världen om dottern skulle få löss, helt ofarligt om än inte speciellt trevligt. 

• Anonym (Lusfri)

Det finns en spray en orange Linicin och ett annat märke som man sprayar i håret för förebyggande inte få löss i håret en doft som inte löss tycker om. Då ska man vara lusfri.

Använder på alla innan skolstart börjar. Efter skollov.

När många är hemma som nu har vi använt. Det är bra för oss. 

Svar på tråden Använda schampo mot löss utan att ha löss?