• Högsbo

Årlig löneökning

Vad har ni fått vanlig i löneökning, de två senaste åren per år? Min chef vill ge mig 1% i löneökning vilket jag tycker är skrattretande och sårande. Jag har bidragit till bolagets utveckling och levererat i mina arbetsuppgifter, men min chef tycker inte jag gjort något "extra" som är värt att premiera i lön. Jag har dock gjort ett bra jobb enligt chefen som är förväntat av henne säger hon. Hur ska jag hantera detta och vad har ni i samma typ av jobb och kollektivavtal fått senaste/senaste åren i årlig löneökning? Jag ansvarar för verksamhetsutveckling och är med i SACO medlemsförbund och har universitetsutbildning.

• Svar på tråden Årlig löneökning
  • Gameofthrones

Man ska bara ta, för det är och lira på chefens omdöme... Det är inte många som är nöjda med sin lön. Sen när det kommer en årlig löneökning så vlur man inte nöjd iallafall. 

Generella bra chefer har en grund och varför. 

Jag har en hög lön jag är en arbetsnarkoman. Jag ställer alltid upp för min chef. När det är avlastning, när folk blir sjuka, mm.
    Jag fpr ta ledigt utan problem, har jag jobbat för mkt under en period får jag ta ledigt, får semester se veckorna jag ansöker, 

Jag tar aldrig för givet till min chef. Så länge en chef är en chef inge jävla drama. 

• Gameofthrones

Lita på sin chef *

• Anonym (Ellen)

1% låter lägre än "märket" som övriga förbund gärna går efter i sina förhandlingar (det är industrins märke, de brukar vara först ut varje år). Samt med den inflation vi nu har så innebär det att du får en lönesänkning om inte din lön håller samma takt. Så jag personligen hade inte accepterat det.
    Men det beror på hur era måldokument ser ut, har man något slags poängsystem inför löneöversynen, är den kopplat till mål, har man haft några särskilda ansvar vid sidan om, hur såg det ut förra året? Det är många olika saker som ska vägas in. Samt förstås hur förhandlingarna landat; har man satt en lägsta nivå (i procent eller belopp) som var och en har rätt till eller är det en pott som ska fördelas helt och hållet av ansvarig chef?

• me33

Jag är inget fan av årlig löneökning, något av ett svensson-svensson fenomen. 

Varför bör du automatiskt få högre lön varje år? Ja det är förväntat att du fortsätter att arbeta på framåt i rätt riktning. 

• 19mark82
    me33 skrev 2022-02-10 19:20:27 följande:

Jag är inget fan av årlig löneökning, något av ett svensson-svensson fenomen. 

Varför bör du automatiskt få högre lön varje år? Ja det är förväntat att du fortsätter att arbeta på framåt i rätt riktning. 

det heter årlig inflation 
  • riboflavin

Potten för i år är 1,8%, jag har överpresterat något så räknar med minst 2%.

Förra året fick jag 3,34% men förhandlade också fram ett uppdragstillägg för att jag under pandemin tagit betydligt högre ansvar på plats när mina överordnade jobbat mycket hemifrån. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Postman

1 % var lite snålt. Vi får alltid enligt det centrala avtalet. Är det på 2% så får alla 2% påslag. Vill arbetsgivaren så kan arbetsgivaren att ge lägsta löneökningen i avtalet till vissa och sen mer till några andra tyvärr. Är du inte nöjd så får du tyvärr fortsätta att argumentera för din sak vid varje lönesamtal eller så får du helt enkelt se dig om efter ett annat jobb.

• Anonym (Jessie)

Jag har haft kollegor som fått NOLL procents löneökning, för att dom helt enkelt inte gjort ett bra jobb. Dom hade lallat på rätt länge och våran tidigare chef var konflikträdd så hon gav alla exakt samma procent (efter märket) år ut och år in, fast några i arbetsgruppen knappt klarade av bare minimum medan några av oss andra hade massor att göra och även drev utvecklingen framåt. Så fick vi en ny chef som klev in med fräscha ögon och bara "vad är det som pågår här?". Hon gav noll kronor i löneökning till tre av mina kollegor, två år på raken till och med, och vi andra fick löneökningar någon procent över märket. 

Detta var offentlig sektor. Kan tilläggas. 

• Postman
    Anonym (Jessie) skrev 2022-02-10 20:59:20 följande:
    Jag har haft kollegor som fått NOLL procents löneökning, för att dom helt enkelt inte gjort ett bra jobb. Dom hade lallat på rätt länge och våran tidigare chef var konflikträdd så hon gav alla exakt samma procent (efter märket) år ut och år in, fast några i arbetsgruppen knappt klarade av bare minimum medan några av oss andra hade massor att göra och även drev utvecklingen framåt. Så fick vi en ny chef som klev in med fräscha ögon och bara "vad är det som pågår här?". Hon gav noll kronor i löneökning till tre av mina kollegor, två år på raken till och med, och vi andra fick löneökningar någon procent över märket.  Detta var offentlig sektor. Kan tilläggas. 

Ni har inget kollektivavtal då antar jag? Alla har rätt till en garantiökning.
  • Anonym (Ellen)
    Postman skrev 2022-02-10 20:51:16 följande:

1 % var lite snålt. Vi får alltid enligt det centrala avtalet. Är det på 2% så får alla 2% påslag. Vill arbetsgivaren så kan arbetsgivaren att ge lägsta löneökningen i avtalet till vissa och sen mer till några andra tyvärr. Är du inte nöjd så får du tyvärr fortsätta att argumentera för din sak vid varje lönesamtal eller så får du helt enkelt se dig om efter ett annat jobb.

Varför "tyvärr"?
    Ska man göra på det viset så är man antingen väldigt konflikträdd som chef eller okunnig. Och verksamheten skulle lika gärna kunna gå över på tarifflöner. Tycker du inte att det är rimligt att man gör skillnad i lön utifrån prestation?
    Jag menar det inte som kritik. Men har man en uttalad policy som säger att lönesättningen ska vara individuell så håller det inte att ge alla samma ökning.
    Det går även åt andra hållet, dvs om du har en person i din verksamhet som inte "levererar" så att säga, hur ska hen förstå det om hen ändå får samma ökning som kollegorna år efter år?
Svar på tråden Årlig löneökning