Män i röda byxor?
Vad tycker ni om män i röda byxor?
Vilka nyanser av rött? Typ klar-rött eller maroon.
Vilka nyanser av rött? Typ klar-rött eller maroon.
Förut var det så, iallafall för herrar, att man skulle ha seglat över Atlanten för att få rätt att bära röda byxor.
Detta gäller inte idag. Jag tycker att det är fint med klarröda byxor, men det passar kanske bäst på medelålders till äldre män.
Jag fick en gång veta av några musikanter som tänkte åka till London och jamma på Londons gator (iklädda sina studentorkesterkläder med röda byxor), att det där är belagt med dödsstraff att bära sådana.
Detta för att engelsk juridik fungerar så att inga lagar kan tas bort, bara sluta att praktiseras. Och på medeltiden var bärandet av röda byxor förbehållet endast medlemmar av den kungliga familjen - d.v.s. för alla andra var (är) det majestätsbrott.
Om det nu är snyggt eller inte beror ju på sammanhanget. Det är ju inte någon diskret färg, det signalerar "här är jag" väldigt mycket. Och det vill man i allmänhet inte göra i Sverige.
Jag fick en gång veta av några musikanter som tänkte åka till London och jamma på Londons gator (iklädda sina studentorkesterkläder med röda byxor), att det där är belagt med dödsstraff att bära sådana.
Detta för att engelsk juridik fungerar så att inga lagar kan tas bort, bara sluta att praktiseras. Och på medeltiden var bärandet av röda byxor förbehållet endast medlemmar av den kungliga familjen - d.v.s. för alla andra var (är) det majestätsbrott.
Om det nu är snyggt eller inte beror ju på sammanhanget. Det är ju inte någon diskret färg, det signalerar "här är jag" väldigt mycket. Och det vill man i allmänhet inte göra i Sverige.
Inte snyggt. Klarröda byxor= en bög. Eller jultomten typ. Andra röda färger bara inte snyggt.
Rätt röd nyans kan va snyggt tycker jag, gärna kombinerat med en mörk kavaj/blazer och en snygg, helst ljus skjorta. Jörgen Martinsson i Antikrundan är en välklädd man som ibland klär sig så och utstrålar casual, maskulin elegans imho.
Nu önskar jag att brorsan var här för han kan sådant så jag kan ha fel...men medeltida Burgundiska (nånstans i Frankrike) soldater hade byxor där ena benet var rött och det andra blått, som att man klippt ihop två par byxor. Detta ihop med harnesk, hjälm, sköld i samma två färger och svärd. Synd att inte karlar klär sig så idag.
Inte snyggt
Det är ju mest gubbar som försöker ''inne'' ut som har röda byxor. Ingen under 50 i alla fall.
Jag tycker inte att det är snyggt med röda byxor. Rosa skjortor känns också fel. Eller rättare sagt jag uppfattar deras färgval som att de är gay. Jag har absolut inget problem med homosexuella män men jag föredrar andra färger för att jag ska attraheras. Detsamma gäller shorts. Rött och rosa går bort.
Jag tycker inte att det är snyggt med röda byxor. Rosa skjortor känns också fel. Eller rättare sagt jag uppfattar deras färgval som att de är gay. Jag har absolut inget problem med homosexuella män men jag föredrar andra färger för att jag ska attraheras. Detsamma gäller shorts. Rött och rosa går bort.
Som så mycket annat, så beror det på helheten.
Vad föranleder frågan är jag nyfiken på?