• Anonym (Kaffedraken)

    Jag sörjer min katt ????

    Det har gått två dagar och visst, det känns väl lite bättre, men det gör fortfarande ont och kommer över mig så jag bara gråter. Det är som om sorgen gör att hennes energi finns kvar nära mig och jag vill inte att hon försvinner.

    Jag kommer in i sonens rum och förväntar mig omedvetet hennes lilla ljud, hennes sätt att säga Hej. Men det är tyst. Knäpptyst. Hon är inte här längre. Och det gör så ont i hjärtat. Jag vill inte känna, men vill känna. Hon blir som levande av att jag känner. Av att jag gråter. Då finns hon här hos mig, lilla pälsboll.

    Jag förstår att det kommer att mattas av, men jag är helt överrumplad av smärtan och samvetskval och allt, fast jag vet att det var det barmhärtigaste som kunde ske. Hon var klar med jordelivet.
    Lilla älsklingen, sov gott ??


    Är det någon som kan relatera och ge några tröstande ord? ????


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-11 16:17
    Mina hjärt-emojis blev bara frågetecken. Ledsen för det.
  • Svar på tråden Jag sörjer min katt ????
  • Anonym (Kaffedraken)

    TVÅ dagar? och du tycker det börjar kännas länge? Katter är ju IOFS självständiga djur och inte lika "nära" och hjälplöst tiggande med sina ögon som hundar (t ex)  Katter sköter sig själva och dör säkerligen med grace och värdighet...men ändå.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag beklagar sorgen. Det är inte lätt att missta en familjemedlem. Jag vet hur det känns. Jag säger inte att det går över men med tiden känns det lättare. Du får sörja, du får gråta och du får också skratta, ge dig tid att få känna såhär. Känn inget tvång att radera varenda spår i hemmet, om det känns jobbigt, låt vattenskålen och matskålen stå kvar eller om det fanns något annat som du starkt förknippar, en filt t.ex, låt den ligga kvar. Den där plötsliga tomheten är svår att hantera.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag sitter här i soffan med vår något speciella katt, 6 år i år. Den har varit ett stort stöd för mina döttrar som har haft (och fortfarande har) väldigt svåra tonår, en ovärderlig familjemedlem helt enkelt. Samtidigt kommer den ju inte att finnas för alltid, katter lever inte så länge som vi, och i alla fall en utekatt har ett mycket mera riskfyllt liv. Alla katter jag haft eller känt har varit speciella på något vis. Men samtidigt är de på många sätt samma - och så är det också med oss människor. När någon försvinner, så finns det andra som så att säga bär vidare på det som det är att vara människa. Vi är alla mer lika än vi vill erkänna. Och så är det också med katter. Skaffa en ny katt, så kan du minnas den gamla genom den. Sorgen går aldrig bort, men den blir lättare att bära med tiden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    mari123 skrev 2022-02-11 16:24:06 följande:

    TVÅ dagar? och du tycker det börjar kännas länge? Katter är ju IOFS självständiga djur och inte lika "nära" och hjälplöst tiggande med sina ögon som hundar (t ex)  Katter sköter sig själva och dör säkerligen med grace och värdighet...men ändå.


    Jag skrev inte att det var länge. Men det gör så ont. Det var bara det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Cusoon skrev 2022-02-11 16:25:49 följande:

    Jag beklagar sorgen. Det är inte lätt att missta en familjemedlem. Jag vet hur det känns. Jag säger inte att det går över men med tiden känns det lättare. Du får sörja, du får gråta och du får också skratta, ge dig tid att få känna såhär. Känn inget tvång att radera varenda spår i hemmet, om det känns jobbigt, låt vattenskålen och matskålen stå kvar eller om det fanns något annat som du starkt förknippar, en filt t.ex, låt den ligga kvar. Den där plötsliga tomheten är svår att hantera.


    Tack för orden. Jag tar till mig att det får ta tid. Tror jag ska ställa hennes vattenskål vid skärmen på mitt skrivbord faktiskt, tack!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min katt fick flytta med min man då vi skiljde oss. Katten var min men hade varit brutalt skilja dem  åt, de var såna superkompisar. Katten gillade även mig, men honom snäppet mera. Av kärlek till katten fick hon flytta dit hon skulle bli mest lycklig. 

    Jag saknar katten och har sörjt att hon försvann. Hon har det bra och lever än, men jag har sörjt henne som om hon dog. Det var det enda sättet jag kunde fixa det på. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag beklagar :( 
    Det blir vansinnigt tomt och inte minst att man tror sig höra tassljuden eller ser de i ögonvrån...

    Du har förlorat en nära vän- låt det göra ont.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Man får sörja husdjur. Det blir ju en saknad och en tomhet och det tar lite tid att komma över. Vi har haft får i många år. De vi hade längst grät jag när den äldsta dog. Ett får liksom! Men vi hade haft henne länge, de var ett litet gäng som betydde jättemycket för mig. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Känner en person som tog ut sjukdag när hennes katt dog. Men inte när hennes mamma dog

  • Anonym (Kaffedraken)
    Omicron skrev 2022-02-11 16:29:19 följande:

    Jag sitter här i soffan med vår något speciella katt, 6 år i år. Den har varit ett stort stöd för mina döttrar som har haft (och fortfarande har) väldigt svåra tonår, en ovärderlig familjemedlem helt enkelt. Samtidigt kommer den ju inte att finnas för alltid, katter lever inte så länge som vi, och i alla fall en utekatt har ett mycket mera riskfyllt liv. Alla katter jag haft eller känt har varit speciella på något vis. Men samtidigt är de på många sätt samma - och så är det också med oss människor. När någon försvinner, så finns det andra som så att säga bär vidare på det som det är att vara människa. Vi är alla mer lika än vi vill erkänna. Och så är det också med katter. Skaffa en ny katt, så kan du minnas den gamla genom den. Sorgen går aldrig bort, men den blir lättare att bära med tiden.


    Jag förstår hur du menar med att personligheter går igen, det har jag också lagt märke till. Jag såg en hel del av vår förra katt i denna, även fast de var speciella på helt olika sätt. Och som du skriver så kan de vara ett ovärderligt stöd? vi får se vad som händer framöver. Just nu är det alldeles för tidigt att tänka på det.
    Tack för dina ord!

Svar på tråden Jag sörjer min katt ????