• Anonym (Dejta)

Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?

Man har ju alltid hört att rika män (vad man nu menar med rik) attraherar många kvinnor. Men hur är det för män att dejta en kvinna med god ekonomi?
    Jag är 40 år med två barn. Kommer snart vara separerad. Har en månadsinkomst på 150,000 (brutto). Har ca 3 miljoner som kommer loss när huset säljs och 1 miljon till som buffert på kontot. Så är inte direkt rik men har det ekonomiskt gott ställt. 
    Så hur blir det för mig att börja dejta? Tycker ni män att det är attraktivt eller oattraktivt med en kvinna med god ekonomi? Eller det är skitsamma? Förväntar du dig att få en del av kakan? 
    Jag tycker det här med att dejta är jättesvårt i mogen ålder. Snart ex- mannen träffade jag ung så ingenting man funderade över den gängen. 

• Svar på tråden Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?
  • Anonym (Man50)

Varför ska du locka en man med pengar ?
    prata inte pengar , njut av livet så kommer nog rätt gubbe förbi till slut 

• Anonym (Fia)

Min erfarenhet är att det kanske inte direkt är pengarna som avskräcker, de behöver man ju inte prata så mycket om, men det finns helt klart en hel del män som inte är bekväma med att man är skärpt och framgångsrik. Sånt märks dock rätt fort och män med svajig självkänsla är inte så attraktivt så det blir självsanerande.

De bästa förhållandena tycker jag uppstår när man kompletterar varandra. Jag har ett analytiskt arbete och min nuvarande särbo jobbar mer praktiskt, löser problem i stunden. Inte så att han är hantverkare, han är välutbildad och smart, men vi jobbar på väldigt olika sätt och både han och jag kan se och uppskatta den andres kompetens utan att det konkurrerar med den egna. Pengamässigt så har det aldrig varit problem att jag tjänar mer, men vi bor inte heller ihop. Då skulle det kanske ställas på sin spets.

• Anonym (Dejta)
    Anonym (Man50) skrev 2022-02-12 07:09:32 följande:

Varför ska du locka en man med pengar ?
    prata inte pengar , njut av livet så kommer nog rätt gubbe förbi till slut 

Jag vill inte locka en man med pengar. Jag vill egentligen inte ens nämna pengar. Men tillslut kommer det ju fram. Och historiskt har ju kvinnor lockats av pengar. Men så är det kanske inte för män? Jag hade tyckt det var väldigt obehagligt men en Sk ?golddigger?.Men vill heller inte avskräcka någon för att män inte gillar att man tjänar mer etc 
  • Anonym (Dejta)
    Anonym (Fia) skrev 2022-02-12 07:25:11 följande:

Min erfarenhet är att det kanske inte direkt är pengarna som avskräcker, de behöver man ju inte prata så mycket om, men det finns helt klart en hel del män som inte är bekväma med att man är skärpt och framgångsrik. Sånt märks dock rätt fort och män med svajig självkänsla är inte så attraktivt så det blir självsanerande.

De bästa förhållandena tycker jag uppstår när man kompletterar varandra. Jag har ett analytiskt arbete och min nuvarande särbo jobbar mer praktiskt, löser problem i stunden. Inte så att han är hantverkare, han är välutbildad och smart, men vi jobbar på väldigt olika sätt och både han och jag kan se och uppskatta den andres kompetens utan att det konkurrerar med den egna. Pengamässigt så har det aldrig varit problem att jag tjänar mer, men vi bor inte heller ihop. Då skulle det kanske ställas på sin spets.

Man får hoppas att dessa män sållar ut sig själv. Jag gillar inte att prata inkomst med någon, inte heller vänner. Får ofta känslan att folk blir lite missunnsamma och tror att man lever på ett speciellt sätt för att man tjänar bra. Ibland också med en förväntan att man ska stå för fiolerna. Detta är jag rädd att locka fram. 

• Anonym (öööö)
    Anonym (Dejta) skrev 2022-02-12 08:08:10 följande:

Man får hoppas att dessa män sållar ut sig själv. Jag gillar inte att prata inkomst med någon, inte heller vänner. Får ofta känslan att folk blir lite missunnsamma och tror att man lever på ett speciellt sätt för att man tjänar bra. Ibland också med en förväntan att man ska stå för fiolerna. Detta är jag rädd att locka fram. 

Då ser man till att inte prata om sånt. Om du inte lever i en lyxvilla eller har väldigt dyra vanor, så kommer det inte heller fram? 

Om man vill flytta ihop med någon framöver, då behöver man givetvis diskutera ekonomi, men om du bara ska börja dejta så behöver du verkligen inte ta upp sånt. 
    Man kan anta att du kommer vara singel ett tag efter uppbrottet, testa att dejta och det kan bli många man möter som det bara blir en dejt med. Då kan man enkelt hålla sig undan ekonomidiskussioner. 
  • Anonym (Dejta)
    Anonym (öööö) skrev 2022-02-12 08:14:26 följande:
    Då ser man till att inte prata om sånt. Om du inte lever i en lyxvilla eller har väldigt dyra vanor, så kommer det inte heller fram? 

Om man vill flytta ihop med någon framöver, då behöver man givetvis diskutera ekonomi, men om du bara ska börja dejta så behöver du verkligen inte ta upp sånt. 
    Man kan anta att du kommer vara singel ett tag efter uppbrottet, testa att dejta och det kan bli många man möter som det bara blir en dejt med. Då kan man enkelt hålla sig undan ekonomidiskussioner. 
    Jag antar att när jag menar dejta så menar jag mer än en första dejt. Stadiet när man kanske reser bort en helg tillsammans på spa eller liknande. I den fasen tänker jag att det kanske fort kommer fram? Inte nödvändigtvis för att man talar om det utan för att man glömmer sig och tycker tex att spa inte är någon särskild lyx, eller väljer en viss restaurang, tycker om ett visst vin. Svårt att förklara, utan mer grundat val man gör utan så mycket eftertanke. Detta är den fas som jag undrar hur män hanterar. Är det oattraktivt med en framgångsrik kvinna? Blir man missunnsam? Är det jobbigt att tex är tjäna mindre? Andra tankar? 
  • Anonym (Fru-Sen)

Tror det finns en viss risk att en man känner sig underlägsen.

Hade en bekant som höll flera tjejer varma men valde att fortsätta med en tjej som var under skuldsanering som blev beroende av honom.

Han skrämdes av den framgångsrika kvinnan som hade planer som han inte kunde styra över.

Men om du dejtar en man på ungefär samma nivå så är det förmodligen ett plus och bevisar din kompetens.

• Anonym (Tänker så)

Jag tror att män väljer gärna rika kvinnor,så du kommer inte ha problem.Var bara försikrig med dina pengar,så han inte lurar dig.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Dejta) skrev 2022-02-12 08:25:55 följande:
    Jag antar att när jag menar dejta så menar jag mer än en första dejt. Stadiet när man kanske reser bort en helg tillsammans på spa eller liknande. I den fasen tänker jag att det kanske fort kommer fram? Inte nödvändigtvis för att man talar om det utan för att man glömmer sig och tycker tex att spa inte är någon särskild lyx, eller väljer en viss restaurang, tycker om ett visst vin. Svårt att förklara, utan mer grundat val man gör utan så mycket eftertanke. Detta är den fas som jag undrar hur män hanterar. Är det oattraktivt med en framgångsrik kvinna? Blir man missunnsam? Är det jobbigt att tex är tjäna mindre? Andra tankar? 

Jag tänker att där har du också ett ansvar om du träffar någon som tjänar påtagligt mindre att anpassa dig så att han inte hamnar i kläm. Det kan ju vara svårt att umgås med någon som utan eftertanke sprider pengar omkring sig, det gäller ju både partners och vänner. Man bör anpassa aktiviteter till den som har minst pengar och det måste man kunna göra lite snyggt så att hen inte behöver känna sig obekväm eller säga ifrån.

Är det jätteviktigt för dig att kunna bo på femstjärniga hotell, äta fine dining och gå på spa ska du nog leta efter en man med samma inkomst som du.

• Anonym (Sanna)

Såhär: En rik man attraherar kvinnor. En rik kvinna gör inte så mycket till eller från, andra egenskaper är viktigare när mannen väljer. Exempelvis kanske en man hellre tar en kvinna med sämre ekonomi, än en bättre bemedlad kvinna som är skild och har särkullsbarn. En kvinna tar hellre en man med god ekonomi och några särkullsbarn, kanske rentav får honom att se bra ut att en annan kvinna valt honom innan, än en barnfri fattiglapp till karl.

Det är med andra ord inte en nackdel att du har bra ekonomi, men det har heller inte samma effekt på det motsatta könet - som om du vore en man.

Svar på tråden Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?