• Anonym (??)

Bromsar / stannar viktnedgång av alkohol?

Jag är överviktig. Ändrade min kost helt i december. 
    Av det brukar jag rasa i vikt. 

Men inte denna gång. Jag står still . 

Kom då på att jag druckit väldigt mycket alkohol denna månader  jämfört med   När jag gått ner i vikt förut. 

Kan det ha med det att göra ? 

Är tjej och äter ca 1800 kalorier om dagen 

• Svar på tråden Bromsar / stannar viktnedgång av alkohol?
  • Anonym (Q)

Ja, alkohol innehåller mycket kalorier.

• Anonym (Maja)

Räknar du in alkoholen i kalorierna? 
    Gör du det borde det ju inte spela nån jätteroll även om det finns vissa positiva effekter i viktnedgång med att ha större andel kcal från proteiner.

• Anonym (??)

Japp jag har räknat in dem i kalorierna 

• Mackan1978

Precis, alkohål ska man inte dricka om man vill gå ned i vikt

• Anonym (A)
    Anonym (??) skrev 2022-02-12 09:27:13 följande:

Japp jag har räknat in dem i kalorierna 

Ok så du äter 1800 kalorier om dagen och lägger många av dom på alkohol. Vad är syftet med det?
  • Anonym (KM)

Alkohol gör levern upptagen med att förbränna alkohol och fettet kommer i andra hand - till sist blir det fettlever, men först lagrat på andra ställen s k ölmage som egentligen borde heta spritmage. Samtidigt hindras proteinupptag, så det blir ingen muskeluppbyggnad.

• Anonym (??)
    Anonym (A) skrev 2022-02-12 10:55:35 följande:
    Ok så du äter 1800 kalorier om dagen och lägger många av dom på alkohol. Vad är syftet med det?

Ja att jag ska hålla mig till 1800 kalorier och räknar in mat och dryck i det? 

• Anonym (??)
    Anonym (KM) skrev 2022-02-12 13:59:42 följande:

Alkohol gör levern upptagen med att förbränna alkohol och fettet kommer i andra hand - till sist blir det fettlever, men först lagrat på andra ställen s k ölmage som egentligen borde heta spritmage. Samtidigt hindras proteinupptag, så det blir ingen muskeluppbyggnad.

Tack då var det som jag misstänkte ! För det är första gången jag fått mage också  .
    Får dra ner kraftigt på vinet nu. Haha 

Svar på tråden Bromsar / stannar viktnedgång av alkohol?