Dålig hy
Har försakat min hy under flera år. Ätit fel och inte brytt mig. Men vill vända det, men är kanske för sent.
Har någon några tips på vad jag kan börja med och som kanske inte kostar tusentals kronor.
Har försakat min hy under flera år. Ätit fel och inte brytt mig. Men vill vända det, men är kanske för sent.
Har någon några tips på vad jag kan börja med och som kanske inte kostar tusentals kronor.
Först och främst ska man äta så man rensar ur "gifterna" i kroppen. Då går man på toa. Det kan jag försäkra. Börja träna försiktigt om man inte har gjort det innan. Ta promenader. Joggning? Gör övningar hemma?.
Sen det där med dagkrämer, serum, nattkräm det är ett gissel. Alla har olika hudtyper. Det där är svårt.
Till och börjar med. Dagkräm som inte innehåller så mkt parfym bara doft. Collagen/ hylaconsyra (stavfel nånstans) är alltid bra för hyn att hålla den elastisk. Vi förlorar collagen desstumer äldre vi blir. C och D vitamin i kräm är alltid bra. Jag tycker inte om nattkräm utan jag använder gelkrämer numer. Naturliga ämnen. Det måste du googla efter själv. Efter din ekonomi.
Jag använder Från Skincity Tata Harper. Svindyrt och superbra det är över tusenlappen. 2.000kr tom. Ekologisk. Etc.
Sällan för sent. Sov bra, ät allsidigt, smörj med dag- och nattkräm. Finns en uppsjö märken, men apoteket duger bra. Jag fick bättre hy när jag åt e-vitamin som tillskott (bieffekt, åt det för annat). Inte röka är ju självskrivet och inte dricka för mycket alkohol. Bränner du dig lätt i solen så använd solskyddskräm. Motion och frisk luft. Inte tvätta ansiktet med en massa tvål.
Men det var bara ansiktet. Pratar vi hela kroppen gäller att smörja in sig efter varje dusch och bad. Gäller även fötterna. Använda milda produkter.
Beror på hur gammal du är. Det enda som visat sig fungera mot linjer är retinol, dvs en variant av A-vitamin. Det ökar cellförnyelsen. Fungerar också mot dålig hy. Jag som har mycket porer tycker väldigt mycket om retinol. AHA-syra är också bra om man är 35 plus. Den peelar yttersta hudlagret så att hyn får mer glow.
Det finns billiga produkter. Sök på The Ordinary. De har en massa bra produkter till bra priser. På deras hemsida kan man hitta olika kombos man kan prova för olika besvär och behov.