• Anonym (Isabelle)

Abort hemma?

Är det någon som gjort abort hemma och kan berätta lite om hur det var? Jag vet att några får fruktansvärt ont, men hoppas på att det hör till ovanligheterna :( jag har fött barn tidigare, om det har nån betydelse? 
    måste man verkligen ha någon hos sig Eller räcker det med att man kan ringa nån för mentalt stöd? Tänker alltid WCS och har faktiskt ingen jag känner mej tillräckligt bekväm med ifall jag får diarré och spyr.

• Svar på tråden Abort hemma?
  • Anonym (v)
    Anonym (Isabelle) skrev 2022-02-13 08:04:45 följande:
    Abort hemma?

Är det någon som gjort abort hemma och kan berätta lite om hur det var? Jag vet att några får fruktansvärt ont, men hoppas på att det hör till ovanligheterna :( jag har fött barn tidigare, om det har nån betydelse? 
    måste man verkligen ha någon hos sig Eller räcker det med att man kan ringa nån för mentalt stöd? Tänker alltid WCS och har faktiskt ingen jag känner mej tillräckligt bekväm med ifall jag får diarré och spyr.

Det beror nog lite på hur många veckor in i graviditeten du är. Jag var bara i vecka 5(eller det var då graviditeten avstannade men konstaterades senare) och för mig kändes det som mensvärk. För mig räckte det med att ta alvedon och jag blödde i 3-4 dagar. Jag var själv hemma med barn och vi kunde tom vara ute och leka en stund på dagen.
  • Anonym (Abort)

Var i vecka 8, fick smärtstillande som jag kunde ta innan och tack vare dem kände jag nästan ingenting. Blödning i ca 5 dagar sen var det klart. 

• Anonym (M)

Jag hade ingen hemma. Planerade in veckan jag var barnfri och hade tät kontakt med sms och samtal med särbon. Ville vara själv. Var hemma hela veckan, men jobbigast den andra dagen. Inte så mycket för smärtan, utan psykiskt, var ledsen och mådde ständigt illa. Jag fördrev tiden med att sova, se serier och äta godis. Hoppas allt går bra??

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (M) skrev 2022-02-13 14:17:24 följande:

Jag hade ingen hemma. Planerade in veckan jag var barnfri och hade tät kontakt med sms och samtal med särbon. Ville vara själv. Var hemma hela veckan, men jobbigast den andra dagen. Inte så mycket för smärtan, utan psykiskt, var ledsen och mådde ständigt illa. Jag fördrev tiden med att sova, se serier och äta godis. Hoppas allt går bra??

Usch.., att må illa är ju värre än att ha ont. Är också rädd för hur jag kommer må psykiskt. tycker redan det är skitjobbigt. Hade egentligen velat vara hemma några dagar, men ska nog vänta till helgen. Min konsultchef kommer kräva läkarintyg annars och jag vill inte och orkar inte.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (v) skrev 2022-02-13 08:32:55 följande:
    Det beror nog lite på hur många veckor in i graviditeten du är. Jag var bara i vecka 5(eller det var då graviditeten avstannade men konstaterades senare) och för mig kändes det som mensvärk. För mig räckte det med att ta alvedon och jag blödde i 3-4 dagar. Jag var själv hemma med barn och vi kunde tom vara ute och leka en stund på dagen.
    Skönt att höra. Jag går in i vecka 6 när jag ska Till sjukhuset, sen tänkte jag ta resten till helgen. Om jag fattat det rätt har man 72 timmar på sig från att man avstannat. har ordnat med barnvakt ett par dagar iallafall, så får hon ha skoj med farmor istället. 
  • Anonym (Vecka 6)

Jag gjorde abort på sjukhus i vecka 6. Hade helst velat göra det hemma men tänkte som du på smärtan och att jag ville ha smärtstillande om det behövdes. Jag blev bra snopen när jag bara fick receptfria värktabletter. 

Jag hade precis lika gärna kunnat göra det på hemma och jag hade inte behövt ha någon hos mig. Se till att köpa bra bindor innan bara (de vården erbjöd var hemska) och skaffa gärna en vetekudde eller något varmt du kan lägga på magen. 

• Anonym (R)

Hej! Jag gjorde abort i vecka 6 och vill inte skrämma dig men det var fruktansvärt för mig, det värsta jag någonsin gjort! (Har inte barn sen tidigare och det är säkert värre) Men gjorde så ont så jag kräktes! Hade en person hos mig, men vet inte om denne liksom underlättade situationen.. Allt jag kunde tänka på var liksom smärtan. Kunde inte va stilla, varvade med att ligga på golvet, sitta på toan, ligga i duschen.. Allt jag kände i ca 3 h var liksom total smärta. Vet inte om värktabletterna hjälpte alls.. Det kändes inte så.. Men i alla fall: Var beredd på att det kan vara hemskt (men att det lättar och känns som mensvärk när det är "ute") och personligen vet jag inte om personen jag hade hos mig var till hjälp när det var som värst, men jag vet inte om jag skulle mått bättre ensam! Personen hjälpte mig i alla fall så jag inte måsta ligga i mina egna spyor... Men i alla fall så önskar jag dig lycka till! Kämpa på och ta hand om dig!  

• Maximen

Jag gjorde abort hemma v.6.

Det var inte så kul, men det gick. Jag var själv. Vet inte om jag skulle säga att det gjorde ont, för mig var det mer molande och ibland skarpa kramper. Fick smärtstillande mot det så antar att det hjälpte en del.
    Jag kände mig mest lite ynklig, och varvade mellan sängen och badrummet. Vid ett tillfälle blev det ganska starkt, så jag mådde illa och nästan kräktes lite. Efter en dag var det bättre, hade bara lite molande värk, ungefär som mensvärk.

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (R) skrev 2022-02-14 15:41:35 följande:

Hej! Jag gjorde abort i vecka 6 och vill inte skrämma dig men det var fruktansvärt för mig, det värsta jag någonsin gjort! (Har inte barn sen tidigare och det är säkert värre) Men gjorde så ont så jag kräktes! Hade en person hos mig, men vet inte om denne liksom underlättade situationen.. Allt jag kunde tänka på var liksom smärtan. Kunde inte va stilla, varvade med att ligga på golvet, sitta på toan, ligga i duschen.. Allt jag kände i ca 3 h var liksom total smärta. Vet inte om värktabletterna hjälpte alls.. Det kändes inte så.. Men i alla fall: Var beredd på att det kan vara hemskt (men att det lättar och känns som mensvärk när det är "ute") och personligen vet jag inte om personen jag hade hos mig var till hjälp när det var som värst, men jag vet inte om jag skulle mått bättre ensam! Personen hjälpte mig i alla fall så jag inte måsta ligga i mina egna spyor... Men i alla fall så önskar jag dig lycka till! Kämpa på och ta hand om dig!  

Fy vad hemskt :( har bara spytt av smärta en gång i mitt liv och det var när jag födde min unge. 
    vet att det finns flera som delar din upplevelse, men hoppas väl att jag har lite tur för en gångs skull. Blev glad när jag fick oxikodon med mej hem iaf ????
  • Anonym (Bueno)

Minns inte vilken vecka jag var i men tidigt. 
    Kändes som mensvärk och kraftigare blödning än vanligt mens.
    För mig var det värst eftersom pappan till barnet inte gav mig val att behålla, satt hos mig och rökte och drack öl medan jag låg med smärtor. När jag börjat blöda gick han därifrån. 
    Så ett gott mentalt stöd skulle jag rekommendera, det hade inte jag och hade behövt det.

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (Bueno) skrev 2022-02-17 21:34:44 följande:

Minns inte vilken vecka jag var i men tidigt. 
    Kändes som mensvärk och kraftigare blödning än vanligt mens.
    För mig var det värst eftersom pappan till barnet inte gav mig val att behålla, satt hos mig och rökte och drack öl medan jag låg med smärtor. När jag börjat blöda gick han därifrån. 
    Så ett gott mentalt stöd skulle jag rekommendera, det hade inte jag och hade behövt det.

Fy vilket as! Så ledsen att du behövde gå igenom det :(
  • Anonym (Maja)

Jag gjorde en abort för över 4 veckor sedan och blöder fortfarande en del. Är så trött fruktansvärt trött på det?. 

Jag gjorde en hemabort och hade min sambo vid min sida. Det gjorde ont men det värsta var den kraftiga blödningen. Började blöda typ ett par timmar efter jag stoppade in tabletterna, och blödde då igenom trosa, binda, lakan på ett par minuter. Sen forsade det ut blod och jag satt i duschen 3 timmar när blodet forsade ut. Jag var i vecka 7+3.

Hade jag vetat att det skulle vara så här så vet jag inte om jag hade genomgått en medicinsk abort faktiskt.. Jag ångrar självaste aborten en del också, men gjort är gjort.

Hoppas det går bättre för dig!

• Anonym (Mamma)

Min dotter gjorde hemma-abort i vecka 5. Hon hade inte särskilt ont vad jag minns. Mådde inte illa, eller så. Hon var hos mig och pojkvännen kom också senare och vi spelade lite sällskapsspel. Det gick ganska lätt (vad jag vet). 

• emmalindberg81

Det är olika, men det är inte som att föda utan bedövning. Oftast inte värre än att man kan ta sig igenom med vanliga smärtstillande.

• Anonym (Bueno)
    Anonym (Isabelle) skrev 2022-02-18 05:44:28 följande:
    Fy vilket as! Så ledsen att du behövde gå igenom det :(
    Hjärta 
  • Anonym (Ano)

Gammal tråd men vill bara dela min upplevelse.
    Jag gjorde medicinsk abort hemma igår i v8+5 och det gick jättebra. Jag ville inte ha någon hemma men hade flera i närheten och på telefon jag vet kunde skjutsa in mig om jag kände mig dålig.
    Åt ordentlig frukost och tog sen de första tabletterna. Hände ingenting på 3h, så fick ta fler tabletter och då drog det igång direkt.
    Hade ca 1h med rätt stark smärta, men morfintabletterna tog udden av det och jag klarade mig fint genom att variera mellan att ligga ner och andas och gå runt i huset för att mildra känslan. Började blöda som en vanlig mens och kände att det kom ut en större klump, då avtog smärtan direkt. Någon timme senare började det göra lite ondare igen, gick på toa och det kom en till större klump. Spolade direkt och såg ingenting förutom blod. 
    Efter det avtog blödningen och smärtan försvann helt. Det hela pågick i alltså ca 3h sammanlagt. Mådde jättebra hela eftermiddagen förutom att jag var trött, så somnade tidigt och idag mår jag som vanligt. Blöder som en vanlig, mild mens. 

Beslutet var jättesvårt men själva proceduren gick jättebra. Haft ett missfall innan som gjorde så ont att jag nästan tuppade av, och det I kombination med allt man läser här inne gjorde mig livrädd, vilket jag absolut inte behövde vara såhär i efterhand. Jag åt och drack ordentligt och rörde på mig mycket, det hjälpte för mig! 

• Anonym (Lila)

Vill också dela min upplevelse.
    Jag har gjort två aborter hemma, en före jag fött barn och en efter.
    Jag tog de smärtstillande tabletterna jag fick samtidigt som aborttabletterna.
    Det gjorde aldrig mer ont än mild mensvärk, och jag blödde som en mens ungefär.  
    Jag önskar att jag inte läst och hört om skräckhistorier innan, för jag oroade mig verkligen i onödan. 

Svar på tråden Abort hemma?