Kan chefen ändra mitt schema med några dagars varsel?
Har precis fått provanställning på ett företag sedan intervjun krånglat på diverse sätt. Chansade och tog jobbet trots att jag inte kände att företaget var särskilt strukturerat, hade blivit rekommenderad arbetsplatsen av min lärare och gick på det.
Som sagt, jag fick anställning och jobbade ett par pass innan ?något akut? hände, chefen tog bort mina schemalagda pass och la mig som tjänstledig. Inte ett ord om ersättning eller arbete på annan del av verksamheten. Hittade på nätet att jag faktiskt har rätt till lön när chefen beslutar det, stämmer de?!
Som sagt passen togs bort utan förvarning (mindre än 24h innan mitt pass) och pga rådande situation omplacerar de mig till en annan del av verksamheten. Jag får under veckan och förväntas att jag ska ta ett helt nytt schema om en vecka som jag inte ens har fått se än?
Kan de verkligen tvinga mig ställa om mig på 3,5 dag, att jobba nästan hela veckan trots att jag egentligen skulle vara ledig?!
Företaget saknar kollektivavtal och om jag ens har rätt att gå med i a-kassa så har jag inte hunnit med det än (som sagt, började nyss)?.