• Anonym (Johanna)

Kan chefen ändra mitt schema med några dagars varsel?

Har precis fått provanställning på ett företag sedan intervjun krånglat på diverse sätt. Chansade och tog jobbet trots att jag inte kände att företaget var särskilt strukturerat, hade blivit rekommenderad arbetsplatsen av min lärare och gick på det. 

Som sagt, jag fick anställning och jobbade ett par pass innan ?något akut? hände, chefen tog bort mina schemalagda pass och la mig som tjänstledig. Inte ett ord om ersättning eller arbete på annan del av verksamheten. Hittade på nätet att jag faktiskt har rätt till lön när chefen beslutar det, stämmer de?! 

Som sagt passen togs bort utan förvarning (mindre än 24h innan mitt pass) och pga rådande situation omplacerar de mig till en annan del av verksamheten. Jag får  under veckan och förväntas att jag ska ta ett helt nytt schema om en vecka som jag inte ens har fått se än? 
    Kan de verkligen tvinga mig ställa om mig på 3,5 dag, att jobba nästan hela veckan trots att jag egentligen skulle vara ledig?!

Företaget saknar kollektivavtal och om jag ens har rätt att gå med i a-kassa så har jag inte hunnit med det än (som sagt, började nyss)?.

• Svar på tråden Kan chefen ändra mitt schema med några dagars varsel?
  • Anonym (B)

Du har rätt att gå med i a-kassan oavsett om du har jobb eller inte men du börjar inte tjäna in dagar förrän du har en anställning.

Så som jag vet får man inte byta schema hur som helst, det ska väl vara två veckors förvarning. Och tjänstledig är du ju inte heller, det skulle jag protestera emot, för tjänstledighet kommer med helt andra regler.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (B) skrev 2022-02-13 20:14:24 följande:

Du har rätt att gå med i a-kassan oavsett om du har jobb eller inte men du börjar inte tjäna in dagar förrän du har en anställning.

Så som jag vet får man inte byta schema hur som helst, det ska väl vara två veckors förvarning. Och tjänstledig är du ju inte heller, det skulle jag protestera emot, för tjänstledighet kommer med helt andra regler.

Ja precis, a-kassan har jag koll på, trött och skrev fel! Det var facket jag menade, så har inte kunnat fråga dom om hjälp.

Chefen ringde och förvarande om eventuell förändring för jobb under helgen men att de inte hade någon lösning än (torsdag). Fredag får jag sms att jag har ledigt under helgen. Loggar in på mitt schema och ser att de satt mig som tjänstledig under helgens pass. Kommer ta upp det med chefen imorgon, men vill gärna ha mer kött på benen kring regler osv först!
  • Occam

Nja, riktigt så snabbt som du beskriver kan de nog inte omplacera dig och totalt förändra dina villkor i övrigt, åtminstone inte utan att på ett vettigt sätt förhandlat
    och förankrat med dig. 

Men, viktigt här är också att du är provanställd, det betyder att det bara är en obetydligt längre tid som din anställning kvarstår om arbetsgivaren vill bryta den - vilket är två veckor om det inte finns kollektivavtal. Du har vid provanställning alltid rätt att bryta på dagen  

Så: sådär jättesnyggt går det inte till, men det är inte superlångt ifrån vad arbetsgivaren faktiskt FÅR gör i din specifika situation. Du kan välja att acceptera eller meddela att du uppfattar att din provanställning upphört och ersatts med en annan (oklar form) och att du inte går med på den förändringen utan vill ha dina två veckors lön under uppsägningstiden och bibehållna uppgifter (alternativt bli arbetsbefriad). 

• Anonym

Det är väl tyvärr ett bra exempel på varför man inte ska jobba där det inte finns kollektivavtal.

Se till att byta jobb så snart du kan

• Anonym (Johanna)

Någon förhandling har inte varit aktuell utan jag har bara meddelats förändringarna. Jag har koll på uppsägningstiden och sådär. Problemet är att jag studerar heltid, har två barn i förskoleåldern, en hundvalp som behöver tillsyn och en sambo som jobbar skift så det har varit ett evigt pusslande att få ihop allt fungerande till mitt schema som jag fick i samband med erbjuden tjänst. Jag kommer försöka pussla om och lösa det, ge det en chans på den andra delen av verksamheten innan jag säger upp mig såklart, men detta gjorde att jag tappade motivationen rätt mycket. 

Occam skrev 2022-02-13 20:27:12 följande:

Nja, riktigt så snabbt som du beskriver kan de nog inte omplacera dig och totalt förändra dina villkor i övrigt, åtminstone inte utan att på ett vettigt sätt förhandlat
    och förankrat med dig. 

Men, viktigt här är också att du är provanställd, det betyder att det bara är en obetydligt längre tid som din anställning kvarstår om arbetsgivaren vill bryta den - vilket är två veckor om det inte finns kollektivavtal. Du har vid provanställning alltid rätt att bryta på dagen  

Så: sådär jättesnyggt går det inte till, men det är inte superlångt ifrån vad arbetsgivaren faktiskt FÅR gör i din specifika situation. Du kan välja att acceptera eller meddela att du uppfattar att din provanställning upphört och ersatts med en annan (oklar form) och att du inte går med på den förändringen utan vill ha dina två veckors lön under uppsägningstiden och bibehållna uppgifter (alternativt bli arbetsbefriad). 

• Anonym (Johanna)
    Anonym skrev 2022-02-13 20:35:59 följande:

Det är väl tyvärr ett bra exempel på varför man inte ska jobba där det inte finns kollektivavtal.

Tydligen! Cheferna tryckte på att ?i stora drag? har de använt sig av xxx kollektivavtal (gällande lön) och annat skulle bara vara fördelaktigt för den anställde.
    Jag har redan börjat kolla efter andra tjänster. Vet dock inte om jag ska ha med min korta karriär här elle inte i mitt CV? 
  • Anonym (J)

Nej, det kan de inte göra. 

• Anonym (J)
    Anonym skrev 2022-02-13 20:35:59 följande:

Kollektivavtal hade inte hjälpt ett dugg här, detta reglerar arbetstidslagen:
    lagen.nu/1982:673
  • Anonym (Chef)

Finns inte kolektivavtal är det två veckor som gäller om inget oväntat inträffar.

Tyvärr sitter du i ett dåligt förhandlingsläge. Visst, du kan vägra schemaändringen, men då kanske din provanställning tar slut. 

Svar på tråden Kan chefen ändra mitt schema med några dagars varsel?