• Anonym (Kontaktperson)

Handikapp och skälig levnadsnivå

Jag har läst alla lagar och föreskrifter som finns skrivna.
    Jag söker nu på nätet efter rättsfall, men hittar inget...

Min fråga är vad som är att anse som skälig levnadsnivå vad det gäller hur ett hem/bostad är ordnat och fungerar, utifrån perspektivet att personen är handikappad (fysiskt) och inte själv klarar att ordna med allt själv efter en flytt?

Funktionsnedsättningen är av lättare slag, så personen omfattas ej av LSS, utan det är socialtjänstlagen som gäller. Dock är funktionsnedsättningen av stor betydelse när det gäller just att komma iordning i hemmet efter flytt och att ha saker tillgängliga så att hemmet fungerar väl efter personens förutsättningar.

Hjälp från annat håll är inte aktuellt i detta fall, så det behöver inte kommenteras.

Fallet ska tas upp i förvaltningsdomstol inom närtid, så jag vill försöka att hitta rättsfall där högre domstolar sagt något relevant.

• Svar på tråden Handikapp och skälig levnadsnivå
  • Anonym (M)

Jadu. Man får inte ens hjälp om man har rätt till det

Jag ansökte om boendestöd och fick det beviljat, LSS. Men de hörde aldrig av sig .. Har gett upp det nu. Ansökte dessutom en gång tidigare och då glömde de att kalla mig på bedömning samtal. 
    Man kan ej räkna med att få hjälp trots att det i praktiken bör vara så

• Anonym (E)

Man har inte rätt till hjälp med att packa upp sina lådor osv. Det får man isf betala någon för om man inte klarar själv, men det borde personen klara om det inte finns fysiska hinder.

Exakt samma fråga var uppe i forumet för någon månad sen, misstänker att det var du också?

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2022-02-15 10:54:46 följande:

Man har inte rätt till hjälp med att packa upp sina lådor osv. Det får man isf betala någon för om man inte klarar själv, men det borde personen klara om det inte finns fysiska hinder.

Exakt samma fråga var uppe i forumet för någon månad sen, misstänker att det var du också?

Jag läste fel om det fysiska förresten! Men det gör ingen skillnad för svaret i övrigt, klarar man inte att packa upp sina lådor själv så får man betala någon annan för det. Det är samma regler som för precis alla andra.
  • Anonym (....)

Anonym (M):  Och du har tagit kontakt (fått hjälp att ta kontakt) med boendestöder?

• Anonym (....)

Anonym (E): Boendestöd kan innebära just hjälp med att packa upp låter, sätta saker på plats osv. Men då omfattas man av LSS

• Anonym (E)
    Anonym (....) skrev 2022-02-15 11:20:50 följande:

Anonym (E): Boendestöd kan innebära just hjälp med att packa upp låter, sätta saker på plats osv. Men då omfattas man av LSS

Och LSS i sin tur betyder att man har ett väldigt stort handikapp. Når man inte upp till den invån gäller samma regler som för precis alla andra.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (E) skrev 2022-02-15 11:40:07 följande:
    Och LSS i sin tur betyder att man har ett väldigt stort handikapp. Når man inte upp till den invån gäller samma regler som för precis alla andra.
    Fel. Aspies tillhör också LSS. 
  • Anonym (E)
    Anonym (anonym) skrev 2022-02-15 11:42:13 följande:
    Suck..... Det var inte poängen. TS brukare har inte rätt till hjälp att packa upp sina lådor.
  • Anonym (E)
    Anonym (anonym) skrev 2022-02-15 11:42:13 följande:
    Man är dessutom inte automatiskt berättigad till LSS bara för att man har aspergers.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (E) skrev 2022-02-15 11:50:21 följande:
    Man är dessutom inte automatiskt berättigad till LSS bara för att man har aspergers.
    Fast det blir fel att påstå att alla med LSS har stort handikapp, för dem med Aspergers hör till LSS, även om man inte är automatiskt berättigad. 
Svar på tråden Handikapp och skälig levnadsnivå