• moen

Dela arv med vuxna barn?

Min mamma ärvde nyligen flera miljoner kronor från min mormor. Innan min mormor ens gick bort hade mamma redan planerat att hon skulle betala alla lån hon har på sina kreditkort. Redan där tyckte jag det var lite konstigt.. att man går och tar massa krediter och bortförklarar det med ?aja när mamma dör kan jag betala av det då?. Helt iskallt?! Nu när hon väl gått bort ska hon köpa ett helt löjligt stort hus (mer än 3 sovrum och 2 badrum) som är nyrenoverat i LYX och ligger ett par miljoner över vad ?vanliga? hus i området kostar. Hon bor helt ensam och har aldrig besök. Hon ska ha en ny bil också trots att den hon har fungerar jättebra.

Hon har inte frågat mig eller mina 2 syskon om vi vill ha en enda sak från mormor, trots att jag sagt flera gånger att jag gärna tar emot något. Hon har tydligen kastat det mesta!

Min ekonomi är extremt ansträngd då jag studerar och har tre små barn. Bär aldrig smink för jag har inte råd, klipper mig själv och köper aldrig några kläder till mig själv. Min syskon har det inte så jättemycket bättre. Ena är svårt sjuk och sjukskriven. Hade förväntat mig att hon tänkt på oss, hennes barn och barnbarn liiiite iallafall. Trots att jag vet att hon är väldigt självupptagen blir jag överraskad. Är det fel av mig att bli besviken? Är det jag som är girig? Hade jag ärvt flera miljoner hade jag velat hjälpa mina barn lite, lyxa till det eller hjälpa på något sätt. Jag skulle bjudit med hela släkten på en fet resa. Säger inte att hon behöver bjuda på en resa men kom igen? Något?! En middag? Hon kan väl iallafall fråga om jag vill ha något från mormor istället för att kasta det mesta? :(

• Svar på tråden Dela arv med vuxna barn?
  • Anonym (U)

Ni lär få ärva huset och bilen sen

• Anonym (Anonym)

Krasst sett är det HENNES arv och ingen annans, och du verkar ha en väldans massa åsikter om sånt du inte har med att göra, t ex hur hon ska bo. Det hade väl varit fint om ni hade kunnat få några minnessaker men hon har ingen skyldighet att ge er en soppslev efter tanten. Sen tror jag säkert hon kommer bjuda er på middag i dyra villan nån gång ändå, som du ville.

Jag tycker inte du är girig alls, det verkar vara mer att du har orimliga förväntningar. Ja, många ger en slant av sina arv men det ska man aldrig räkna med. Nu står du här med besvikelse och negativa känslor emot din mamma istället för att vara glad att hon kan leva ett liv hon drömt om. Fundera på det att hon faktiskt inte är skyldig dig en enda krona, försök komma ihåg det när besvikelsen blir för stor.

• Anonym (Jenny)

Hur är din relation med din mamma annars? Umgås ni mycket? Brukar hon vara så självcentrerad? 
    Hur var din kontakt med din mormor, och hur funkade det vid hennes bortgång? Var det bara din mamma som tömde hennes bostad eller var ni med och hjälpte till?

• Anonym (Svårt)

Förstår att det blir jobbigt när ni har det svårt ekonomisk. Hur har din mamma haft den ekonomiskt innan? Hon kanske känner att hon äntligen kan unna sig något och köpa ett fint hus är ju ändå mycket bättre investering för er syskon än att bjuda på en resa i längden.
    Vad har ni för relation annars? Du skriver att ingen besöker henne? Gör inte ni barnen och barnbarnen det? För isf tycker jag det är lite magstarkt att förvänta sig att få en del av kakan om man själv aldrig brytt sig om föräldern. 

Hade mormor velat hade hon ju kunnat testamentera en del till barnbarnen istället, med det gjorde hon inte. 

• Anonym (llll)
    Skogshuggaren skrev 2022-02-15 16:44:25 följande:

Konstigt tycker jag. Min mamma delade med sig till oss barn när hon ärvde.

Bara för att du har en annan upplevelse är det inte konstigt. Trist är det, men det är en annan sak. 
  • Anonym (Arv)

Förstår känslan, men det är ju din mammas arv, inte ditt, och vad hon gör med det är hennes ensak. Om din mormor hade velat att du och dina syskon skulle ärva något från henne så skulle hon skrivit ett testamente. Att du inte ens fått någon minnessak låter dock lite udda. Hade din mamma och din mormor en nära relation? Är du och din mamma nära varandra, umgås ni mycket och har ni träffat mormor mycket tillsammans?

• Anonym (Mormors önskan)

Hade mormor velat att du och systern skulle få pengar, så hade hon kunnat göra annorlunda.
    Det är vanligt med att folk låter barn få lite, men tydligen är inte din mamma den typen.

• Dexter dot com

Visst kan man tycka det är konstigt att din mamma inte kan hjälpa er med en slant men du får helt enkelt acceptera att din mormor ville att din mamma skulle ha pengarna.

Lite konstigt tycker jag ändå det är att du inte hjälpte till att rensa efter mormor och då talade om att det fanns saker du ville behålla istället för att kasta dom. 

• nernu

Ja det är ju knäppt beteende av din mamma. Men det verkar gå i linje med hur hon är annars också så det borde inte komma som en överraskning. men jag förstår att du är besviken för att du har en sopig förälder. 

Svar på tråden Dela arv med vuxna barn?