• moen

Dela arv med vuxna barn?

Min mamma ärvde nyligen flera miljoner kronor från min mormor. Innan min mormor ens gick bort hade mamma redan planerat att hon skulle betala alla lån hon har på sina kreditkort. Redan där tyckte jag det var lite konstigt.. att man går och tar massa krediter och bortförklarar det med ?aja när mamma dör kan jag betala av det då?. Helt iskallt?! Nu när hon väl gått bort ska hon köpa ett helt löjligt stort hus (mer än 3 sovrum och 2 badrum) som är nyrenoverat i LYX och ligger ett par miljoner över vad ?vanliga? hus i området kostar. Hon bor helt ensam och har aldrig besök. Hon ska ha en ny bil också trots att den hon har fungerar jättebra.

Hon har inte frågat mig eller mina 2 syskon om vi vill ha en enda sak från mormor, trots att jag sagt flera gånger att jag gärna tar emot något. Hon har tydligen kastat det mesta!

Min ekonomi är extremt ansträngd då jag studerar och har tre små barn. Bär aldrig smink för jag har inte råd, klipper mig själv och köper aldrig några kläder till mig själv. Min syskon har det inte så jättemycket bättre. Ena är svårt sjuk och sjukskriven. Hade förväntat mig att hon tänkt på oss, hennes barn och barnbarn liiiite iallafall. Trots att jag vet att hon är väldigt självupptagen blir jag överraskad. Är det fel av mig att bli besviken? Är det jag som är girig? Hade jag ärvt flera miljoner hade jag velat hjälpa mina barn lite, lyxa till det eller hjälpa på något sätt. Jag skulle bjudit med hela släkten på en fet resa. Säger inte att hon behöver bjuda på en resa men kom igen? Något?! En middag? Hon kan väl iallafall fråga om jag vill ha något från mormor istället för att kasta det mesta? :(

• Svar på tråden Dela arv med vuxna barn?
  • Tom Araya
    moen skrev 2022-02-15 16:26:38 följande:
    Dela arv med vuxna barn?

Min mamma ärvde nyligen flera miljoner kronor från min mormor.
    ...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...
    Säger inte att hon behöver bjuda på en resa men kom igen? Något?! En middag? Hon kan väl iallafall fråga om jag vill ha något från mormor istället för att kasta det mesta? :(

Jag håller med dig, tycker det är skitkonstigt, särskilt att slänga saker utan att fråga andra anhöriga.

Fjantargument som förekommer i tråden av typ "hennes arv, hon gör vad hon vill" är helt irrelevanta, då det handlar om nära släktingar (förälder-barn) som borde måna om varandra. Hur känslokall får man bli om man t.o.m. slänger saker istället för att ge sina egna barn möjlighet att ta dem? Där ligger själva poängen i detta fall, vilket vissa här helt missar.
  • Tom Araya
    Dexter dot com skrev 2022-02-15 17:51:02 följande:

Visst kan man tycka det är konstigt att din mamma inte kan hjälpa er med en slant men du får helt enkelt acceptera att din mormor ville att din mamma skulle ha pengarna.

Lite konstigt tycker jag ändå det är att du inte hjälpte till att rensa efter mormor och då talade om att det fanns saker du ville behålla istället för att kasta dom. 

Vart står det att TS inte hjälpt eller erbjudit sig att hjälpa sin mamma med att rensa ut efter mormor?  
  • Anonym (Svårt)
    Tom Araya skrev 2022-02-15 18:01:36 följande:
    Vart står det att TS inte hjälpt eller erbjudit sig att hjälpa sin mamma med att rensa ut efter mormor?  
    ?Hon har inte frågat mig eller mina 2 syskon om vi vill ha en enda sak från mormor, trots att jag sagt flera gånger att jag gärna tar emot något. Hon har tydligen kastat det mesta!?

Det här hade inte jag tolkat som att hon var med vid rensningen, för då hade det inte varit en överraskning att mamman slängt saker. 
  • Dexter dot com
    Tom Araya skrev 2022-02-15 18:01:36 följande:
    Jag har ju svårt att tro att TS mamma slitit prylar TS vill behålla ut händerna på TS när/om dom rensat tillsammans.
  • moen

Tack för svar! Känns bra att ni ändå ser lite olika på det. Då får jag lite nyans på det hela.

Relationen till min mamma är lite svår att förklara. Men hon tycker säkert att vår relation är jättebra, och att jag är hennes bästa vän. Och det kan jag nog säga att jag är, hennes ENDA vän. Jag har alltid känt att jag bär ansvar för att se till att hon mår bra. Hon har dock alltid tryckt ner mig för att själv må bra. Sagt att jag varit fet trots anorektisk etc. Jag har varit mer som en mamma åt henne och städat/tagit ansvar för ekonomi osv redan i ung ålder. Hon vill gärna vara med mig men endast då hon själv tjänar något på det. Jag har flyttat några timmar bort från henne pga. studier men vi har daglig kontakt via telefon. Men vi ses när tillfälle ges.

Vid min mormors bortgång släppte jag allt och åkte till henne för att stötta och hjälpa med de för henne svåraste sakerna. Jag började hjälpa henne att rensa då med men efter att jag åkt hem igen har varken ekonomin eller livssituationen gett mig möjlighet att resa igen. När jag var där va allt så nytt och vi alla var i chock över att mormor gått bort så det kändes fel att börja diskutera vilka saker man ville ha med sig.. Men sa där och då att jag mer än gärna tog saker och jag bad henne att fråga först innan hon kastar.

Min mamma vill strunta i begravning osv. Hon har inte heller planerat för någon plats där min mormor kan få vila. Har frågat och försökt påminna henne om att vi kanske ska ha en begravning eller i alla fall någon slags ceremoni, men mamma tycker det är helt onödigt :S

Relationen med min mormor har varit bra och vi har haft en bra kontakt genom åren. Kanske inte så djup som jag önskat men har verkligen inte varit något fel på den.

Mamma har inte levt något snålt liv utan har, trots dålig ekonomi, köpt det mesta skit som hon tyckt sig behövt. Har hon sett en fin väska för 5000 men inte haft råd har hon slängt fram kreditkortet. Sen blir hon arg över att hon inte får en skuldsanering.. men det löser sig ju med mormors arv.. :) Tur hon hade det planerat. Hehe..

Som någon skrev så går det i samma linje som hur hon annars är. Och jag blir irriterad på mig själv över att bli förvånad. Jag borde verkligen varit beredd på detta, men känns lite som att detta va droppen. Det svider lite faktiskt.. trots att det är hennes arv, hennes pengar. Självklart! Men svider lite.

• Fiona M

Jag har full förståelse för att du är besviken, men varför trodde du att din mamma skulle ändra sig och sitt beteende helt efter allt du skriver om hur hon är?

• Anonym

Jag blir lite skrämd av sådana här ts.  Det är mammans arv och ts komemr få del av detta i sinom tid. Precis som mamman fick vänta på sitt arv så får ts också göra det

• Tom Araya
    Dexter dot com skrev 2022-02-15 18:07:29 följande:
    Jag har ju svårt att tro att TS mamma slitit prylar TS vill behålla ut händerna på TS när/om dom rensat tillsammans.
    Nej, men det kan vara så att TS's mamma har rensat ut själv, utan att TS ens har tillfrågats att hjälpa till.
  • Anonym (Mormors önskan)
    moen skrev 2022-02-15 19:17:04 följande:

Tack för svar! Känns bra att ni ändå ser lite olika på det. Då får jag lite nyans på det hela.

Relationen till min mamma är lite svår att förklara. Men hon tycker säkert att vår relation är jättebra, och att jag är hennes bästa vän. Och det kan jag nog säga att jag är, hennes ENDA vän. Jag har alltid känt att jag bär ansvar för att se till att hon mår bra. Hon har dock alltid tryckt ner mig för att själv må bra. Sagt att jag varit fet trots anorektisk etc. Jag har varit mer som en mamma åt henne och städat/tagit ansvar för ekonomi osv redan i ung ålder. Hon vill gärna vara med mig men endast då hon själv tjänar något på det. Jag har flyttat några timmar bort från henne pga. studier men vi har daglig kontakt via telefon. Men vi ses när tillfälle ges.

Vid min mormors bortgång släppte jag allt och åkte till henne för att stötta och hjälpa med de för henne svåraste sakerna. Jag började hjälpa henne att rensa då med men efter att jag åkt hem igen har varken ekonomin eller livssituationen gett mig möjlighet att resa igen. När jag var där va allt så nytt och vi alla var i chock över att mormor gått bort så det kändes fel att börja diskutera vilka saker man ville ha med sig.. Men sa där och då att jag mer än gärna tog saker och jag bad henne att fråga först innan hon kastar.

Min mamma vill strunta i begravning osv. Hon har inte heller planerat för någon plats där min mormor kan få vila. Har frågat och försökt påminna henne om att vi kanske ska ha en begravning eller i alla fall någon slags ceremoni, men mamma tycker det är helt onödigt :S

Relationen med min mormor har varit bra och vi har haft en bra kontakt genom åren. Kanske inte så djup som jag önskat men har verkligen inte varit något fel på den.

Mamma har inte levt något snålt liv utan har, trots dålig ekonomi, köpt det mesta skit som hon tyckt sig behövt. Har hon sett en fin väska för 5000 men inte haft råd har hon slängt fram kreditkortet. Sen blir hon arg över att hon inte får en skuldsanering.. men det löser sig ju med mormors arv.. :) Tur hon hade det planerat. Hehe..

Som någon skrev så går det i samma linje som hur hon annars är. Och jag blir irriterad på mig själv över att bli förvånad. Jag borde verkligen varit beredd på detta, men känns lite som att detta va droppen. Det svider lite faktiskt.. trots att det är hennes arv, hennes pengar. Självklart! Men svider lite.

Jag beklagar verkligen att din mormor inte såg att det hade varit bra om du och din syster fick något. Tyvärr är det tråkigt när folk är sig själva som din mamma verkligen verkar vara. 
    Håller tummarna att du hittar ett sätt att hedra din farmor länge fram. Ta exempelvis med dina barn, eller din syster till något ställe hon gillade, eller köp hem några kakor som hon gillade. När någon skiter i ritualer, så är det väldigt skönt att göra någon liten ritual. 
    Din mamma är nog inte riktigt normal i skallen!
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2022-02-15 19:26:52 följande:

Jag blir lite skrämd av sådana här ts.  Det är mammans arv och ts komemr få del av detta i sinom tid. Precis som mamman fick vänta på sitt arv så får ts också göra det

Det är inte det som är poängen, utan om hur släktingar så nära varandra som förälder-barn behandlar varandra. Vart finns den omtanke som borde finnas där?
Svar på tråden Dela arv med vuxna barn?