Avliden släkting - hur dödsboet hanteras
Detta är egentligen ett gammal och överspelat ämne nu, men jag vill skriva av mig lite.
Jag blev rätt så besviken på övriga efterlevande då en av mina föräldrars syskon gick bort. Vi kan kalla denne för "fabror".
Farbror gick bort för drygt ett år sedan.
Farbror hade inga barn och dennes make/maka hade gått bort drygt ett år tidigare.
Vid ett möte ville jag att vi kom överens om hur lösöret skulle tas om hand, men fick inget gehör.
Jag hade även erbjudit mig själv att ta hand om avyttring, men fick inget gehör för det heller.
En annan släkting som bor närmare tog på sig uppgiften utan att fråga någon. Hon fick ett tyst godkännande.
Nu ser jag hur saker skänkts eller slumpats bort, med minimala inkomster till dödsboet. Bl.a. fick släktingen som köpte huset behålla en massa saker, bl.a. en maskinpark värd 10-20 k (värde som begagnat), trots att han köpte ett tomt hus enligt kontraktet.
När jag försöker påtala detta är det jag som får bära skuld för konflikter i släkten.
Tycker bara det är så pissigt hanterat.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-15 18:54
Jo, det var en liten sak till...
Jag har ju själv dragit fördelar av detta, på sätt och vis.
När vi var i huset en andra gång, för att börja rensa (något som vi andra släktingar egentligen inte skulle ha varit med på), så pekade jag ut vissa saker som särskilt värdefulla för att slumpas bort på loppis. Dessa ska annonseras ut på Tradera eller liknande var min uppmaning. Släktingen som tagit på sig detta svarar att denne inte har tid med sådant. Jag erbjuder mig att ta den uppgiften, men får då svaret att då får jag ta sakerna och sälja för egen del, så jag gör det. Detta får en annan släkting höra och kallar det då för förskingring, en släkting som givit sitt tysta medgivande till att den andra släktingen tar hand om dödsboet utefter eget huvud.... Jag blir först utpekad som konfliktskapande och sedan som förskingrare.... Skrikandes