• Anonym (anhörig)

Avliden släkting - hur dödsboet hanteras

Detta är egentligen ett gammal och överspelat ämne nu, men jag vill skriva av mig lite.

Jag blev rätt så besviken på övriga efterlevande då en av mina föräldrars syskon gick bort. Vi kan kalla denne för "fabror".

Farbror gick bort för drygt ett år sedan.

Farbror hade inga barn och dennes make/maka hade gått bort drygt ett år tidigare.

Vid ett möte ville jag att vi kom överens om hur lösöret skulle tas om hand, men fick inget gehör.
    Jag hade även erbjudit mig själv att ta hand om avyttring, men fick inget gehör för det heller.
    En annan släkting som bor närmare tog på sig uppgiften utan att fråga någon. Hon fick ett tyst godkännande.
    Nu ser jag hur saker skänkts eller slumpats bort, med minimala inkomster till dödsboet. Bl.a. fick släktingen som köpte huset behålla en massa saker, bl.a. en maskinpark värd 10-20 k (värde som begagnat), trots att han köpte ett tomt hus enligt kontraktet.

När jag försöker påtala detta är det jag som får bära skuld för konflikter i släkten.

Tycker bara det är så pissigt hanterat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-15 18:54
    Jo, det var en liten sak till...

Jag har ju själv dragit fördelar av detta, på sätt och vis.

När vi var i huset en andra gång, för att börja rensa (något som vi andra släktingar egentligen inte skulle ha varit med på), så pekade jag ut vissa saker som särskilt värdefulla för att slumpas bort på loppis. Dessa ska annonseras ut på Tradera eller liknande var min uppmaning. Släktingen som tagit på sig detta svarar att denne inte har tid med sådant. Jag erbjuder mig att ta den uppgiften, men får då svaret att då får jag ta sakerna och sälja för egen del, så jag gör det. Detta får en annan släkting höra och kallar det då för förskingring, en släkting som givit sitt tysta medgivande till att den andra släktingen tar hand om dödsboet utefter eget huvud.... Jag blir först utpekad som konfliktskapande och sedan som förskingrare.... Skrikandes

• Svar på tråden Avliden släkting - hur dödsboet hanteras
  • Anonym (MB)

Det är inte alls ovanligt att dödsbon hanteras godtyckligt. Jag har sett mycket värre än så.

Välj dina strider, och fundera på om släktsämjan är värd att riskera.

• Anonym (anhörig)
    Anonym (MB) skrev 2022-02-15 18:23:01 följande:

Det är inte alls ovanligt att dödsbon hanteras godtyckligt. Jag har sett mycket värre än så.

Välj dina strider, och fundera på om släktsämjan är värd att riskera.

Jag kom fram till att jag bör lägga ner detta, glömma och förlåta. Vill absolut inte vara osams med släkten. Men tyvärr blir det nog svårt att riktigt glömma. Släktingen stod oss nära och var min fadder.
  • Anonym (Cecilia)

I samband med döden så ser man andra sidor hos folk som man tidigare inte sett. I samband med mötet innan det gjordes något så sa du till och du har även påpekat det efteråt.

Gjort är gjort och släpp det. Är det så att du tycker att en släkting tog mer än vad som är rimligt, så är det ju så. Men nu är arvet skiftat. Troligen så finns det andra värden i att han fick maskinparken, eller så vill din släkt faktiskt vårda relationen.

På något sätt behöver ju dödsboet hanteras och bu är det avklarat. Eventuellt så kommer denna släkting inte få något av nån annan, p.g.a. sitt beteende, eller så är det du som framstår snål och missunsam. Svårt att veta.

• Anonym (anhörig)
    Anonym (Cecilia) skrev 2022-02-15 18:37:06 följande:

I samband med döden så ser man andra sidor hos folk som man tidigare inte sett. I samband med mötet innan det gjordes något så sa du till och du har även påpekat det efteråt.

Gjort är gjort och släpp det. Är det så att du tycker att en släkting tog mer än vad som är rimligt, så är det ju så. Men nu är arvet skiftat. Troligen så finns det andra värden i att han fick maskinparken, eller så vill din släkt faktiskt vårda relationen.

På något sätt behöver ju dödsboet hanteras och bu är det avklarat. Eventuellt så kommer denna släkting inte få något av nån annan, p.g.a. sitt beteende, eller så är det du som framstår snål och missunsam. Svårt att veta.

De ser mig nog som missunnsam, men det skiter jag i, för rätt ska vara rätt.
    Jag tyckte det räckte med att den husköpande släktingen fick rätt bra pris på huset istället för att vi försökte få ut maximalt marknadsvärde. Men den släktingen står ju närmare henne som tog hand om dödsboet än oss övriga släktingar.
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (anhörig) skrev 2022-02-15 19:02:02 följande:
    De ser mig nog som missunnsam, men det skiter jag i, för rätt ska vara rätt.
    Jag tyckte det räckte med att den husköpande släktingen fick rätt bra pris på huset istället för att vi försökte få ut maximalt marknadsvärde. Men den släktingen står ju närmare henne som tog hand om dödsboet än oss övriga släktingar.
    Jag tänker att det finns risk att du framstår som missunsam, inte att du faktiskt är det. 
    Har inte den som gått bort, väldigt tydligt angett hur den vill ha det, så är det ju dödsboets sak att dela upp.

Vad som är rätt och rimligt är ofta en fråga om perspektiv. Det är tämligen jobbigt att sälja av ett dödsbo och det räcker inte med att säga att man kan hjälpa till, sen inte göra det och sen faktiskt påpeka att det är orättvis.

Grejen med arv är som sagt att det faktiskt visar sig annat än vad man trodde. Troligen handlar det om fler saker än maskinparken eller de saker du fick. Troligen handlar det om andra delar i relationen också, som faktiskt visar sig nu när släktingen är död.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (Cecilia) skrev 2022-02-15 19:12:50 följande:
    Jag tänker att det finns risk att du framstår som missunsam, inte att du faktiskt är det. 
    Har inte den som gått bort, väldigt tydligt angett hur den vill ha det, så är det ju dödsboets sak att dela upp.

Vad som är rätt och rimligt är ofta en fråga om perspektiv. Det är tämligen jobbigt att sälja av ett dödsbo och det räcker inte med att säga att man kan hjälpa till, sen inte göra det och sen faktiskt påpeka att det är orättvis.

Grejen med arv är som sagt att det faktiskt visar sig annat än vad man trodde. Troligen handlar det om fler saker än maskinparken eller de saker du fick. Troligen handlar det om andra delar i relationen också, som faktiskt visar sig nu när släktingen är död.
    Vi har faktiskt haft en rätt så god relation med varandra i släkten. Här handlade det om att en del av släkten ville ha kontrollen så de kunde dra fördelar av det, på vår andras bekostnad.

En annan liten detalj är att farbror inte blev begravd som önskat, då de närmsta släktingarna gjorde som de själva ville, utan att lyssna på oss som faktiskt har lovat att farbror blir begravd på ett särskilt sätt (egentligen bara själva ceremonin och hur kroppen tas om hand före begravning).
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (anhörig) skrev 2022-02-15 19:21:47 följande:
    Vi har faktiskt haft en rätt så god relation med varandra i släkten. Här handlade det om att en del av släkten ville ha kontrollen så de kunde dra fördelar av det, på vår andras bekostnad.

En annan liten detalj är att farbror inte blev begravd som önskat, då de närmsta släktingarna gjorde som de själva ville, utan att lyssna på oss som faktiskt har lovat att farbror blir begravd på ett särskilt sätt (egentligen bara själva ceremonin och hur kroppen tas om hand före begravning).
    Uppenbarligen handlar det alltså inte bara om arvet, utan om att du är besviken/sur på att farbroderns önskan inte respekterades.
    Och jag betvivlar inte alls att relationen var god, men någonting får ju släktingar att faktiskt göra som de gjort.

Antingen så går ni vidare, eller så är det en sån där klassisk splittring som blir i arvsskiften ibland.

Personligen är jag helt inställd på att ev. tappa kontakt med min bror när om min far går bort. Jag vet att han tycker han förtjänar mer än han fått, med förskott på arv och att hans del inte var lika bra som min. Jag vet också att han faktiskt får pengar regelbundet, men tyvärr tror jag ändå att han kommer känna större behov och mer rätt till pengar än mig och min andra bror. 
  • Anonym (Ann Onym)

Jag tycker inte att 10-20 k är nåt att bråka om när dödsboet slipper anlita mäklare, vänta osv. Men då ska ju huset vara sålt för ett marknadsmässigt pris.

Min mans syster fick samtliga inventarier i sin mors hus när hon tog över det, förutom de saker som uttryckligen var testamenterade till andra personer.

• Anonym (anhörig)
    Anonym (Ann Onym) skrev 2022-02-15 19:50:40 följande:

Jag tycker inte att 10-20 k är nåt att bråka om när dödsboet slipper anlita mäklare, vänta osv. Men då ska ju huset vara sålt för ett marknadsmässigt pris.

Min mans syster fick samtliga inventarier i sin mors hus när hon tog över det, förutom de saker som uttryckligen var testamenterade till andra personer.

10-20 k är beräknat enbart för maskiner och redskap (för husägare på landet).
    Hur mycket husköparen egentligen behöll vet vi andra inte, men gissar på att en del möbler, hemelektronik och husgeråd behölls.

Farbrorns äkta hälfts syskon fick sälja båt och båttillbehör och behålla pengarna samtidigt som denne fick hela sin procentandel av pengarna från dödsboet.

Totalt beräknar jag lösörets värde till 100-150 k, men har bara inbringat 45 k och då står guld, silver och andra smycken för över 30 k, som en annan släkting fick stå på sig för att ta till guldhandlaren istället för att spridas vind för våg.
  • Anonym (Ann Onym)
    Anonym (anhörig) skrev 2022-02-15 20:37:05 följande:
    10-20 k är beräknat enbart för maskiner och redskap (för husägare på landet).
    Hur mycket husköparen egentligen behöll vet vi andra inte, men gissar på att en del möbler, hemelektronik och husgeråd behölls.

Farbrorns äkta hälfts syskon fick sälja båt och båttillbehör och behålla pengarna samtidigt som denne fick hela sin procentandel av pengarna från dödsboet.

Totalt beräknar jag lösörets värde till 100-150 k, men har bara inbringat 45 k och då står guld, silver och andra smycken för över 30 k, som en annan släkting fick stå på sig för att ta till guldhandlaren istället för att spridas vind för våg.
    Jo, men man får oftast knappt nåt för sånt när det säljs i en hast. 

I vårt fall hade då smycken getts åt ena barnet och en del silversaker och finare möbler åt det andra, där var det ganska jämnt.

Vi var glada att slippa köra en massa mil med släp för att tömma ett hus som var smockfullt av gamla böcker och krafs som vi inte ville ha och öht inte mycket av intresse när man är mitt i livet själv och har för mycket pinaler redan.

Men det beror klart på var man är i livet- den som är nyseparerad och har blivit av med sitt bohag eller har barn som ska flytta ut snart kan ju sätta annat värde på att kunna ta över fungerande saker lite smidigt.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (Ann Onym) skrev 2022-02-15 21:09:40 följande:
    Jo, men man får oftast knappt nåt för sånt när det säljs i en hast. 
    Där kommer vi till en annan detalj...

Vi var några i släkten som tyckte att detta hade man kunnat ta tag i och sköta om tidigare, så blir det ingen stress. Nu väntade man tills huset var sålt ett halvår senare.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (Cecilia) skrev 2022-02-15 19:43:09 följande:
    Uppenbarligen handlar det alltså inte bara om arvet, utan om att du är besviken/sur på att farbroderns önskan inte respekterades.
    Och jag betvivlar inte alls att relationen var god, men någonting får ju släktingar att faktiskt göra som de gjort.

Antingen så går ni vidare, eller så är det en sån där klassisk splittring som blir i arvsskiften ibland.

Personligen är jag helt inställd på att ev. tappa kontakt med min bror när om min far går bort. Jag vet att han tycker han förtjänar mer än han fått, med förskott på arv och att hans del inte var lika bra som min. Jag vet också att han faktiskt får pengar regelbundet, men tyvärr tror jag ändå att han kommer känna större behov och mer rätt till pengar än mig och min andra bror. 
    Jag vill gå vidare och glömma detta, men jag vet inte hur övriga släktingar känner och tänker...
Svar på tråden Avliden släkting - hur dödsboet hanteras