Jack Russel fäller mycket i perioder som de flesta hundar gör. Dock så har dem så kort hår så fastnar mest på kläder/möbler. Blir inte högar på golvet som det kan bli med andra raser. Däremot så är det en stor hund i liten förpackning så ska ni bara aktivera den med promenader så tipsar jag om att välja bort den hunden, Många som inte aktiverar hunden ordentligt kan få ?problembeteenden? då hunden hittar på aktiveringar själv. Tyvärr måste jag säga att ha pälsdjur med minimal fällning eller vård inte existerar. Det går inte hand i hand helt enkelt. överväg för och nackdelar. Kolla på rasstandarder på internet. Googlade på bra första hund, prata med en uppfödare. Tibetansk spaniel hörde jag på en raskurs att den skulle vara en bra första hund. Samma sak med king charles så att titta på den gruppen av hundar kan nog vara en ide och låna hem rasböcker, Där står det bra sammanfattningar och du kan jämföra emellan. Sen är hundar individer så allt stämmer inte till punkt och pricka och beror mycket på vilka linjer dem avlas på. Jag har haft Två inom en ras och dem var varandras motsatser. Men det beror även mycket på miljö och träning och tiden man lägger på den. Är inte bara i valp/tonårsperioden som det är mycket jobb utan det är en individ som ständigt behöver stimulans och ramar livet ut.