Inlägg från: Gameofthrones |Visa alla inlägg
  • Gameofthrones

Den perfekta hundrasen

Först och främst en valp som ni kan forma själva. Det blir bättre Bondning. 
    Valp ska vara själv med familjen ett tag så den känner igen familjens dofter. Annars blir det förvirrande för hunden. 

Jag skulle ta en hundras som passar er. 
    Siberian huskey, väldigt smarta, familjekära etc,
    Cocer spaniel, labrador som. Älskar vatten simma plus om ni är ute ofta på det sättet, Golden retriever, 

Själv har jag Siberan Huskeys långhåriga. 

Tyvärr har det gått upp med priser (corona)..

Köp inte från Blocket

Hunduppfödare är ett gissel. Men googla ta reda på bakgrund etc. 

• Gameofthrones

Ni hsrtefan fått bra tips. 

Tänk på att hundar är avlade för olika saker. Ni måste ha lite kött på benen. Har ni bestämt rasen läs på just om den rasen. 

• Gameofthrones
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 22:50:59 följande:
    Tack för tips! Men kräver inte de raserna ganska mycket pälsvård? 
    Mina Siberans tigrar :) de har underrull som det kallas underpäls och täckpäls. De har fällningsperioder. Få är det borsta varje dag. Hela tiden.

Jag skulle rekommendera amerikansk cocer spaniel. Lady och Lufsen. 
    Just Lady. De är perfekt tycker jag de är otroligt snälla, lojala, kärleksfulla. 

Som vilka dom helst. 
    Men Golden retriever kort hårig och denna ras har du vän för livet. De är väldigt formbara raser. :) 
  • Gameofthrones

Den dagen du skaffar hund har du en tik (hona) och löpningstiden kommer, ha koppel. 

Generellt har man det men när det är dags ha koppel :) (skrattar hjärtligt) 

• Gameofthrones
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 23:59:37 följande:
    Tack för input! Jack russell har vi funderat lite på, vet du om de släthåriga fäller mycket? Är promenader och lite lek och bus för lite stimulans och aktivering för en jack russell? 
    Slät, broken eller sträv25?30 cm
    Rasstandard: FCI 345 PDF
    Temperament: Intelligent, Envis, Clownish, Orädd, Energisk, Atletisk, Skallbenägen
    Färger: Vit, Vit & tan, Svart och vit
  • Gameofthrones
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 21:51:29 följande:
    Den perfekta hundrasen

Hej 

Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

Försök inte köpa slnderavlade hundar som t ex. Schäfern.den är så fin. Jag vill gärna ha en sådan. Men renrasiga finns knappt. De får ont i lederna väldigt lätt. För deras baktassar. Deras bakre ben är kortare. Det kallas räkstjärt. Har jag för mig. 

Tips googla på tillförlitliga sidor. 
    . Här är en länk till dig.

poddtoppen.se/podcast/1006567076/hundpodden-var-basta-van/sonderavlade-hundar
  • Gameofthrones

Vinthundar är väldigt krävande på stimulans. Det vill träna med nosen hela tiden som generellt hundar ska göra nosen är viktigt. 

Vinthundar älskar att springa och ibland springer de iväg på så snabbt att du hamnar på efterkälken! Rent fysiskt så har din vinthund en atletisk, slank och strömlinjeformad kropp med proportionerligt långa ben och ett långt, smalt ansikte med tättsittande, framåtriktade ögon. Även om din vinthund i allmänhet är lugn och avslappnad inomhus så letar den konstant efter rörliga mål att jaga utomhus ? det är en del av det roliga för en så snabb hund.

Ett exempel på hur en Vinthund är. 
    Ni ska bara ha tålamod. Ha en hund som passar er. Och det fina är man skaffar en valp rätt ras för er när barnet är litet det växer ihop på ett annat fint sätt. Tycker jag dock men oavsett valp är bra från början för alla :) 

• Gameofthrones

TS, 

Kolla upp på tillförlitlig webbplatser. 
    Det finns hundar med mycket tålamod, mer tålamod. 

Det finns hundar olika, raser och hur de har blivit avlade. 

Hundar och barn ska alltid ha uppsikt. Speciellt när barnen är i pillug ålder och börjar greppa saker och ting. 

Men det finns raser för er. 

Jag älskar Siberian Huskeys det är sååå familjekära, busiga, lojala till max, smarta, är som en människa ibland helt otroligt.

Jag skulle ge dig ett tips 
    Amerikansk cocer spaniel. De är lekfulla, lojala, väldigt tillit.

Såg att nån hade rekommenderat dig om samma sak. 

Ett tips till när ni har valt rasen. Låt hunden välja er. Den som är mest nyfiken på er. 

• Gameofthrones
    Anonym (Låter som en dröm) skrev 2022-02-16 15:14:12 följande:
    En 8 veckors valp har inget omdöme och rådet är tämligen uselt. En uppfödare har oftast bättre koll på vilken valp den tror passar och lite nyfikenhet i stunden säger inte tillräckligt mycket.

Det finns inte ett överskott av hundar och valpkullar att välja hund ur. Många uppfödare säljer inte till en person som TS, just för att det finns risker att det inte blir bra.

Personligen tycker jag att det är viktigare att verkligen berätta att det numera förekommer systematiskt att folk säljer hundar som är insmugglade och att det är viktigt att kolla upp vem man köper av. Det är också bra att faktiskt ha med en hundvan vän, som har lite koll när man tittar på valp, eftersom det är svårt att tänka klart p.g.a. att de är så himla söta.
    Håller inte med i första stycket, tyvärr. 
Svar på tråden Den perfekta hundrasen