Inlägg från: Anonym (Låter som en dröm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låter som en dröm)

Den perfekta hundrasen

Den lilla, lydiga hunden, som passar i en familj med en två-åring och inte behöver någon pälsvård finns inte.

Och ang. att inte behöva pälsvård, så finns det verkligen olika nivåer på vad som behövs och i vilken omfattning. Vill man inte kamma tovor, så är det korthår som gäller. Det blir dock fortfarande massa hundgård. Och man behöver ju fortfarande klippa klor.

De lydiga hundarna har ofta erfarna ägare, vilket ni inte är. Drömmen om en hund som kan gå lös och uppfyller de andra önskemålen är är inte speciellt trolig, utifrån den beskrivning du/ni ger.

Personligen tycker jag att pälsvård är trevligt och faktiskt ger en relation med hunden på ett naturligt sätt. Jag tänker att ni också kan fundera på om storleken ska vara liten, utifrån temperament och livssituation. En 2-5 åring kan väldigt lätt råka skada en liten hund och småhundar är ibland tämligen vassa och kan också bitas.

Jag har också en önskelista när jag köper hund, men till slut blir det ändå en kompromiss. Lycka till i letandet och tänk på att gå in på rasklubbars hemsida för att få en uppfattning om hur många kullar som föds varje år. Eller håll ögonen öppna i andra kanaler. Det är inga beställningsprylar och ni letar efter en populär hundtyp 

Spontant låter det som att ni inte letar efter en möjlig hund, men jag inser också att alla börjar leta någonstans.

Vinthundar är tämligen kompakta, lätta att ha att göra med. Men svåra att få lydiga. De har den sorts päls ni letar efter. Collie är lätta att träna till att bli lydiga, dock såpass intelligenta att det är väldigt lätt att det inte blir bra. Och där uppfyller storlek och pälsvård inte er önskan.
    Pudel kan ni absolut hitta i rätt storlek, men de har ju pälsvård. Men kolla på deras hemsida, så ni får en uppfattning om vilken... Terrier är hundar där ni troligen kan hitta rätt storlek... Men päls och temperament kanske inte är det ni letar efter.

Och sen spelar det faktiskt också roll vilken typ av tid ni har. Delas denna tid med jobb, tänker ni ha med hund på jobbet? Kommer det fler barn?

Jack Russell terrier finns det gott om och det är väldigt olika hur det går. De är väldigt aktiva hundar, som faktiskt inte alltid passar i en barnfamilj.

Generellt så fastnar släthårigt hår på ett helt annat sätt än länge mer fluffigt hår. Valet är verkligen mellan borsten, eller dammsugaren för det mesta.

Vilken energi-nivå har ni inom familjen? Du tänker ingen hundsport, men finns intresse för aktivera hunden?
    Lite bus och lek med en valp kan tyckas roligt och trevligt, men man bör snarare tänka hur man kan fostra hunden att fungera i sin miljö.

Gameofthrones skrev 2022-02-16 07:58:33 följande:

Vinthundar är väldigt krävande på stimulans. Det vill träna med nosen hela tiden som generellt hundar ska göra nosen är viktigt. 

Vinthundar älskar att springa och ibland springer de iväg på så snabbt att du hamnar på efterkälken! Rent fysiskt så har din vinthund en atletisk, slank och strömlinjeformad kropp med proportionerligt långa ben och ett långt, smalt ansikte med tättsittande, framåtriktade ögon. Även om din vinthund i allmänhet är lugn och avslappnad inomhus så letar den konstant efter rörliga mål att jaga utomhus ? det är en del av det roliga för en så snabb hund.

Ett exempel på hur en Vinthund är. 
    Ni ska bara ha tålamod. Ha en hund som passar er. Och det fina är man skaffar en valp rätt ras för er när barnet är litet det växer ihop på ett annat fint sätt. Tycker jag dock men oavsett valp är bra från början för alla :) 

Nja, vinthundar vill springa och titta på saker. Det är ingen hund man har lös, men min erfarenhet är att de är tämligen lätta OM det är den typen av hund man gillar.

Min erfarenhet är att föräldrar som skaffar en hund mitt uppe i småbarnsåren ofta inte har en susning om vad de ger sig in i. Bästa rådet i tråden är faktiskt att vänta.
    Gameofthrones skrev 2022-02-16 14:37:09 följande

Ett tips till när ni har valt rasen. Låt hunden välja er. Den som är mest nyfiken på er. 

En 8 veckors valp har inget omdöme och rådet är tämligen uselt. En uppfödare har oftast bättre koll på vilken valp den tror passar och lite nyfikenhet i stunden säger inte tillräckligt mycket.

Det finns inte ett överskott av hundar och valpkullar att välja hund ur. Många uppfödare säljer inte till en person som TS, just för att det finns risker att det inte blir bra.

Personligen tycker jag att det är viktigare att verkligen berätta att det numera förekommer systematiskt att folk säljer hundar som är insmugglade och att det är viktigt att kolla upp vem man köper av. Det är också bra att faktiskt ha med en hundvan vän, som har lite koll när man tittar på valp, eftersom det är svårt att tänka klart p.g.a. att de är så himla söta.
    Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 16:34:11 följande:
    Håller med här.
    De (få) hunduppfödare jag känner tar emot hundratals ansökningar och väljer ut valp efter person/par och de säljs ganska snabbt också så tills det är dags för besök är alla redan sålda (eller i varje fall har nya hem de planeras säljas till) 
    Ja, jag tror inte att TS kommer få köpa en bra hund av en seriös uppfödare an en populär ras. Min erfarenhet är att de flesta som säljer och tar en kull vill ha så bra ägare som möjligt. 
    Många säljer inte till barnfamiljer och alla gånger jag har fått köpa har det varit ordentlig "intervju" innan om hur man tänker att hunden ska ha det.

Sista hunden jag köpte levererades av säljaren, efter att vi faktiskt träffats hos dem..... Och detta var innan Corona-boomen. 
Svar på tråden Den perfekta hundrasen