Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Den perfekta hundrasen

Frufröken1 skrev 2022-02-15 23:59:37 följande:
    Tack för input! Jack russell har vi funderat lite på, vet du om de släthåriga fäller mycket? Är promenader och lite lek och bus för lite stimulans och aktivering för en jack russell? 
    Har haft en släthårig jrt. Vi hittade päls efter honom i ett par år efter hans död (han var släthårig).

Nej, rent generellt räcker inte bara promenader och lek och bus för en jrt som aktivering. Även om väldigt få används som jakthundar idag så är det en ras med generellt mycket jakt i sig. De är aktiva, smarta, envisa och blir de understimulerade har de tendenser att bli både aggressiva och "skapa konst inomhus med sina tänder" (=destruktiva och förstöra saker). 
  • LFF
    Anonym (Smol) skrev 2022-02-16 11:28:12 följande:
    Aaah, jag dör! "Skapa konst med sina tänder"!!!

Min hund vet exakt vad han inte får göra och om han blir ignorerad för länge (som när jag har Zoommöten hela dagen", så går han från "Vilka fina antika stolar du har...vore ju synd om något hände med dem" till "Du fick en varning, skyll dig själv. TUGG".
    Då blir det paus i mötet...

Och egentligen är det inte hälsosamt att sitta stilla så länge, så med hunden minskar risken för blodpropp i vaden. Skrattande
    Läste det i en bok om jrt som jag köpte lååååååångt innan jag skaffade en

"Jack Russels are not destructive, they are just creating art with their teeth" eller något liknande står det i den. 

Världens bästa hundras (om man vet vad man ger sig in på) Hjärta
  • LFF
    Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 12:46:30 följande:

Greyhound är visserligen den mest atletiska av alla tamhundar, men behöver trots det inte överdrivet med motion. Det räcker normalt med om den får springa fritt i 20 minuter två gånger om dagen. Den kallas ibland för en "65 km/t soffpotatis" och behöver få springa snabbt, inte gå i flera kilometer.

Tänkte att eftersom hon fråga om en liten att en dvärgversion hade passat.

Min erfarenhet av Greyhounds är inte att de är gjorde av glas som du nästan beskriver det, man måste nog passa efter en liten valp med småbarn oavsett ras. Barn kan råka skada vilken liten hund som helst. Har dock aldrig haft någon italiensk vinthund själv - även om jag kan tycka de är väldigt söta.

Det är en gigantisk skillnad mellan en Greyhound och en Italiensk Vinthund i hur känsliga de är. 

Väldigt många uppfödare av småhundar (IV, Dvärgpinscher, Papillon, Pyttepetsarna) är restriktiva med att sälja valpar just till barnfamiljer med små barn (=ofta under 10 år) just för att risken att valpen skadas är alldeles för stor. 
  • LFF
    heffe96 skrev 2022-02-16 15:45:04 följande:

Yorkshire terrier! Perfekta rasen:)

Inte för en familj med en tvååring. Yorken är också en skör hund som valp.
Svar på tråden Den perfekta hundrasen