Inlägg från: Anonym (Smol) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smol)

Den perfekta hundrasen

Hur hög aktivitetsnivå tänkte ni er?
    Många hundraser kräver mycket fysisk och mental aktivering, oavsett väder. 

• Anonym (Smol)
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 22:12:58 följande:
    Hur ofta behöver en pudel klippas? 

Finns det ingen ras som kräver lite pälsvård som inte fäller mycket? Brukar korthåriga raser fälla mycket och gör de det hela året eller under vissa perioder?
    Det finns ju nakenhundar och hundar med mest päls runt huvudet, som Chinese crested.
  • Anonym (Smol)

Vilka andra egenskaper är viktiga, annat än liten och fäller lite?

Gosig och närhetstörstande?
    Cool och tillbakadragen?
    Självständig eller lydig?
    Hyperaktiv eller soffpotatis?
    Osv

• Anonym (Smol)
    Anonym (Husse) skrev 2022-02-16 08:10:21 följande:
    De raser som inte fäller kräver ofta pälsvård i gengäld. Omvårdnad är dock ett sätt att umgås och bidrager till hundens uppfostran.

Men välj själv om du vill pyssla om hunden eller dammsuga jämt och ständigt.
    Borstning är väldigt mysigt, hundar tycker ofta om det och som ägare är det avkopplande.

Jag har själv en hundras med kort hår och jag borstar honom nästan dagligen ändå. Dock ingen ras jag rekommenderar för TS pga småbarn och risken för att hunden skadas. Och även pga aktiveringsbehovet, promenader och bus räcker inte för min hund.
  • Anonym (Smol)
    LFF skrev 2022-02-16 10:55:40 följande:
    Har haft en släthårig jrt. Vi hittade päls efter honom i ett par år efter hans död (han var släthårig).

Nej, rent generellt räcker inte bara promenader och lek och bus för en jrt som aktivering. Även om väldigt få används som jakthundar idag så är det en ras med generellt mycket jakt i sig. De är aktiva, smarta, envisa och blir de understimulerade har de tendenser att bli både aggressiva och "skapa konst inomhus med sina tänder" (=destruktiva och förstöra saker). 
    Aaah, jag dör! "Skapa konst med sina tänder"!!!

Min hund vet exakt vad han inte får göra och om han blir ignorerad för länge (som när jag har Zoommöten hela dagen", så går han från "Vilka fina antika stolar du har...vore ju synd om något hände med dem" till "Du fick en varning, skyll dig själv. TUGG".
    Då blir det paus i mötet...

Och egentligen är det inte hälsosamt att sitta stilla så länge, så med hunden minskar risken för blodpropp i vaden. Skrattande
  • Anonym (Smol)
    Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 11:45:57 följande:

Vet inte om någon tipsat om dvärg-greyhounds, de kräver ganska lite pälsvård och inte supermycket motion heller.

Nej, nej, absolut inte italiensk vinthund till TS! Hunden kräver mycket aktivering och uppmärksamhet av ägaren och med småbarn i familjen är risken för benbrott hög. Under hundens 2 första levnadsår är de känsliga för benbrott och med ett barn som är så litet kommer det förr eller senare hända en olycka. Barn förstår inte hur försiktiga de måste vara med en italienarna.

Vidare, italienarna är intelligenta och självständiga och är inte som andra hundar. De lär sig saker snabbt, men gör saker bara om de känner för det. Vinner den något på att lyda kommandon? Nej, då lyds det inga kommandon.
    Som ägare måste du alltid vara mer lockande än något annat och promenader och bus räcker inte långt. Dessutom kallas de inte för intet för kardborrehundar, de vill vara nära hela tiden. Har man någonsin behövt maratonamma ett barn så fattar man.

Rumsrenhet är svårt att lyckas med, svårare och mer krävande av ägaren och vissa blir aldrig helt rumsrena.

Ts  vill inte ha en hund som pinkar inne, river sönder inredningen av att den har tråkigt och bryter ett ben vid 6-månaders ålder när tvååringen leker med den.

Och nej, min hund är rumsren och har inte brutit ben, men jag har hanterat honom som om det var mitt eget spädbarn, under känsligaste tiden hade jag ögonen på honom  nästan hela tiden. Kan man ge hunden otroligt mycket tid så får man världens underbaraste hund, jag skaffade ordknappar till honom och varje ord tog en repetition att lära in. 

Men det kräver mer tid än vad en småbarnsfamilj kan ge en italienare. Pälsen kräver inget annat än mysborstning, men välj inte italienare pga pälsen.
  • Anonym (Smol)
    LFF skrev 2022-02-16 11:44:37 följande:
    Läste det i en bok om jrt som jag köpte lååååååångt innan jag skaffade en

"Jack Russels are not destructive, they are just creating art with their teeth" eller något liknande står det i den. 

Världens bästa hundras (om man vet vad man ger sig in på) Hjärta
    Vi var inne på JRT, men valde bort eftersom  vi visste att vi inte kan möta upp i aktivitetsnivå. Det blev en iggy istället och med honom måste man hela tiden ha känselspröten ute. Han är diskret med alla signaler (vinthundar brukar vara tysta) och blir lätt uttråkad, så  vi hittar hela tiden på tankenötter till honom. Köttbullebuskar är hans favorit, eller gömma saker ute  och  inne. Vi ska börja med nosework när det blivit lite varmare, kylan gör att många dagar vill han inte vara ute, vilket han måste, annars blir han ett övertrött monster på kvällen.
  • Anonym (Smol)
    Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 12:46:30 följande:

Greyhound är visserligen den mest atletiska av alla tamhundar, men behöver trots det inte överdrivet med motion. Det räcker normalt med om den får springa fritt i 20 minuter två gånger om dagen. Den kallas ibland för en "65 km/t soffpotatis" och behöver få springa snabbt, inte gå i flera kilometer.

Tänkte att eftersom hon fråga om en liten att en dvärgversion hade passat.

Min erfarenhet av Greyhounds är inte att de är gjorde av glas som du nästan beskriver det, man måste nog passa efter en liten valp med småbarn oavsett ras. Barn kan råka skada vilken liten hund som helst. Har dock aldrig haft någon italiensk vinthund själv - även om jag kan tycka de är väldigt söta.

Jag har en italiensk vinthund.
    Det räcker att ett barn lägger sig fel på en italienare så är risken hög för svåra skador eller död.

Italienare är mycket skörare än stora greyhounds, i början är vissa skelettben inte större än 2 mm i diameter. Vissa linjer bryter benen när de hoppar ned från en soffa. Kullbrorsan till vår hund bröt ena frambenet för 2 månader sedan när han landade fel från sängen, så det är en högst sannolik risk. Och ja, de är gjorda av glas, mest i början, men det är otroligt viktigt att motionera rätt de första två åren för att skelettet och musklerna ska bli så bra som möjligt, det minskar risken för  vuxenbenbrott.

Vår hund verkar bli större än rasstandard  och är robustare, men måste hindras från höga hopp, för han har ingen rädsla för höjder. Klättrar i träd så fort vi viker bort med blicken, och ska hoppa ned från två meters höjd. Kan inte släppas utanför inhägnad, för jaktinstinkten är stark och han vill ta fåglar.

För en familj med en tvååring och inte mycket intresse för träning med hund är en italienare ett mycket sämre val än en greyhound. Greyhounds är inte riktigt lika hårt skruvade som italienare och tål mera, men är samtidigt nog större än vad TS hade tänkt sig.
  • Anonym (Smol)
    Frida85a skrev 2022-02-17 09:44:40 följande:

Jag skulle rekommendera dig att titta på Italiensk vinthund. Liten hund som kräver minimal pälsvård, och heller inte fäller så mycket. Är nöjd med att få springa av sig lös ordentligt varje dag och är annars en mysig kompis i soffan. 

Nej, inte en iggyvalp till en familj med en tvååring, det kommer att sluta med benbrott. Och en iggy som inte aktiveras mentalt blir ett monster, och rumsrenhet är en utmaning. 
    De är otroligt intelligenta och att utsätta en iggy för endast springa en gång per dag och ingen annan aktivering är bara grymt.

Välj inte iggy pga pälsen!
Svar på tråden Den perfekta hundrasen