Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Den perfekta hundrasen

Jag tänker att pälsvård oftast är en väldigt LITEN del av livet med en hund!? En hund ska rastas flera ggr/dag och den kräver VÄLDIGT mkt tid och uppmärksamhet! Att skaffa hund är inte lika stort.....kanske(?) som att bestämma sig för barn nummer tre.......men man ska tänka sig noga för är mitt råd.

• mari123
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 21:51:29 följande:
    Den perfekta hundrasen

Hej 

Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

VARFÖR en hund? En hund är inte ett "husdjur" utan en familjemedlem som tar lika stor plats som ett barn eller för den delen mamma eller pappa. Många skulle kanske säga att katter, hamstrar, marsvin, råttor och kaniner etc  OCKSÅ är familjemedlemmar och det är de självklart för man älskar dem men de sköter sig själva! Mat, vatten och så kärlek på DERAS villkor. 
  • mari123

Vill inte vara "sån" men ett STORT felbeslut jag gjorde i mitt liv var att skaffa en hund. Min engelska springer spaniel-tik fick inoperabel cancer när hon var åtta år och jag var med henne, förstås, när hon avlivades för sitt eget bästa. Min bror dog i fjol men jag fällde inte en tår över honom.... men jag sörjer än min vovve fast det gått mer än tio år!

Svar på tråden Den perfekta hundrasen