Inlägg från: Vladdis |Visa alla inlägg
  • Vladdis

Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt

19 brottsoffer. Förövaren får 5 år.

Vad i helvete är felet med Sverige? 
    Varför gör man inte som USA där varje begått brott aderas. 

Det skulle innebära 19 x5 =100 år. Dvs livstid. 

Om vi hade något annat än en skrattretande "rättsstat" istället för den bananrepublik vi har idag kanske vi inte skulle ha en sån skenande kriminalitet. Eftersom de skulle vara inlåsta på livstid. 

Det parti som går ut med betydligt hårdare straff har min röst alla dagar i veckan.

• Svar på tråden Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt
  • Vladdis
    Anonym (Ordning) skrev 2022-03-22 22:44:54 följande:
    En inlåst person är inte ute och begår brott igen. Anledning nog till att vissa  omöjliga fall bör låsas in så länge som det går.
    Exakt. Man låser in dem för att skydda övriga samhällets invånare som sköter sig. Detta dalta de med farliga våldsverkare har jag & kommer aldrig förstå. 
  • Vladdis

Jag tycker att när man begår allvarliga brott (våldtäkt, grov misshandel, mord, väpnat rån osv) så har man förbrukat sin rätt att vara en del i samhället. Om man då är inlåst en 20 +år så slipper samhället att utstå hemskheter från denna våldsverkande individ. Svårt att begå brott mot oskyldiga när man är inlåst. Självklart kan vi behålla faktumet att man kan jobba/plugga när man sitter i fängelset. Det jag har problem med är den lilla tiden allvarliga kriminella  sitter inne. 

Anonym (.) skrev 2022-03-23 17:54:30 följande:
    Förklara varför du vill ha samma system som i USA där våldsverkare en dag släpps fria helt utan rehabilitering.
    Visa, med länkar till vetenskapliga studier, att samhället i USA är mindre våldsamt än i Sverige. (De finns, varsågod att googla, men de visar på det exakt motsatta.
  • Vladdis
    Anonym (.) skrev 2022-03-23 17:52:20 följande:
    1. Förklara hur ett fängelsestraff är "gräddfil.
    2. Förklara hur fängelsestraff är ett slag i ansiktet för brottsoffer.
    3. Förklara, med länkar till vetenskapliga studier, att och hur längre fängelsestraff leder till ett bättre samhälle.
    4. Förklara på vilket sätt du visar sympati för brottsoffer. Nu visar du endast att du har en politisk agenda där brottsoffren blir utnyttjade IGEN.
    5. Förklara hur du menar att gärningsmannen "går fri".
    6. Förklara varför du vill ha ett rättssystem liknande den i USA som grundar sig på hämnd.
    7. Förklara varför du blir kränkt by proxy.
    Om en mördare är ute efter 8 år i Sverige så är det ett slag i ansiktet på den mördades anhöriga. Är 8-15 år allt ett människoliv är värt i Sverige? Nej. De avskummen ska spendera livet ut i fängelset. 
    Det är enkel matematik om de sitter inne hela livet kan de inte utsätta oskyldiga för fler brott. 
    Jag blir inte kränkt. Larva dig inte, jag blir upprörd över den tamhet man behandlar kriminella. 
  • Vladdis
    Anonym (M) skrev 2022-03-24 14:59:56 följande:
    Men hur lång tid i fängelse anser du är värt ett människoliv? Den döde kommer kommer ju inte tillbaka oavsett så hur tänker du?

Livet ut. Du har berövat en människa existens. Du har kränkt det som inte får kränkas. Spelar ingen roll om "den döde" inte kommer tillbaka. 

Ett sådan fasansfullt brott förbrukar ens rätt att vara en del i samhället. Så enligt din logik ska vi släppa ut folk eftersom den döde inte kommer tillbaka?

Herregud

Svar på tråden Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt