Inlägg från: twinboymom |Visa alla inlägg
  • twinboymom

Hembesök bvc

Jag gör mycket hembesök i mitt yrke, jobbar med barn. Ger ofta tips om hur de kan ordna saker om de har frågor kring möblemang utifrån barnsäkerhet osv. För min del är det väldigt bra att se barnet i sin naturliga miljö, då de agerar mest som vanligt så. Att åka iväg kan göra barnen väldigt stressade. Sen finns det fall där barnen levt i misär, vilket måste uppmärksammas. Det handlar inte om lite stökighet eller att man inte städat på en vecka, utan ex totalt brist på städutrustning (kan ha varit år sedan städning), extrem brist på möbler (inga sängar eller sittplatser finns), hemska stanker (totalt inrökta lägenheter, både vanliga cigaretter eller droger). Vissa familjer klarar att verka ?hyfsat normala? när de åker iväg, men i hemmet är det svårare. Vissa föräldrar har rejäla funktionshinder som inte kommit fram innan, som upptäcks först vid hembesök, där uppenbara omsorgsfel utförs (blandat ersättning från kranvarmt vatten, tvättar barnet med hårda disksvampar, ger lugnande vuxenmedicin till barnet vid läggdags mm.) De har helt enkelt inte förstått att det varit fel. Missbruksfamiljer upptäcks ibland också vid hembesök, även om det inte är lika vanligt. 

Svar på tråden Hembesök bvc