• Wed 16 Feb 2022 21:05
    9584 visningar
    30 svar
    30
    9584

    Var hitta ett väckarur värd namnet?

    Min dotter (som bor själv) är snart 18 år och måste bättra på sin dygnsrytm. Jag vidhåller att det är bra att försöka gå upp samma tid varje morgon. På grund av olika orsaker så har vi sagt 09.00 men hon fixar inte att vakna. Jag har köpt en gammal mormorsväckarur med två bjällror och den slamrar som attan. Hon går upp. Stänger av den och lägger sig igen. När hon vaknar är hon inte medveten om att hon stängt av den. 
    Finns det nån väckare som är failproof, dvs, personen ifråga är vaken efter en viss strid med väckaren?
    Tips mottages med tacksamhet. 

  • Svar på tråden Var hitta ett väckarur värd namnet?
  • Wed 16 Feb 2022 21:20
    #1
    +2

    Ja, det finns sådana man måste bygga ihop med delar som flyger iväg osv. 

    Men vi pratar alltså om en vuxen person som flyttar hemifrån där föräldern både bestämmer när hon ska gå upp och vad hon ska ha för väckarklocka?

  • Wed 16 Feb 2022 21:21
    #2

    Kanske det gamla tipset om att ha flera väckarklockor utspridda i rummet som ringer med jämna mellanrum? Eller uret du har och ställa det på en plåtbricka en bra bit bort så hon måste gå upp?

  • Anonym (WTF)
    Wed 16 Feb 2022 21:45
    #3
    +1

    Handlar väl inte om typ av klocka - hon ska ta sitt ansvar helt enkelt.
    Sluta curla ungen och låt henne svara upp på jobbet om hon är sen.

  • Wed 16 Feb 2022 22:03
    #4

    Jag vill inte ha några jäkla pekpinnar och spydigheter från personer som inte har en jävla aning om problematiken bakom det hela. Håller er från tråden. 

    Till saken; Jag tror att det behövs ett antal väckare som ringer i följd. När hon väl fått fason på dygnet kanske hon klarar sig denna nödlösning. Kanske nån provat detta?

  • Wed 16 Feb 2022 22:24
    #5
    +1

    Har haft perioder i mitt liv där jag haft tendens att stänga av alarm i sömnen, är det något viktigt jag måste vakna för i de perioderna brukar det fungera med 5 alarm på mobilen med specifika tidsintervall emellan och det sista då jag absolut senast måste vara uppe för att hinna. 

    Kände en som var nästan omöjlig att väcka där jag nästan köpte en sådan där man måste springa efter delar och sätta på plats och är högljudda som typ en flyglarm. Men när jag funderat lite insåg jag att det nog var en ganska dum idé att ha någon som precis sov djupt att jaga efter något med tanke på risken att ramla osv. 
    Vet inte om det kanske finns varianter där man behöver typ lösa en kod eller så. 

    Annars fungerar det nog att ha flera klockor på olika platser och olika tid. 

    Någon gång har jag hjälpt en vän som haft sömnbrist och behövt akut upp på en exakt tid med att helt enkelt ringa (ibland kan man behöva ringa flera gånger innan denne vaknar) och så håller man kvar samtalet tills man hör att den andre är vaken (i ett fall var det akut övertidsarbete och extrem sömnbrist och då höll jag kvar samtalet tills han bevisat att han faktiskt gått upp ur sängen och står upp)och ringer sedan en kvart eller så senare och kollar denne är uppe och igång. Men allt sådant fungerar ju naturligtvis bara om den som ska väckas också vill det. Försöka tvinga någon som inte vill går ju inget vidare. 

  • Anonym (MMM)
    Wed 16 Feb 2022 22:30
    #6
    Tusselina skrev 2022-02-16 22:24:43 följande:

    Någon gång har jag hjälpt en vän som haft sömnbrist och behövt akut upp på en exakt tid med att helt enkelt ringa (ibland kan man behöva ringa flera gånger innan denne vaknar) och så håller man kvar samtalet tills man hör att den andre är vaken (i ett fall var det akut övertidsarbete och extrem sömnbrist och då höll jag kvar samtalet tills han bevisat att han faktiskt gått upp ur sängen och står upp)och ringer sedan en kvart eller så senare och kollar denne är uppe och igång. Men allt sådant fungerar ju naturligtvis bara om den som ska väckas också vill det. Försöka tvinga någon som inte vill går ju inget vidare. 


    Jag har blivit utsedd som "väckare". Skitgöra då den som ska väckas ändå inte vaknar och sedan skäller ut en.
  • Anonym (Jenni­fer)
    Wed 16 Feb 2022 22:31
    #7
    +1
  • Wed 16 Feb 2022 23:45
    #8

    En manick som stänger av telefonen, wifi, all belysning och dator på kvällen, så hon kan gå och lägga sig i rimlig tid. Brukar annars goras automatiskt om man inte kommer till jobbet i tid då lonen inte längre kommer in och elräkningen inte kan betalas.

  • Thu 17 Feb 2022 04:50
    #9
    Tow2Mater skrev 2022-02-16 23:45:00 följande:

    En manick som stänger av telefonen, wifi, all belysning och dator på kvällen, så hon kan gå och lägga sig i rimlig tid. Brukar annars goras automatiskt om man inte kommer till jobbet i tid då lonen inte längre kommer in och elräkningen inte kan betalas.


    Hon går gymnasium. Hur som helst, hon har vridit runt dygnet och sen har hon sömnproblem. Det sista är nog ett faktum. Det hjälper dock inte att sova till 12-15 på dagen. Där finns alltså vakna-problemet. För jag tror att om hon kan tvinga upp sig i början runt kl 9 (i samråd med skolan) så får hon också lättare att somna i tid. 
    Detta kom sedan hon varit hemma pga skolan hade stängt men efter samtal med läk så har jag förstått att detta sömnproblem har funnits med henne hela grundskolan också. Men nånstans måste man börja. En väckare som är värd sitt namn kan man börja med.
  • Thu 17 Feb 2022 04:55
    #10
    Tusselina skrev 2022-02-16 22:24:43 följande:

    Har haft perioder i mitt liv där jag haft tendens att stänga av alarm i sömnen, är det något viktigt jag måste vakna för i de perioderna brukar det fungera med 5 alarm på mobilen med specifika tidsintervall emellan och det sista då jag absolut senast måste vara uppe för att hinna. 

    Kände en som var nästan omöjlig att väcka där jag nästan köpte en sådan där man måste springa efter delar och sätta på plats och är högljudda som typ en flyglarm. Men när jag funderat lite insåg jag att det nog var en ganska dum idé att ha någon som precis sov djupt att jaga efter något med tanke på risken att ramla osv. 
    Vet inte om det kanske finns varianter där man behöver typ lösa en kod eller så. 

    Annars fungerar det nog att ha flera klockor på olika platser och olika tid. 

    Någon gång har jag hjälpt en vän som haft sömnbrist och behövt akut upp på en exakt tid med att helt enkelt ringa (ibland kan man behöva ringa flera gånger innan denne vaknar) och så håller man kvar samtalet tills man hör att den andre är vaken (i ett fall var det akut övertidsarbete och extrem sömnbrist och då höll jag kvar samtalet tills han bevisat att han faktiskt gått upp ur sängen och står upp)och ringer sedan en kvart eller så senare och kollar denne är uppe och igång. Men allt sådant fungerar ju naturligtvis bara om den som ska väckas också vill det. Försöka tvinga någon som inte vill går ju inget vidare. 


    Tänk va man kan lägga ner kraft o energi på nån man gillar!

    Hur som helst, hon vaknar av mormorsklockan men direkt efter den (2-3 min) ska en annan börja ringa. HELST biltelefonen. Inlägget nedanför hade en massa appar som har finesser typ måste gå ett antal steg innan den stängs av eller andra grejer.
Svar på tråden Var hitta ett väckarur värd namnet?