Inlägg från: olof 45 |Visa alla inlägg
  • olof 45

14-åring - hjälp!

Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 10:41:03 följande:

Vår fina lillasyster som egentligen vill så väl. Vi har funderat på det här att säga att ?bilen går en viss tid?. Dock tror jag att 14-åringen tror att vi oavsett skulle vänta på henne (vi vill ju att hon ska komma i tid). 

Ursäkta? vad spelar det för roll vad storasyster TROR?

Det låter som du missat en av de viktigaste föräldrareglerna som finns: VAR KONSEKVENT. 

Om jag sa åt ett av mina barn att bilen åker klockan xx, då ska barnen kunna LITA PÅ ATT SÅ SKER. Jag har ADLRIG "hotat" om någon konsekvens utan att genomföra det.

Ni måste ta tag i det här. Säg att ni misslyckats med er föräldraroll och i er uppfostran av henne (inget fel i att vara ärlig) men att från nu kommer ni fokusera på att få henne till at bli en funktionsduglig vuxen som kan ta eget ansvar. Det innebär t.ex. att ni inte kommer curla henne på morgonen, utan hon får ställa klockan på sin mobil, och om hon vill ha skjuts får hon vara redo tills bilen går klockan xx.

Om ni sedan väntar på henne så lär hon sig att hon är boss och ni är hennes golvmattor... Låt henne komma för sent! Visa henne att ni menar allvar. Det är ju faktiskt inte alls konstigt att bilen går vid en viss tidpunkt, så att de som faktiskt sköter sig kommer i tid till sina åtaganden.

dagens föräldrar... "barnet kommer inte ta mig på allvar, snyft snyft, så jag vågar inte ställa krav..." Nej, tacka f-n för det, när du inte tar dig själv på allvar och håller det du själv lovat!

Sorry för den hårda tonen, men det känns som det behövs för att du ska lyssna
Svar på tråden 14-åring - hjälp!