• Anonym (Mia)

14-åring - hjälp!

Min dotter är 14 och varje dag är en kamp med henne. En vanlig morgon kan se ut såhär: Jag tjatar att hon ska kliva upp, efter en stund går hon in i badrummet, är lillasyster där och borstar tänderna börjar 14-åringen att reta henne på en gång, kritisera hennes kläder, skvätter vatten på henne osv. Då går jag upp och blir förbannad såklart och så är cirkusen igång. Vi andra har då redan ätit frukost så då börjar nästa moment att tjata att 14-åringen måste äta nåt. Själv vill hon inte äta. Vissa morgnar har jag tålamod och tänker vara snäll så jag fixar macka åt henne vilket hon då äter. Antingen på rummet eller på stående fot i hallen. Sticker sen, utan att borsta tänderna. Sist fick hon in en spark på lillasyste också så hon fick halta efteråt. Dessutom är hon så arg och skriker fula ord åt mig och pappa. Jag hotade med att låsa hennes mobil (har så via min mobil) och då drog hon och slet i mina armar (ja, hon blir våldsam och slagit mig och pappa flera gånger). Sen pandemin har vi kört till skolan men nu är jag så trött på det här att hon absolut inte visar nåt som helst ansvar att komma i tid osv. Det är vi som sköter det. Så imorgon får det bli buss så jag till henne så får hon själv passa tider och ta ansvar. Eller är jag elak, vill ju vara snäll mot mina barn men det här går inte mer. Varje morgon ska inte behöva vara en kamp. Snälla ge mig råd kring tonåringa! känner mig så otroligt ledsen och vill bara gråta. 

• Svar på tråden 14-åring - hjälp!
  • Anonym (Mia)

Yes! Ja nu får det bli hårdare bud helt enkelt. Vi har gjort så förut några gånger men då var hon vaken i stort sett en hel natt med att komma in till oss, tände taklampan, kastade saker, hade tv?n jättehögt osv. Det orkar vi inte med! hon har sagt att hon ska göra ?mitt liv ett helvete? osv. SEN finns det stunder då hon är en sån klok och fantastisk tjej. Hon kan verkligen vara rolig att vara med och vi har ibland fina stunder. Hon är oftast bra mot yngsta syskonet och katten :) :) Hon spelar en sport och är bra på det och lär sig saker snabbt. 
    Det är dock omöjligt att prata med henne. Frågar jag om hennes dag osv så får jag bara ?stick? tillbaka. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 15:19:23 följande:

Yes! Ja nu får det bli hårdare bud helt enkelt. Vi har gjort så förut några gånger men då var hon vaken i stort sett en hel natt med att komma in till oss, tände taklampan, kastade saker, hade tv?n jättehögt osv. Det orkar vi inte med! hon har sagt att hon ska göra ?mitt liv ett helvete? osv. SEN finns det stunder då hon är en sån klok och fantastisk tjej. Hon kan verkligen vara rolig att vara med och vi har ibland fina stunder. Hon är oftast bra mot yngsta syskonet och katten :) :) Hon spelar en sport och är bra på det och lär sig saker snabbt. 
    Det är dock omöjligt att prata med henne. Frågar jag om hennes dag osv så får jag bara ?stick? tillbaka. 

Precis. Ni måste bara stå fast vid de gränser ni sätter och inte ge upp. Tala med henne när hon är klok och fantastisk och bemöt henne bara lugnt och fast när hon inte är det. Skäm bort henne när ni kan och ge henne mycket uppmärksamhet och kärlek, men rädda henne inte när hon saboterar eller vägrar samarbeta. Hon måste få ta konsekvenserna av sina handlingar.
  • Anonym (Mia)

Så många kloka kommentarer och duktiga föräldrar där ute :) Nånstans måste vi ju helt klart gjort fel. Har inte varit helt enkelt i föräldraskapet med frånvarande pappa (veckopendlat osv). 

• Anonym (Q)
    Anonym (Mia) skrev 2022-02-17 16:11:27 följande:

Så många kloka kommentarer och duktiga föräldrar där ute :) Nånstans måste vi ju helt klart gjort fel. Har inte varit helt enkelt i föräldraskapet med frånvarande pappa (veckopendlat osv). 

Äh, ni är föräldrar som inte ger upp, som letar efter lösningar på problem och nya sätt att hjälpa er familj. Bättre än så blir det inte. Vissa barn är lätta, medan andra kräver all vår energi och kraft - jag har båda sorter. 
  • Mrs Moneybags

Låt henne härja. Det orkar hon inte hur länge som helst. 

Jag tror stenhårt på indragna privilegier. Mobilen/skärmar är ett privilegium som kan dras in. Pronto. 

Jag kanske är ovanlig, men om en unge i den åldern skulle slå mig skulle hon få exakt samma tillbaka. Kanske därför ingen har slagit mig heller, de känner av min energi. Barn är lite som djur. Man måste ha pondus och våga vara en ledare. Jag tror verkligen inte på våld, men man måste få försvara sig inom rimliga gränser. 
  • Gameofthrones

TS, 

Vi är olika människor och är föräldrar. Vi uppfostrar barn olika, vi uppfattar saker olika, vi tar olika beslut för våra barn. Det finns ingen handbok hur man tar hand om barn, hur man uppfostrar sin familj. Det är ett gissel, det är inte lätt och vara förälder idag. Konstant tänker hur går det i skolan? Kommer de ihåg ta hem smutsiga gympakläder, kommer de ihåg ta hm läxorna? Hur kommer det gå i ny skola? Hur är de nya lärare?

De äldre de blir desstumer tänker man - jaha nu har de tagit körkort, han har lånat min bil? Är det halt ute? Bla bla mm. Vi kommer aldrig sluta oroa oss. För våra barn.

Jag hoppas att detta är en fas med din dotter. Och att det inte har hänt ngt som ni inte vet om. 

Til och börja med dra in allt som heter mobil, datorn mm. Kontokort? Nånstans måste nibta kontrollen utan tjafs lugn och ro. Ta grejerna ifrån henne säg inte ngt utan bara gör. 
  • Anonym (B)

Bra. Och var riktigt tydlig med att allt hon förstör betalar hon ur egen ficka, varenda krona! Det betyder att hon antingen blir av med månadspengen en längre tid eller tar av sina sparade pengar för att ersätta. TV:n går att stänga av proppen för, wifi låser man med nytt lösenord. Hon ska iaf vara på sitt rum och inte härja i hela huset. Och om hon stör er så får ni stå ut med nätter av dålig sömn, ni står fast utan att ge en enda millimeter! För då vet hon att hon vinner på det beteendet och ni kommer att få samma sak om och om igen.
  • elmadumle

Låter som en tonåring som har svårt med hormoner, halva benet kvar i barndomen och andra i vuxenvärlden. Jag sa att ok gör inte era läxor, plugga inte till proven, det är inte jag som sitter där en dag och ska göra val till gymnasiet och upptäcka att jag inte är behörig till någon utbildning.
    Uppför man sig dåligt så är det läge att plocka bort mobil, dator osv ett tag. Bråka med syskon är på ett sätt normalt, men inte ok alls att slåss och sparkas.
    Mina två äldsta döttrar kunde slåss och vråla på varandra tills båda grinade, jag slutade lägga mig i och det avtog efter ett tag. 
    Vill hon göra något roligt så får läxor göras först och bete sig som folk mot er och syskon.

• GetenAnita

Förläng straffet 

Säger ni ingen mobil på en vecka och hon uppför sig illa , då blir det två veckor ,funkar det inte 3 veckor osv osv 

Hon testar er, därför måste ni stå på er och aldrig backa 
  • Anonym (J)

Hon slåss?! Ring BUP. Något är väldigt fel. 

Svar på tråden 14-åring - hjälp!