Anonym (drömmen) skrev 2022-02-17 16:29:49 följande:
Ja, där ser du. Det kan alltså vara olika för olika barn vilket ju såklart är det enda rimliga eftersom inga, varken barn eller vuxna är exakt likadana och har exakt samma behov eller intressen.
Det är inte ens säkert att han ser det som barnarbete. När jag var i den åldern så hjälpte jag på mina föräldrars jobb på loven och ibland helger, ärenden, sorterade saker etc. Inte fanken tänkte jag eller nån annan på det som barnarbete. Inte heller när barn får hjälpa till med trädgård, hushållssysslor och annat. Är det just att det finns en lön som stör dig?
Allt kan göras med måtta eller i övermått, det är väl där knäckfrågan ligger, inte i själva aktiviteten. Kan lika gärna vara innebandyn som kräver för mycket av ett barn medan ett annat barn älskar varje sekund.
Jag vet inte varför du har hakat upp dig på mig, men det får stå för dig.
Ja, det är barnarbete om barnet måste ta ledigt från skolan för att jobba eller inte hinner med en vanlig fritid för att jobba. Sedan om man får betalt eller inte spelar ingen roll. Det kunde lika gärna vara ett barn som måste hjälpa till hemma med städning etc. Eller innebandyn. Det är också skillnad på åldrar. En 15-åring med skådespelardrömmar har en annan sits än en 9-åring som inte har lust. När det inverkar på barnets egen tid på ett negativt sätt är det ett no-no för mig.
Det som stör mig är att barnet inte tycker om det. Det stör mig.