• Anonym (Anonym)

Är det något fel på våran 3 åring?

Sonen bytte förskola efter sommaren 2021 och verkar trivas bra, aldrig ledsen vid lämning osv. Sen en tid tillbaka ungefär i början av december så har förskolan påpekat att han har svårt att sitta med på samlingar och springer runt, han får utbrott när han inte får som han vill , han vandrar runt och vet inte vad han ska göra och dom får ingen kontakt med honom upplever som. Han har sedan 3 års ålder (i höstas fyllde han 3) varit i trots åldern och jag har påpekat att det är inte trots då? Men enligt pedagogen så är det något annat.. dom vill nu ha ett möte med oss för att vi ska hjälpa dom och ge dom tips på hur dom ska göra när dom inte får kontakt med honom? känns Som att allt dom säger om honom är negativt och vi vet inte vad vi ska göra då han inte är samma hemma.. hur ska vi tänka? 

• Svar på tråden Är det något fel på våran 3 åring?
  • Anonym (Hmm)

Så han beter sig som en typisk 3-åring med mycket spring i benen och de som borde vara mer expert på hur barn fungerar tar upp det med dig som ett problem, när det är de som är på plats med honom och inte du....? Ursäkta, men de kan försöka göra sitt jobb istället. Om ni har tips så jättebra, men de borde veta hur man når barn i den åldern. Fråga också vad de själva har provat redan, och vad de tänker prova framöver.

Att det är svårt att sitta still under samling är inte konstigt, en del har det så utan att det är nåt att bry sig om. Han går runt och "vet inte vad han ska göra", nähä...? Låt honom utforska det då så kanske han kommer på nåt som ser kul ut. Han får utbrott när han inte får som han vill, no shit. Barn funkar så, ända upp till vuxen ålder. Nej ts, det känns mer som att de saknar verktyg i sin egen låda än att ert barn skulle vara ovanligt svårhanterligt.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-17 18:18:38 följande:

Så han beter sig som en typisk 3-åring med mycket spring i benen och de som borde vara mer expert på hur barn fungerar tar upp det med dig som ett problem, när det är de som är på plats med honom och inte du....? Ursäkta, men de kan försöka göra sitt jobb istället. Om ni har tips så jättebra, men de borde veta hur man når barn i den åldern. Fråga också vad de själva har provat redan, och vad de tänker prova framöver.

Att det är svårt att sitta still under samling är inte konstigt, en del har det så utan att det är nåt att bry sig om. Han går runt och "vet inte vad han ska göra", nähä...? Låt honom utforska det då så kanske han kommer på nåt som ser kul ut. Han får utbrott när han inte får som han vill, no shit. Barn funkar så, ända upp till vuxen ålder. Nej ts, det känns mer som att de saknar verktyg i sin egen låda än att ert barn skulle vara ovanligt svårhanterligt.

Kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv! Håller med till 110%!
  • Anonym (??)

Låter helt normalt. Vi har en 3,5-åring som nog aldrig skulle kunna sitta still en hel samling. Han kan inte ens gå- han springer överallt! Och utbrott? Jamen, hallå, det får liksom 3-åringar.

• Zakopane
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-17 18:18:38 följande:

Man får väl i och För sig förutsätta att förskolan har erfarenhet av andra treåringar. Till och med ganska bred erfarenhet. Eller?

TS. Gå på mötet och se vad som sägs. Ta det inte som kritik. De vill såklart hans bästa. Detta kan vara ett led för dem att lära känna honom bättre.
  • Anonym (Hmm)
    Zakopane skrev 2022-02-17 18:44:19 följande:
    Man får väl i och För sig förutsätta att förskolan har erfarenhet av andra treåringar. Till och med ganska bred erfarenhet. Eller?

TS. Gå på mötet och se vad som sägs. Ta det inte som kritik. De vill såklart hans bästa. Detta kan vara ett led för dem att lära känna honom bättre.
    Så varför gnäller de till ts som om de aldrig råkat på en rörlig 3-åring förut? Med den där breda erfarenheten skulle man tro att de klarar av att hantera situationen på egen hand.
  • Anonym (Men?)

"Spring i benen"???  Vad är det?
    Ligger något mer bakom det. 
    Låter som en ursäkt kan jag tycka - klart det finns barn med myror i arslet men de har ju oftast en "kombo"

• fjanten

Jag tycker du ska gå på mötet och inte försöka tänka att det är något negativt och att allt som sägs om sonen nödvändigtvis behöver tolkas som negativt. Från det vi läser att du beskriver här kan det röra sig om en helt normal 3,5-åring, till att röra sig om adhd, autism eller vad som helst.

Jag har fyra barn. Mina två äldre barn är idag 5 och 6 år, och det var absolut trots ibland och inte kunna sitta still alltid och utbrott här och där för både det ena och det andra. MEN alltid på en "normal" (gillar inte det ordet så mycket) nivå. 

Mitt tredje barn, däremot, är idag 2,5 år, och jag märker definitivt att det är på en helt annan nivå med honom. Han går inte förskola än, ska börja till hösten, och jag kan definitivt tänka mig att just min son skulle kunna bete sig på ett sätt som kommer kräva liknande möte(n). Jag älskar honom och han är såklart ett underbart barn precis som han är, men jag har oerhört svårt att se att han kommer vara innanför normen för vad som är normal trots kontra vad som ligger utanför. 

Kanske det kan vara så med er son, och det märks tydligare i förskolemiljön? 

Gå på mötet förutsättningslöst, det skadar ju inte.

Svar på tråden Är det något fel på våran 3 åring?