Namn på flickan? Ottilia eller Hedvig?
Vi gillar ovanliga namn med har svårt att bestämma oss, ska vår flicka heta Ottilia eller Hedvig?
Vi gillar ovanliga namn med har svårt att bestämma oss, ska vår flicka heta Ottilia eller Hedvig?
Hedvig är mycket finare!
Det är två fina namn, Hedvig passar till ett väldigt skandinaviskt utseende, tanken går till en sköldmö. Ottilia för associationen till en vacker adelsdam i antikens Rom.
Så låt den nyfödda bebisens ögonfärg diktera, är de ljusgrå eller blåa=Hedvig. Är de melerade eller bruna= Ottilia. Blir de gröna får du ha ett backup-namn, kanske Leonie.
Har en bekant som heter Othelia, det tycker jag är finare än Ottila.
Av dina två så tycker jag Hedvig är finare.
Personligen tycker jag mycket bättre om Ottilia men det är ju bara min högst personliga smak. Både namnen är namn som passar in dagens namntrender, är lätta att uttala osv. Inget av namnen blir "fel" på nåt sätt.
Hedvig är finare enligt min smak iaf. Men väldigt olika namn tkr jag. Hedvig låter som en stark nordisk kvinna och Ottilla låter som nån från romarriket eller grekisk mytologi.
Ottilia är ju fantastiskt vackert. Jag röstar på det.
Hedvig är ett fint namn men tänker bara på ugglan..
Det är två fina namn, Hedvig passar till ett väldigt skandinaviskt utseende, tanken går till en sköldmö. Ottilia för associationen till en vacker adelsdam i antikens Rom.
Så låt den nyfödda bebisens ögonfärg diktera, är de ljusgrå eller blåa=Hedvig. Är de melerade eller bruna= Ottilia. Blir de gröna får du ha ett backup-namn, kanske Leonie.
Båda är väldigt fina. Ottilia känns snäppet vanligare just nu, tycker jag hör det lite här och var.
ottilia känns lite sötare, kanske för att många blonda småflickor heter det nu.
hedvig lite tuffare, mer skinn på näsan.
Ottilia