• magicadespell

    Tälta med barn på camping i sommar - utan el

    Jag och barnen (i år 9 och 12 år) tältade för första gången förra sommaren (på camping) och tyckte det var väldigt roligt. Vi bodde på tältplats utan el och körde då på kylväska med klampar.  Jag hade läst på olika forum att det gick att byta ut dem på campingen - det gick dock inte. Det gick då ganska onödiga pengar till att köpa mat per måltid.

    Nu mailade jag årets campingkandidat och frågade och inte heller de har en sån tjänst där man kan byta ut sina kylklampar. Campingarna är båda stora etablerade campingar med livsmedelsbutik etc. 

    Är det så att man inte längre kan byta ut sina kylklampar på campingar som många skrivit i olika forum?  Hur gör ni andra som tältar utan el med mat?

    Fråga 2: Vi funderar på att ha Helsingborg som bas och ta färjan över till Helsingör över en dag. Ska man ta med bilen över då, eller är det mest bökigt och bättre att bara ha fötterna under dagen?

    Tack för era erfarenheter och inspel :].

  • Svar på tråden Tälta med barn på camping i sommar - utan el
  • magicadespell

    Vi tänkte ta en plats utan el, så därför har jag tänkt bort sån laddningsbar. Hur lång tid tar det att ladda en? Funkar det med powerbank?

  • Mantrasina

    Det går alldeles utmärkt att klara sig på sånt som inte behöver kylas också. =) Har cykelsemestrat veckovis utan vare sig el eller kylklampar - men däremot några gånger handlat färskvara just till samma dag/måltid, eller ätit ute. Då funkar det finfint. Beror ju dock lite på vad man har för behov. Har ni behov av att kunna kyla matvaror så är det kanske så att ni behöver ha plats med el (eller lösning på annat vis). Tror det var längesen det gick att byta kylklampar på det sättet på campingar!

  • magicadespell

    Ja, vi klarade ju oss förra året, men det blev mycket vi fick slänga eftersom det bara är jag och barnen och vi inte åt upp allt vid en måltid - det hade gjort så mycket om vi kunnat spara en del av frukostgrejorna till middag samma dag t ex. Jag ska fundera lite på ev. lösningar. 

  • Ruter

    Vi har campat massor med barnen nu 8 och 5 år. Vi har aldrig haft el plats eller kylklampat så vet ej om de går att byta. På de flesta campingar brukar det finnas en kyl i servicehuset man kan lägga in mat i(vi har dock inte använt den mer ön att kyla någon dricka ibland). 

    Vi brukar köra på mat som klarar rumstemperatur. Vi har en mattork hemma så ibland har vi torkat mat hemma att tillaga( men det är oftast när vi går ut i skogen och väntar utanför camping för att spara på vikten). Eller gå att köpa lättlagad mat på supernarket. Vi resonerar så att det visserligen blir lite dyrare än hemma, men det blir oftast bra mycket billigare än att äta på resturang. Vi brukar köpa mat för ca 100-150kr per tillfälle.

    Tex till frukost: brukar vi ha tex havregrynsgröt i olika former. Bara en gröt, blåbärsgröt(havregryn, blåbärssoppapulver och vatten), till gröten serverar vi färsk frukt. Hårdsmörgos/mjukt bröd med tex färskost på tub eller makrill. Ägg, kokt ägg eller omelett, äggröra. Ägg klarar sig jättebra i rumstemperatur. 

    Lunch: spagetti och köttfärsås(på burk), köttbullar i gräddsås (på burk, barnens favorit), fiskbullar, ravioli, soppa. 

    Middag: pulvermos, stekt bacon, champinjoner, tomater. Grillad kyckling och potatissallad, något kött/fisk/kyckling att grilla med potatissallad till, ratatouille, risotto. Vi brukar nästan laga samma mat som hemma men föröska hålla oss till maträtterna med lite mindre ingredienser. Eller om vi är lata kan vi ta något av alternativen till lunch. De flesta grönsaker man har hemma i kylen klarar sig ju i rumstemperatur men färre dagar. Så brukar köpa gurka/tomat/sallad så de räcker 2-3 dagar och sen köpa påfyllning av det. 

  • Kodia

    Nu var det några år sedan vi tältcampade på camping, men då fanns det oftast kyl/frys i servicehuset som man kunde använda. Antingen för att förvara mat i eller för att frysa kylklampar i. Så kolla med den camping du vill till om de har det, och planera utefter svaret. 

    Om det inte finns kyl/frys så beror det lite på hur länge ni ska vara borta. Några dagar klarar man sig med kylväska hemifrån, om man fryser det mesta innan. Du kan tex. frysa ett paket juice, en plastbytta med köttfärssås, en plastpåse med pannkakor, osv. Planera måltiderna i förväg, så allt tinar i lagom tid. Förvara kylväskan i skuggan.
    Du kan också fylla på kylväskan med fryst mat under tiden, tex. frysta köttbullar, pyttipanna, etc.

    Eller så klarar ni er utan kylväska, och kylvaror. Väldigt mycket klarar sig i rumstemperatur, åtminstone några dagar. Allt konserverat och torkat så klart. Grönsaker, frukt, ägg, riktigt smör om det inte är för varmt, fetaost på tetra, högpastöriserad mjölk, ölkorv, mjukost på tub, osv.

    En god gryta man kan göra: ölkorv, lök, krossade tomater, majs. Servera med ris.

    Kolla i hyllan med pulverrätter, det finns tex. någon typ veg. pasta bolognese som jag hört många tipsa om. 

  • Fjäril kär
    magicadespell skrev 2022-02-18 11:59:31 följande:

    Vi tänkte ta en plats utan el, så därför har jag tänkt bort sån laddningsbar. Hur lång tid tar det att ladda en? Funkar det med powerbank?


    Finns många varianter av laddningsbara. En del laddas via bilens cigarettuttag som man gör med mobilen och en del via vanlig elkabel. Och eluttag behöver ni ju bara vid laddning, ställ den vid ett servicehus. Ni laddar väl powerbanks  nånstans? Ladda kylväskan samtidigt. 
  • magicadespell

    Jag hade med mig powerbanks och behövde bara ladda min mob en gång förra året och det var såååååå tråkigt att sitta i servicehuset, så slipper gärna det. Barnen fick snällt klara sig på en laddning med sina telefoner under semestern :).

Svar på tråden Tälta med barn på camping i sommar - utan el