• Fri 18 Feb 2022 18:32
    9694 visningar
    24 svar
    24
    9694

    IVF västmanland

    Hej 

    Min sambo och jag har försökt bli gravida i snart 2 år och vi har gjort en utredning privat hos kvinnoläkarna i Västerås.
    Det visade sig att jag har pco och han har få spermier med låg rörlighet vilket förklarar vårt problem.

    Då vi inte har några gemensamma barn så skickades remiss till fertilitetskliniken i Västerås och vi har vårt första möte i början på mars och vi ska träffa Dr Hemlin.

    Är det någon som är i samma sits som ska dit eller som varit där som kanske vill peppa och stötta varandra under resans gång ?

    Eller vet vad som händer första samtalet och hur allt går till? Hur lång tid tar det innan processen är igång ?

    Hur mycket måste mannen vara med . Har förstått han måste vara med vid äggplock sen men hur mycket behöver han finnas med annars ? Problemet är att jag har ett arbete där jag kan springa iväg med kort varsel men han har inte riktigt den möjligheten.  Har även hört att ivf sker i Uppsala vilket gör det hela aningen värre för hans del.

    Någon som har lite att dela med sig av ?
    Vi är i övre 30års åldern och övre 40års åldern. 

  • Svar på tråden IVF västmanland
  • Mon 26 Sep 2022 19:34
    #1

    Hej hur har det gått? 

    Vi går också hos Hemlin i Västerås/Västmanland, han är väldigt duktig. Jag har läst en del som skriver att han inte har empati osv men det är inget jag märkt av. Han skulle aldrig vara elak eller så. Han tar sitt jobb på allvar och tar sig tid att berätta saker. Han kanske inte är så medkännande men vi är där för att få hans professionella utlåtande vilket vi också fått. 

    Jag undrar också hur lång tid det tar innan processen är igång. Jag har erfarenhet av att det är väldiga väntetider på allt. Jag skulle opereras inom 3 månader men fick vänta 5. Vi skulle vänta på provsvar i 1 månad men fick vänta 3 osv. 

    Nu har vi precis fått ställa oss i kö för ivf och väntar på besked om första gruppsamtalet som ska ske inom 3 månader (enligt vårdgarantin) men det kanske dröjer det också.

    Har ni fått gå på samtal ännu? 

    Någon annan som är i processen nu och vill dela med sig? 

  • Mon 26 Sep 2022 22:34
    #2

    Här är en till på gång med IVF i Västerås. Har första tiden till fertmott 1/11 men är redan utredda hos Kvinnoläkarna och kommer att göra första försöket där, då fertmott endast kunde garantera att vi hinner ett försök innan sommaren. Jag är 38 och min sambo ännu äldre, vill ej vänta mer nu. Kommer börja på kort protokoll så snart mensen dyker upp. 

  • Tue 27 Sep 2022 19:45
    #3
    Baconpie skrev 2022-09-26 22:34:57 följande:

    Här är en till på gång med IVF i Västerås. Har första tiden till fertmott 1/11 men är redan utredda hos Kvinnoläkarna och kommer att göra första försöket där, då fertmott endast kunde garantera att vi hinner ett försök innan sommaren. Jag är 38 och min sambo ännu äldre, vill ej vänta mer nu. Kommer börja på kort protokoll så snart mensen dyker upp. 


    Jag förstår att ni inte vill vänta mera! Hur länge har utredningen tadig för er? Vi är 33 och har inget emot att vänta lite till. Vad synd att de inte kunde garantera fler än ett försök innan sommaren. Det är ju ändå 8 månader kvar till sommaren.. 

    Sa de någon anledning till det? 

    Vad får ni förresten betala hos kvinnoläkarna? 

    Åh vad spännande du får lov att uppdatera hur det går <3 ❤ När kommer du få din mens?
  • Tue 27 Sep 2022 20:46
    #4
    Melonclementin skrev 2022-09-27 19:45:28 följande:
    Jag förstår att ni inte vill vänta mera! Hur länge har utredningen tadig för er? Vi är 33 och har inget emot att vänta lite till. Vad synd att de inte kunde garantera fler än ett försök innan sommaren. Det är ju ändå 8 månader kvar till sommaren.. 

    Sa de någon anledning till det? 

    Vad får ni förresten betala hos kvinnoläkarna? 

    Åh vad spännande du får lov att uppdatera hur det går <3 ❤ När kommer du få din mens?

    Det är egentligen en lång historia, men vi blev utredda redan 2020 på mottagningen, men blev spontant gravida innan vi kom ?vidare? efter provtagning. Tyvärr blev det missfall av den graviditeten och sedan dess har vi inte blivit gravida igen. Har förnyat provar och sånt nu igen, det har varit snabbt och smidigt, två besök och klart på någon vecka. 


    Tyvärr verkar regionen seg, de sa ca 2-3 mån till första besök, sen väntelista till läkarbesök, sedan gruppsamtal/utbildning och sedan påbörja behandling. Men nu har vi iaf fått skippa första besöket hos sköterskan, eftersom att vi redan gjort det tidigare och är utredda. Fått tid för läkarbesök i regionen 1/11. 


    Vi betalat 34 tusen för ett försök där allt ingår. Får vi något till frysen efter första försöket så betalar man sedan 16 tusen för insättning. Får vi något till frysen kommer jag vilja betala för fler insättningar. Gillar att man får snabb hjälp och att allt sker i Västerås. Verkar tufft att åka till Uppsala via regionen. 


    Jag har PCO och verkar tyvärr inte ägglossa denna månad (än) så än så länge är nog mensen en bit fram.. har kylen full med hormoner som jag vill börja använda! Suck! 

  • Wed 28 Sep 2022 22:08
    #5
    Baconpie skrev 2022-09-27 20:46:33 följande:

    Det är egentligen en lång historia, men vi blev utredda redan 2020 på mottagningen, men blev spontant gravida innan vi kom ?vidare? efter provtagning. Tyvärr blev det missfall av den graviditeten och sedan dess har vi inte blivit gravida igen. Har förnyat provar och sånt nu igen, det har varit snabbt och smidigt, två besök och klart på någon vecka. 


    Tyvärr verkar regionen seg, de sa ca 2-3 mån till första besök, sen väntelista till läkarbesök, sedan gruppsamtal/utbildning och sedan påbörja behandling. Men nu har vi iaf fått skippa första besöket hos sköterskan, eftersom att vi redan gjort det tidigare och är utredda. Fått tid för läkarbesök i regionen 1/11. 


    Vi betalat 34 tusen för ett försök där allt ingår. Får vi något till frysen efter första försöket så betalar man sedan 16 tusen för insättning. Får vi något till frysen kommer jag vilja betala för fler insättningar. Gillar att man får snabb hjälp och att allt sker i Västerås. Verkar tufft att åka till Uppsala via regionen. 


    Jag har PCO och verkar tyvärr inte ägglossa denna månad (än) så än så länge är nog mensen en bit fram.. har kylen full med hormoner som jag vill börja använda! Suck! 


    Tråkigt att höra om missfallet 💔 

    Vad långdraget, tycker ni borde få komma på utbildning direkt eftersom ni redan är utredda och redo. Men dom vill väl ha lite koll och gå efter rutinerna i guess. 

    Åh nej vad tråkigt då har du ingen aning om när den bör dyka upp.. Hoppas du inte behöver vänta så länge! Förstår frustrationen! Det känns som att hela mitt 2022 har gått ut på att vänta.. 
  • Tue 4 Oct 2022 13:34
    #6
    Melonclementin skrev 2022-09-28 22:08:27 följande:
    Tråkigt att höra om missfallet 💔 

    Vad långdraget, tycker ni borde få komma på utbildning direkt eftersom ni redan är utredda och redo. Men dom vill väl ha lite koll och gå efter rutinerna i guess. 

    Åh nej vad tråkigt då har du ingen aning om när den bör dyka upp.. Hoppas du inte behöver vänta så länge! Förstår frustrationen! Det känns som att hela mitt 2022 har gått ut på att vänta.. 

    Tack, det var jobbigt men jag trodde verkligen att vi skulle bli gravid snart igen..

    Har fortfarande inte fått mens eller ens ÄL så idag börjar jag med Provera för att framkalla mensen. Äntligen händer det något! 


    Hur går det för er? Fått någon tid? Bor ni också i Västerås?

  • Fri 7 Oct 2022 14:39
    #7

    Hoppas att proveran gör susen så ni får komma igång snart! Hur lång tid tar det för den att framkalla mensen? 

    Vi bor i Köping! Vi har faktiskt fått en tid för gruppsamtal nu i oktober! Trodde inte det skulle gå så snabbt så jag är förvånad med oerhört glad då min endometrios gör mina menser värre och värre för varje gång. 

  • Sun 9 Oct 2022 13:49
    #8
    Melonclementin skrev 2022-10-07 14:39:32 följande:

    Hoppas att proveran gör susen så ni får komma igång snart! Hur lång tid tar det för den att framkalla mensen? 

    Vi bor i Köping! Vi har faktiskt fått en tid för gruppsamtal nu i oktober! Trodde inte det skulle gå så snabbt så jag är förvånad med oerhört glad då min endometrios gör mina menser värre och värre för varje gång. 


    Samma dag som jag skulle börja med Provera så fick jag någon slags feeling att ägglossning kanske ändå var på gång, så jag beslutade att vänta några dagar till och ägglossade faktisk två dagar senare (iaf enligt ÄL-test) men man vet aldrig med PCO om det faktiskt lossar. Så nu väntar på BIM/mens om två veckor. Hoppet för ett plus är lågt, men man vet aldrig. 


    Men vad skönt att ni redan fått tid för samtal! Har ni fått veta hur det går till? Men vad tufft med endo, då hoppas jag verkligen att det snabbt fram för er nu. 

  • Sat 15 Oct 2022 20:30
    #9
    Baconpie skrev 2022-10-09 13:49:46 följande:

    Samma dag som jag skulle börja med Provera så fick jag någon slags feeling att ägglossning kanske ändå var på gång, så jag beslutade att vänta några dagar till och ägglossade faktisk två dagar senare (iaf enligt ÄL-test) men man vet aldrig med PCO om det faktiskt lossar. Så nu väntar på BIM/mens om två veckor. Hoppet för ett plus är lågt, men man vet aldrig. 


    Men vad skönt att ni redan fått tid för samtal! Har ni fått veta hur det går till? Men vad tufft med endo, då hoppas jag verkligen att det snabbt fram för er nu. 


    Hurra för ägglossningen! Får du mens även om ägget inte lossnar? 

    Nej inte mycket mer än att det är i grupp och att vi kommer att få mer info. Det blir nog utbildning om allt som rör IVF.

    Min mens är 6 dagar sen vilket aldrig hänt på 2 år..  Testar negativt men undrar wtf händer i kroppen nu då, att det ska börja krångla nu när jag behöver att den ska va regelbunden! 
  • Wed 19 Oct 2022 21:33
    #10
    Melonclementin skrev 2022-10-15 20:30:52 följande:
    Hurra för ägglossningen! Får du mens även om ägget inte lossnar? 

    Nej inte mycket mer än att det är i grupp och att vi kommer att få mer info. Det blir nog utbildning om allt som rör IVF.

    Min mens är 6 dagar sen vilket aldrig hänt på 2 år..  Testar negativt men undrar wtf händer i kroppen nu då, att det ska börja krångla nu när jag behöver att den ska va regelbunden! 

    Ja hurra! Jag får bara mens när jag ägglossat, denna cykel blev 47 dagar lång men Idag kom äntligen mensen! Tagit första sprutan med Menopur nyss. Känner mig både rädd och förväntansfull på samma gång. 


    Hur har det gått för dig, har mensen kommit? Det är så typiskt att det börjar krångla när man ska in i behandling. 


    Berätta gärna hur gruppsamtalet var när ni varit.

Svar på tråden IVF västmanland