• Anonym (Förälder som tröttnat)

Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?

Om man märker att omsorgen brister i förskola och skola - varför finns det ingen fristående instans man kan vända sig till?

Om en förskola eller skola misstänker att barnen vanvårdas i hemmet, då kan de göra en orosanmälan till socialtjänsten. Varför finns det ingen motsvarande möjlighet för oss föräldrar?

Vi är många som börjar tröttna på när barnen far illa i skolan. Hur de misshandlas av andra barn. När barn tvingas gå runt i nedpissade och nedbajsade kläder. När barnen vistas utomhus i regn och kyla, samtidigt som personalen inte klätt på dem med ändamålsenliga kläder. Jag har hämtat min son så många gånger i fullständigt genomblöta kläder, smutsig, lerig och i allmänt miserabelt skick. Jag förstår att barn är barn och att de kan leka och bli smutsiga, men det är faktiskt personalens ansvar att hålla koll. De kan inte skylla på stora barngrupper och att de inte har tid. Skolgården är dessutom i miserabelt skick och dåligt dränerad, med stora vattenansamlingar m.m. 

Jag vet att man kan vända sig till pedagoger och rektorer, men de är ju totalt partiska. De jobbar ju på skolan. Det är ungefär som att vända sig till en knarkare och tala om för dem att de ska sluta knarka och ta hand om sina barn bättre. Tror ni det fungerar?

• Svar på tråden Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?
  • Anonym (P)

Du anmäler till kommunen, grundskoleförvaltningen först. Nästa steg, om ingen bättring sker, är skolinspektionen.  

• Anonym (.)

Du kan anmäla missförhållanden i förskolan till skolinspektionen. 

• hammarhajen

Innan man skriver arga inlägg kan man kolla upp hur saker förhåller sig. Skolor och förskolor kan anmälas till Skolinspektionen. Socialtjänsten arbetar mot familjer, så därför kan man inte anmäla hela verksamheter dit.

Anonym (P) skrev 2022-02-19 06:23:46 följande:

Du anmäler till kommunen, grundskoleförvaltningen först. Nästa steg, om ingen bättring sker, är skolinspektionen.  

Jo, jag vet att det är tänkt så, men det är ju samma huvudman och därför blir det ingen granskning av utomstående opartisk instans. Det är just det som jag tycker är så snett. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-19 06:37:38 följande:
    Jo, jag vet att det är tänkt så, men det är ju samma huvudman och därför blir det ingen granskning av utomstående opartisk instans. Det är just det som jag tycker är så snett. 

Hurdå samma huvudman? Menar du att du vill ha en instans att anmäla till som inte är skattefinansierad?
    hammarhajen skrev 2022-02-19 06:26:23 följande:

Innan man skriver arga inlägg kan man kolla upp hur saker förhåller sig. Skolor och förskolor kan anmälas till Skolinspektionen. Socialtjänsten arbetar mot familjer, så därför kan man inte anmäla hela verksamheter dit.

Ursäkta??! Jag vet mycket väl hur det förhåller sig. Var faktiskt i kontakt med Skolinspektionen en gång rörande mitt andra barn, men de ville inte utreda. De tyckte jag skulle anmäla till skolan och kommunen först. Det känns som de uppmanar mig att uppmana en pyroman att sluta elda. Det fungerar givetvis inte. Som att säga åt en narkoman att sluta knarka som sagt. Oerhört naiv inställning. 

Jag efterlyser en oberoende instans dit man kan anmäla missförhållanden direkt, utan att passera Gå. Varför finns inte det?
    Anonym (.) skrev 2022-02-19 06:39:58 följande:

Hurdå samma huvudman? Menar du att du vill ha en instans att anmäla till som inte är skattefinansierad?
    Nej, det menar jag inte. All skattefinansierad verksamhet har inte samma huvudman. Däremot har en kommunal skola samma huvudman (samma organisationsnummer), samma HR-avdelning, samma yttersta styre. Förvaltningsledningen i en kommun är ytterst de som styr sina kommunala skolor. De håller sina rektorer och personal om ryggen. Föräldrar ses som besvärliga om de inkommer med klagomål. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-19 06:46:23 följande:
    Nej, det menar jag inte. All skattefinansierad verksamhet har inte samma huvudman. Däremot har en kommunal skola samma huvudman (samma organisationsnummer), samma HR-avdelning, samma yttersta styre. Förvaltningsledningen i en kommun är ytterst de som styr sina kommunala skolor. De håller sina rektorer och personal om ryggen. Föräldrar ses som besvärliga om de inkommer med klagomål. 

Hur vet du detta om du inte ens försökt att anmäla till kommunen?
    Anonym (.) skrev 2022-02-19 06:48:45 följande:

Hur vet du detta om du inte ens försökt att anmäla till kommunen?
    Hur menar du? Hur jag känner till att förvaltningen är/har samma huvudman som den kommunala verksamheten? Tycker du att det föreligger ett oberoende då? Skulle det exempelvis vara så att det behövs mer resurser och personal till den kommunala verksamheten, bättre skolgårdar, säkrare lekplatser osv. Ja, då kommer det kosta mottagaren av anmälan mer pengar. Hur ska de då kunna göra en OBEROENDE bedömning och ordna bättre förhållanden i verksamheten när de själva är skyldiga till hur det ser ut och fungerar? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-19 06:55:15 följande:
    Hur menar du? Hur jag känner till att förvaltningen är/har samma huvudman som den kommunala verksamheten? Tycker du att det föreligger ett oberoende då? Skulle det exempelvis vara så att det behövs mer resurser och personal till den kommunala verksamheten, bättre skolgårdar, säkrare lekplatser osv. Ja, då kommer det kosta mottagaren av anmälan mer pengar. Hur ska de då kunna göra en OBEROENDE bedömning och ordna bättre förhållanden i verksamheten när de själva är skyldiga till hur det ser ut och fungerar? 

Hur vet du att kommunen alltid håller anställda om ryggen, oavsett vad de utsätter barnen för?
Svar på tråden Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?