• Anonym (TS)

Vad tycker ni om namnet John?

Har inte bestämt namn till min son som är 2,5 veckor än men det lutar åt John. Det är nästan det enda namnet som både jag och pappan gillar. Han tycker John låter bra med hans efternamn som också börjar på J. Plus att hans barndomsvän och min gammelfarfar hette det.
    Det är pappans första barn och mitt tredje, har två döttrar sen innan som heter Isabel och Alicia. 
    Mellannamnen har vi redan bestämt, det ska vara Eric (som min farfar) och Lamin (som sonens farfar). 

Vad tycker ni om namnet John? Passar det med storasystrarnas namn och med mellannamnen?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet John?
  • Anonym (Hmm...)

Det är ett namn jag egentligen aldrig funderat på om jag gillar eller inte. Enda jag känt som hette John var min gamla geografilärare. Och det var på 80-talet Men nu när jag ser det så här och med syskonens namn så -jo, jag tycker det är helt okey. Funkar ju överallt dessutom. Gillar ni det så kör på det ni.

• Anonym (Sara)

John är ett helt ok namn. Om det passar med systrarnas namn eller inte, tar jag ingen som helst hänsyn till, eftersom jag inte kan förstå syftet med att namn måste passa ihop med (andra) namn. 

• Anonym (Johns mamma)

Min son heter John så jag är ju partisk.  Dock är han född på 80-talet men det är ett namn som alltid funkar.

John är ett vackert  och tidslöst namn.

• Bestemor

John är ju ett internationellt namn och det passar ju bra om barnet har rötter i ett land i Africa, jag tar det för givet eftersom farfar heter Lamin

• Anonym (:-))

Det blir väl alldeles utmärkt!

• Aniiee

John är ett sånt får namn som jag är totalt neutral inför
     Fast jag föredrar Jon, som jag dessutom uttalar lite olika mot John. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Johns mamma)
    Aniiee skrev 2022-02-19 20:13:20 följande:

Som fattighjon?
    Alltså uttalet.
  • Anonym (Hmm...)
    Aniiee skrev 2022-02-19 20:13:20 följande:
    Ja, det är klart för det är ju två olika namn. Tungan ute
  • Anonym (TS)

Tack för svaren :)
    Yes han har afrikanskt ursprung, farfar är från Gambia (pappa är halvsvensk) :) Så vi vill gärna ha ett namn som funkar både i Sverige och utomlands (på engelska)..
    Lutar åt att det blir John .. fast kanske blir Evans istället för Eric som mellannamn eftersom pappan har tydligen har lovat sin vän som heter det att sonen ska bli döpt efter honom .. Och John är ju ändå från min släkt iallafall :) 
    Så isåfall blir det nog John Evans Lamin 

• Anonym (Fint)

John är ett jättebra namn. 

Inte så vanligt bland yngre men funksr överallt. 

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet John?