• Flyhigh

Sambo andas extremt högt

Hej!
    Min sambo sedan 5 år tillbaka andas VÄLDIGT högt när han sover. Han snarkar inte, utan andas så högt att man inte kan somna bredvid honom. Jag är tvungen att lägga mig på sidan med en kudde tryckt under ena örat och ett annat kudde hårdtryckt över andra örat för att kunna somna. Detta resulterar i att jag spänner mig väldigt mycket och vakande stel på morgonen men jag kan inte somna på ett annat sätt. Det är så jobbigt att jag vill gråta varje natt. Jag har tagit upp det med honom men han säger att han inte kan hjälpa det och att han inte tänker söka någon hjälp för det så han inte vet vad den hjälpen skulle kunna vara. Han gör inga uppehåll när han andas utan helt enkelt andas högt. Har ni någon aning om varför en människa kan andas så himla högt?

• Svar på tråden Sambo andas extremt högt
  • Anonym (öronproppar)

Det finns särskilda öronproppar avsedda för att användas när man sover, prova med det. Jag har svårt att se att det finns vård att få för att man "andas högt" i sömnen.

• Räkan77

Andas han med munnen eller näsan? Kan det bero på att han är täppt/ trång i näsan? Om han har problem med att andas med munnen stängd så kan han söka hjälp hos öron-näsa-halsläkare för utredning.

Sen behöver du träna på att förhålla dig till andningen. Är det annat du stör dig på hos din sambo? 

• Anonym (W)

Jag har samma problem. Min sambo låter mycket och jag är lättstörd.

I början av vårt förhållande var det mycket tårar på grund av sömnlöshet och jag knuffade på honom gång på gång för att han skulle vända på sig och förhoppningsvis bli tystare.

Till sist struntade jag i konventioner och hans önskemål om att vi skulle sova tillsammans och började prioritera min egen sömn. Jag har bäddat i soffan och flyttar dit så fort han blir för högljudd. Är jag riktigt trött lägger jag mig i soffan direkt för att få en natts oavbruten sömn.

Det är tråkigt att inte kunna sova bredvid varandra men hellre det än att gå runt med konstant sömnbrist. 

• Anonym (J)

Vägrar söka hjälp?? Han har väl ingen aning om det går att fixa eller ej? Eller är han läkare?

Han kan sova på soffan tycker jag. 

• Flyhigh

Han andas genom näsan. Nu är kl 2 och han har nyss väckt mig med sin andning, blir väckt mitt i natten nästan varje natt. Jag försöker knuffa till honom och göra så att han ändrar position men oavsett hur han ligger låter han. Han blir också jävligt irriterad när jag gör detta och uppger att jag stör honom när han sover. 

Ja, det finns väl andra saker som jag stör mig på hos honom men jag ''hör" honom även när jag inte stör mig på honom i övrigt.

Tänker att det måste vara något fel eftersom han låter väldigt mycket när han exempelvis blir kåt vilket också är ett störningsmoment. Svårt att förklara men då blir han som täppt i näsan vilket är extremt äckligt. Har försökt ta upp det med honom men han uppger att han inte kan hjälpa det. Han är ofta täppt i näsan i övrigt och "låter" mycket när han exempelvis anstränger sig. 

• Anonym (J)
    Flyhigh skrev 2022-02-22 02:00:18 följande:

Han andas genom näsan. Nu är kl 2 och han har nyss väckt mig med sin andning, blir väckt mitt i natten nästan varje natt. Jag försöker knuffa till honom och göra så att han ändrar position men oavsett hur han ligger låter han. Han blir också jävligt irriterad när jag gör detta och uppger att jag stör honom när han sover. 

Ja, det finns väl andra saker som jag stör mig på hos honom men jag ''hör" honom även när jag inte stör mig på honom i övrigt.

Tänker att det måste vara något fel eftersom han låter väldigt mycket när han exempelvis blir kåt vilket också är ett störningsmoment. Svårt att förklara men då blir han som täppt i näsan vilket är extremt äckligt. Har försökt ta upp det med honom men han uppger att han inte kan hjälpa det. Han är ofta täppt i näsan i övrigt och "låter" mycket när han exempelvis anstränger sig. 

Det går nog absolut att fixa, han vill bara inte eftersom det inte stör honom. Bara dig. Och alla kommande partners förmodligen. 
  • Anonym (Bränna i näsan)

Min sambo har trång näsa och har opererats en gång, de brände i näsan och var väldigt otrevligt. Han blev svullen flera veckor efteråt. Läkaren sa att han förmodligen skulle behöva göra två operationer för ett lyckat resultat. Men han tyckte att det var så jobbigt efteråt att han hoppade över den andra operationen, så nu är han lika täppt igen. I det långa perspektivet hade det varit så mycket bättre att ta ett par veckors extrem nästäppa, men men... 

• Anonym (Öronproppar?)

Men HAR du testat öronproppar?
    Om inte så börja där innan du klagar på att han vägrar söka hjälp.
    Att genomgå operation är ju betydligt större grej och inte ens säkert vården bemödar sig.

• Anonym (Sova)

Ärligt talat? Sluta sova i samma rum som honom. Gnäller han över det så säger du, sök läkarhjälp för det är enda chansen att ni kanske ska kunna sova i samma säng igen. 

Vissa tipsar om öronproppar. Alla kan inte använda öronproppar, jag är en av dom. Vet inte hur mycket pengar jag lagt ut på att testa olika sorter. Ingen är bekväm, och ärligt talat dämpar dom inte alla sorters ljud särskilt bra. Men har hon inte testat öronproppar så kan hon såklart göra det, innan hon sätter ner foten och skaffar eget sovrum.   

• Anonym (Snark snark)

Fast jag vill ändå slå ett slag för öronproppar och då sådana i silikon som man kan forma själv och trycker in i örat. Inte alls som de traditionella som ska in i hålet. De varken känns och håller ljud undan sjukt bra. Det är min räddning när dottern på 2 är förkyld och snarkar som en oxe. Är också väldigt lätt väckt men dessa är underbara!

• Anonym (Sova)
    Anonym (Snark snark) skrev 2022-02-22 22:21:33 följande:

Fast jag vill ändå slå ett slag för öronproppar och då sådana i silikon som man kan forma själv och trycker in i örat. Inte alls som de traditionella som ska in i hålet. De varken känns och håller ljud undan sjukt bra. Det är min räddning när dottern på 2 är förkyld och snarkar som en oxe. Är också väldigt lätt väckt men dessa är underbara!

Jag har inget problem att höra alla sorters ljud genom den typen av öronproppar. Är väldigt ljuskänslig. Har testat lite olika sorter också inom den kategorin, och jo dom känns och blir även dom obekväma efter en stund. Speciellt om man är en sån som sover mycket på sidan. Det skapas ett tryck i hörselgången som ligger ner mot kudden. 

Men det är såklart värt att testa. Det kan ju fungera riktigt bra, så som det gjorde i ditt fall. Är tyvärr bara ingen garanti att det kommer funka för alla. 
Svar på tråden Sambo andas extremt högt