• Flerabarnsmamma

    Flyttad på RUL men kan det verkligen vara rätt?

    Jag har så svårt att förstå/acceptera mitt nya BF som jag fick på RUL. Jag har gått 28 veckor idag men kliar mig fortfarande i huvudet..

    Jag har stenkoll på min kropp och har en  väldigt regelbunden cykel.
    Jag fick min mens den 2 augusti 2021.
     17 augusti kände jag av ägglossningen, symtomen varade några dagar. Den 29 augusti plussade jag tydligt.

    Enligt uträknare skulle jag då vara beräknad den 9 maj. På ultraljudet i vecka 12 blev jag flyttad till den 11 maj. 
    Men på RUL blev jag flyttad till 16 maj. Då skulle jag alltså blivit gravid den 23 augusti. Veckan efter min ägglossning. 
    Och som sagt så fick jag ett tydligt plus den 29 augusti. Alltså 6 dagar (samma vecka) som jag ska ha blivit  befruktad.
    Kan dom räkna fel på RUL? 

  • Svar på tråden Flyttad på RUL men kan det verkligen vara rätt?
  • Anotherone

    Ja de kan räkna fel. I princip alla barn utvecklas ungefär i samma takt vilket gör att man utför RUL under vissa veckor då det ska vara mätbart och gå att säkerställa statistiskt. Men såklart finns individuella skillnader.
    Jag skulle inte fokusera så mycket på när de anser att barnet blev till för det har du säkert koll på bättre själv. Däremot när det närmar sig förlossning och de tycker att du inte har gått över tiden pga de räknat BF längre fram, då kan det vara värt att ta den diskussionen.

  • bullmamman2

    Jag har också haft stenkoll och blivit flyttad 1 vecka framåt men mina barn har fötts stora så jag tror att det berott på att mina barn varit stora. 

Svar på tråden Flyttad på RUL men kan det verkligen vara rätt?