• Anonym (Undrar)

Vad är detta för typ av mögel på bil?

Hur får man bort mögel i en bil? De luktar lite unket och är imma på insidan som inte försvinner. Tips? 
  • Svar på tråden Vad är detta för typ av mögel på bil?
  • klyban

Det ser ut som alger i mina ögon.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mandel

Fyll nylonstrumpor eller typ tubsockor med kattsand och lägg i bilen om du inte vill köpa fuktslukare typ Torrbollen eller liknande som oftast är dyrare.

Försök köra bilen länge så den blir riktigt varm och ha fönstret lite öppet så fukten "ångar ut" - inte en massa folk i bilen under tiden då.

Titta igenom hela bilen under alla säten, handskfacket, bagaget osv och se om det ligger något glömt som kan orsaka problemet.

När bilen är "torr" så torka bort möglet och lägg i ny torrboll/kattsandsstrumpa och se om det kommer tillbaka.
    Kan ev behövas torkas ur mer grundligt i varmgarage några dagar - med öppna rutor/dörrar

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jonnynilsson

Har man ACn på året runt i bilen så hjälper det till att torka upp kupén.

Om en bil står still mycket så är torrbollen ett jättebra tips. Tänk bara å at det blir en hel del vätska i den så det inte rinner ut när man kör iväg.

• Anonym (A)

Alger eller möjligen mossa

• Anonym (Undrar)

Hejsan tack för svaren :)

Så det räcker lägga in ett par strumpor fyllda med kattsand åtknutna i bilen under ett par dagar? Hur vet jag när bilen är torr? Är det skadligt åka i bilen trots möglet? 

• Mandel
    Anonym (Undrar) skrev 2022-02-22 16:09:30 följande:

Hejsan tack för svaren :)

Så det räcker lägga in ett par strumpor fyllda med kattsand åtknutna i bilen under ett par dagar? Hur vet jag när bilen är torr? Är det skadligt åka i bilen trots möglet? 

Kan ta tid, men om bilen slutar imma igen när du kör så är det en bra början.
    Kolla också så att alla ventiler är öppna och rätt inställda så de blåser på rutorna.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Lia)

Kolla även att det inte är fukt på golvet. Hade samma problem i min gamla bil och där var hela golvmattan fuktig. Hade flera torrbollar i bilen, som tyvärr inte gjorde att problemet försvann, samt tidningspapper på golvet. Bytte ut dessa när de var genomblöta. Hade alltid handdukar med mig ut till bilen och torkade bort fukt från fönstren innan jag startade och körde iväg. Man bör heller inte ha några extra saker i bilen som kan dra åt sig fukt.

Allt ovan rådde inte bot på fuktproblemen i min bil så jag började googla och fann information om att bilen av den årgången hade som typfel att det läcker in små mängder vatten någonstans framtill. Detta resulterade i fukt som inte gick att få bort och gav därmed dessa konstanta problem. Den bilen möglade dock aldrig utan var bara fuktig, eller snarare dyngsur..

Köpte ny bil och har såhär långt inte märkt av någon fukt i den. Hoppas ditt problem inte är bestående och att fukten går att få bort

• Aikido

Det där är typiskt så kallat fartmögel. Kör du mycket och fort på motorväg?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Lia) skrev 2022-02-22 17:15:32 följande:

Kolla även att det inte är fukt på golvet. Hade samma problem i min gamla bil och där var hela golvmattan fuktig. Hade flera torrbollar i bilen, som tyvärr inte gjorde att problemet försvann, samt tidningspapper på golvet. Bytte ut dessa när de var genomblöta. Hade alltid handdukar med mig ut till bilen och torkade bort fukt från fönstren innan jag startade och körde iväg. Man bör heller inte ha några extra saker i bilen som kan dra åt sig fukt.

Allt ovan rådde inte bot på fuktproblemen i min bil så jag började googla och fann information om att bilen av den årgången hade som typfel att det läcker in små mängder vatten någonstans framtill. Detta resulterade i fukt som inte gick att få bort och gav därmed dessa konstanta problem. Den bilen möglade dock aldrig utan var bara fuktig, eller snarare dyngsur..

Köpte ny bil och har såhär långt inte märkt av någon fukt i den. Hoppas ditt problem inte är bestående och att fukten går att få bort

tack för svaret!! :) 
    så kanske det är, att det är själva bilen som inte sluter tätt? Jag ska kolla mattorna och annat i bilen så det inte är blött och fuktigt på det. Men kan tidningspapper hjälpa? 

• Anonym (Skrotnisse)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-02-24 21:23:17 följande:

tack för svaret!! :) 
    så kanske det är, att det är själva bilen som inte sluter tätt? Jag ska kolla mattorna och annat i bilen så det inte är blött och fuktigt på det. Men kan tidningspapper hjälpa? 

Bättre att söka var det läcker in. Ofta kan dräneringar gegga igen efter ett antal år. Googla hur det är med din bilmodell. Youtube har en massa mecka-bil.

Men är det fuktigt i bilen? (Bilden visar ju utsidan.)
  • Anonym (Mulle)

Det ser snarare ut som alger. Eller kanske mossa. 

• Anonym (A 2)
    Aikido skrev 2022-02-22 17:51:53 följande:
    Det där är typiskt så kallat fartmögel. Kör du mycket och fort på motorväg?
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (Skrotnisse) skrev 2022-02-24 21:48:33 följande:
    Bättre att söka var det läcker in. Ofta kan dräneringar gegga igen efter ett antal år. Googla hur det är med din bilmodell. Youtube har en massa mecka-bil.

Men är det fuktigt i bilen? (Bilden visar ju utsidan.)
    Kan ju läcka in .. troligtvis.
    Klor, alkohol eller ånga hjälper men då ska man också ta bort källan till skiten.
Svar på tråden Vad är detta för typ av mögel på bil?