• Tue 22 Feb 2022 22:47
    13574 visningar
    18 svar
    18
    13574

    Vad menar läkaren?

    Hej! Hade corona för ca 1 månad sen. Är inte helt frisk ännu. Har problem med slem i luftvägarna. Kollade diagnosen läkaren satt och det var kronisk bronkit. Och vad jag förstår så finns det två typer, den ovan och akut bronkit. När jag läser om dom så  är det som det låter med kronisk bronkit, hela livet typ. Och akut bronkit är bara tillfällig efter virusinfektion. Så vad menar han? Kommer jag ha detta för alltid? 

  • Svar på tråden Vad menar läkaren?
  • Tue 22 Feb 2022 23:35
    #1

    Om du har inte haft problemen förr så är diagnosen felaktig, ja.

  • Wed 23 Feb 2022 08:10
    #2

    Om läkaren sa att du har kronisk bronkit så är det vad han menar så klart. Man måste inte vara "född" med det för att få diagnosen, som med många andra kroniska tillstånd är man ju frisk tills man får sjukdomarna. Om du är osäker kan du be läkaren förklara varför du har kronisk och inte akut bronkit. Min gissning är att det kan röra sig om permanenta skador eller liknande som gör att tillståndet inte kommer att gå tillbaka.

  • Wed 23 Feb 2022 13:07
    #3
    FtS70 skrev 2022-02-22 23:35:44 följande:

    Om du har inte haft problemen förr så är diagnosen felaktig, ja.


    Nej jag har ju inte haft det. Känns inte alls kul om han tror att jag kommer ha detta för alltid. 
  • Wed 23 Feb 2022 13:09
    #4
    Mortiscia80 skrev 2022-02-23 08:10:09 följande:

    Om läkaren sa att du har kronisk bronkit så är det vad han menar så klart. Man måste inte vara "född" med det för att få diagnosen, som med många andra kroniska tillstånd är man ju frisk tills man får sjukdomarna. Om du är osäker kan du be läkaren förklara varför du har kronisk och inte akut bronkit. Min gissning är att det kan röra sig om permanenta skador eller liknande som gör att tillståndet inte kommer att gå tillbaka.


    Ja jag får ta och fråga honom, känns inte alls kul om det är nu kroniskt. 
  • Wed 23 Feb 2022 13:12
    #5
    Fotella skrev 2022-02-23 13:09:16 följande:
    Ja jag får ta och fråga honom, känns inte alls kul om det är nu kroniskt. 
    Jag håller tummarna för att han uttryckte sig fel!
  • Wed 23 Feb 2022 14:03
    #6
    Mortiscia80 skrev 2022-02-23 13:12:38 följande:
    Jag håller tummarna för att han uttryckte sig fel!
    Tack snälla du! ????
  • Wed 23 Feb 2022 14:03
    #7
    Fotella skrev 2022-02-23 14:03:06 följande:
    Tack snälla du! ????
    Det skulle inte vara massa frågetecken, haha
  • moaguu­un
    Wed 23 Feb 2022 14:25
    #8

    Kroniskt innebär ej att du kommer ha som du har det nu för alltid. Utan det betyder att du kan få det från och till, det kan ligga vilande och då har du inga symtom. Sen kan det komma tillbaka när du tex är förkyld tex

  • Wed 23 Feb 2022 15:03
    #9
    moaguuun skrev 2022-02-23 14:25:05 följande:

    Kroniskt innebär ej att du kommer ha som du har det nu för alltid. Utan det betyder att du kan få det från och till, det kan ligga vilande och då har du inga symtom. Sen kan det komma tillbaka när du tex är förkyld tex


    Hej! Tack för ditt svar! Menar du att det kommer bara i samband med förkylningar? Och lite då och då eller hur menar du? Förlåt om jag verkar trög, men har sån grov hälsoångest just nu också. Blir rädd eftersom jag aldrig haft liknande och aldrig varit så tungandad förr. 
  • Wed 23 Feb 2022 15:10
    #10
    +1

    Det finns också en risk att läkaren svamlar totalt och du borde ta dig till en klinik som följer upp de som haft covid.

    Min man har just idag gjort arbetsprov och fått konstaterat permanent nedsatt syresättning som gör det svårt att träna och att han är tungandad/trött ofta.
    Vi hade svår covid för två år sen.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Wed 23 Feb 2022 16:16
    #11

    Jag tänker att en månad är ganska kort tid.

    När jag hade mykoplasma (den som ger sig på lungorna, inte den som är sexuellt överförbar) hade jag problem med hosta och att det liksom knorrade i lungorna längre efteråt. Kunde känna av det när jag sprang 5-6 månader efteråt.

    Hade Covid för 2.5 vecka sen och hostar fortfarande slem så jag nästan kräks till och från men mår i övrigt helt ok. Går bra att träna lugnt men när jag slutar blir jag väldigt hostig och likaså oftast när jag ätit. Men jag tänker att det nog ger sig med tiden. Jag vet ju att det var segt sist jag hade något som gav sig på lungorna ordentligt men det gick till sig då och jag räknar med att det gör det nu med.

  • moaguu­un
    Wed 23 Feb 2022 16:23
    #12
    Fotella skrev 2022-02-23 15:03:43 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! Menar du att det kommer bara i samband med förkylningar? Och lite då och då eller hur menar du? Förlåt om jag verkar trög, men har sån grov hälsoångest just nu också. Blir rädd eftersom jag aldrig haft liknande och aldrig varit så tungandad förr. 
    Min syster har den diagnosen. Hon blev ledsen när de sa att det var kroniskt. Men nu ca 3 år efter diagnosen ställdes så känner Hon bara av det när hon är förkyld samt när det är som mest pollen (hon är allergisk) 
  • Mon 16 May 2022 22:10
    #13
    Themis skrev 2022-02-23 15:10:06 följande:

    Det finns också en risk att läkaren svamlar totalt och du borde ta dig till en klinik som följer upp de som haft covid.

    Min man har just idag gjort arbetsprov och fått konstaterat permanent nedsatt syresättning som gör det svårt att träna och att han är tungandad/trött ofta.
    Vi hade svår covid för två år sen.


    Hej! Såg först nu ditt svar. Hur har det gått för din man? Jag själv dras fortfarande med det men det är lindrigt nu. Har kortison nu som jag fick av läkaren, ingen astma men fick det för och testa om det fungerade bra och det gör det. Har nyligen börjat med promenader igen och jag är så glad. Det jag funderat över om detta är något man ska anmäla till sitt försäkringsbolag. Tänkte att din man kanske också borde fundera på om han inte redan gjort det. Mvh
  • Mon 16 May 2022 22:11
    #14
    moaguuun skrev 2022-02-23 16:23:20 följande:
    Min syster har den diagnosen. Hon blev ledsen när de sa att det var kroniskt. Men nu ca 3 år efter diagnosen ställdes så känner Hon bara av det när hon är förkyld samt när det är som mest pollen (hon är allergisk) 
    Hej! Såg ditt svar nu! Vad tråkigt, jag förstår henne, inte alls kul! Har hon medecin som hon använder för att förenkla vardagen? 
  • Mon 16 May 2022 22:16
    #15
    +1

    Läkare är också människor och deras bedömningar  är inte absoluta sanningar.
    Med andra ord så kan du själv fundera över rimligheten över att sätta en kronisk diagnos för ett besvär som uppstod efter en akut infektion efter endast någon månad....

  • Thu 19 May 2022 16:58
    #16

    Jobbar inom vården. Tolkar läkarens diagnos som att han menar att du har en långvarig bronkit, alltså en inflammation i luftvägarna som kvarstått efter det akuta förloppet. Det har gått för kort tid för att säga hur det blir i framtiden men med stor sannolikhet läkar inflammationen ut om du inte är rökare. För att uppfylla de egentliga kriterierna för kronisk bronkit ska man ha haft besvär i minst 3 månader och vid minst två tillfällen under en period på minst 2 år. Oftast är det rökare som drabbas av detta. Tyvärr finns det inte diagnoskoder för allt och det mest passande för långvariga besvär från luftvägarna var kanske detta. Dessutom sätter oftast läkarsekreterarna diagnoskoderna och med den pressade sjukvården så finns det inte tid att kontrollera anteckningarna särskillt noga tyvärr.

  • Fri 20 May 2022 17:25
    #17
    Fotella skrev 2022-05-16 22:10:14 följande:
    Hej! Såg först nu ditt svar. Hur har det gått för din man? Jag själv dras fortfarande med det men det är lindrigt nu. Har kortison nu som jag fick av läkaren, ingen astma men fick det för och testa om det fungerade bra och det gör det. Har nyligen börjat med promenader igen och jag är så glad. Det jag funderat över om detta är något man ska anmäla till sitt försäkringsbolag. Tänkte att din man kanske också borde fundera på om han inte redan gjort det. Mvh
    Jo, min man går på inhalator två gånger om dagen, och då kan han träna bättre igen.

    Men den fördjupade undersökningen visade på både inflammation och obstruktion i lungorna, tyvärr. Han har 12% nedsatt lungvolym i "normalläget" jämfört med snittet för sin ålder.

    Jag har inte ens tillräckligt med fula ord att säga om detta skitvirus.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Fri 20 May 2022 17:33
    #18

    Kroniskt betyder inte att man har samma symtom/problem hela livet. Det betyder att symtomen kan återkomma och bli bättre . Du kan tex få symtom i samband med förkylning eller i pollensäsong och vara symtomfri resten av tiden

Svar på tråden Vad menar läkaren?