Leva med en introvert person
För min del så tar sociala sammanhang extremt mycket energi och behovet för återhämtning i enrum är stort efteråt. Men den återhämtningen kan vara tillsammans med min man eller barnen. Barnen tar energi för de är små men det är en helt annan typ för min del. Det ger liksom mig ett energitillskott i tillägg till den andra energin som går åt.
Jag har märkt att pandemien och att arbeta hemifrån har ökat min energinivå markant. Jag är inte helt dränerad vid hemkomst och ser ut som en urvriden lase utan sprudlar av energi då. Så nu har jag säkerligen kanske mer energi över till familjen på grund av det men jag upplever inte familjen som energikrävande på samma sätt som övriga världen. För min del kan man och barn vara där även när jag återhämtar mig. (Jag fasar inför tiden framöver när min arbetsgivare satt ett maxtak på 1 dag hemmaarbete).
Jobbar din sambo på en arbetsplats där hon måste vara fysiskt på plats eller finns det möjlighet för att delvis jobba hemifrån? Jag tänker spontant att hon kanske är som jag och att hemmaarbete skulle gynna henne personligen och bidra till att hon har mer energi över till privatlivet?
För övrigt så finns det en delmängd av extremt extroverta personer som jag personligen inte kan umgås med för mycket. De är dem som har ett behov av att hela tiden även bli bekräftade på ett aktivt sätt. De har även någon kombination med extrem energi som gör att saker ska gå i ljusets hastighet. Är du en sån typ av person så kan jag förstå att din sambo behöver ännu mer tid helt ensam för återhämtning. Jag har gärna fler projekt på gång och det får gärna vara snabba framsteg men jag fungerar inte alls som de personerna gör.