Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Leva med en introvert person

Anonym (Extrovert) skrev 2022-02-23 07:11:02 följande:
    Leva med en introvert person

Jag är extrovert och lever sedan flera år tillsammans med en extremt introvert person. Meningen med denna tråd är inte att klaga på henne och tala om hur dålig hon är och hur bra jag är, utan mer att försök att få perspektiv från er som också är introverta. Hur tänker ni ? 

Tillbaks till mitt fall. Älskar min sambo och hon har många kvaliteter. Dock känner jag att hennes behov av ensamhet är så stort att jag funderar på varför hon ens är i en relation. Känner mig ofta exkluderad, både känslomässigt, kommunikativt och praktiskt. Överflödig liksom. Nu ska tilläggas att jag är social och som sagt extrovert. Jag har ju en relation för att jag vill vara med någon. Visst kan jag uppskatta ensam tid men inte så ofta som min sambo. 

Så till frågeställningen, hur tänker ni och varför är ni i en relation om ni trivs bäst själva ? 

Både sambon och jag kan nog anses som introverta, dvs vi är båda sociala, men behöver ensamheten för att samla energi. Men det innebär inte att vi exkluderar varandra. Vi finns där för varandra, men vi behöver inte umgås hela tiden. Vi kan sitta i soffan utan att behöva prata med varandra och ändå känna sammanhållning och att vi finns där, en blick, en kommentar, en klapp, en snabb kram.
  • sextiotalist
    Anonym (Extrovert) skrev 2022-02-23 13:11:52 följande:
    Jag är en sådan som behöver bli bekräftad och sedd men inte på ett överdrivet sätt ( tycker jag ). Men hon brukar säga att det är så. Precis som du skriver. Där är problemet. Mitt behov krockar med hennes. Jag känner mig oälskad då jag är med ngn som känner som du skrev och hon känner sig kvävd också som du skrev. 
    Fast ditt behov av att bli sedd och bekräftad har ju inget med att du är extrovert. Det finns introverta som också har stort bekräftelsebehov och extroverta som inte har det behovet.
    Fundera varför du har ett bekräftelsebehov? Vad är det som du behöver bekräftas för
Svar på tråden Leva med en introvert person