• Wed 23 Feb 2022 19:24
    2138 visningar
    3 svar
    3
    2138

    Är jag gravid elr vad menas?

    Hejsan! 


    Jag är ny här på Familjeliv och jag har en fråga och hoppas någon kan hjälpa mig. 


    Jag och  min kille har försökt bli gravida nu i ungefär 2/3 månader. Min mens kommer alltid det datumet det sägs att den ska komma. Men nu är den försenad i fyra dagar. Har mått illa typ konstant sen dess och även haft en svullen mage. Även lite ont i magen till o från , men mest illamående till och från. Testade mig igår på umo , men de var negativt. Så andar mest att det är för tidigt att se resultat? Alla säger olika , att man antingen ska testa samma dag mensen skulle kommit & andra att ja ska vänta en eller två veckor. Jag har alltid mått illa till och från i alla år, dels för jag inte ätit då. Så är rädd att jag missuppfattat allt om att jag kanske är gravid. Men detta illamående är extremt. Känns som ja ska spy upp allt.
    Vad tror ni? Är jag gravid elr är det något annat? och när kan jag testa mig ?  

  • Svar på tråden Är jag gravid elr vad menas?
  • Anonym (V)
    Wed 23 Feb 2022 19:37
    #1

    Nej du är till typ 99.9% inte gravid om du testat negativt 3 dagar efter missad mens. För övrigt borde du testa positivt om du har sånna symptom (och de beror på graviditet). Symptomen kommer med hormonerna så då borde det liksom visa positivt nu i så fall. Så antingen är du helt enkelt inte gravid eller så har du haft ägglossning senare än du tror (eller inte alls) (och symptomen beror på progesteron som alltid finns efter äl, sjukdom, skengraviditet eller annat) vilket förklarar den sena mensen. Är det så, att du haft ägglossning senare än du tror, så kan det vara för tidigt att testa, det kan vi inte veta (beror på när ägglossningen var). Så vänta en vecka och testa igen då.

  • Wed 23 Feb 2022 19:41
    #2

    Om du har så kraftiga symptom som du beskriver så skulle ditt hcg (gravidhormonet) redan vara så högt att det gav tydligt utslag på graviditetstest. Om du trots det testat negativt så beror dina symptom med största sannolikhet på något annat. 


    Du kan så klart fortfarande vara gravid även om symptomen inte beror på det. Testa om några dagar igen om inte mensen kommer.

    Generellt bör man kunna testa på bim, men får man negativt och mensen inte kommer kan man testa igen efter några dagar eller vecka. 

  • Wed 23 Feb 2022 20:47
    #3

    Fick plus 4 dagar innan min mens var sen. Testa igen eller så är din mens sen bara

Svar på tråden Är jag gravid elr vad menas?