• Anonym (Mira)
    Thu 24 Feb 2022 00:29
    3024 visningar
    12 svar
    12
    3024

    Svärmor gillar att ge mig dålig självkänsla?

    Jag har Aspbergers och har svårt för det sociala spelet. Har svårt att förstå när folk gör ner mig eller faktiskt inte menar nåt illa. Kan vara vissa sammanhang folk beter sig dåligt men att jag inte riktigt förstått det helt. Eller dom gångerna jag faktiskt blir ledsen och kränkt, men att det verkligen inte var personens avsikt..

    är tillsammans med min man och vi har en underbar dotter tillsammans. Jag och svärmor kommer väl helt okej överens. men kan få en känsla av att hon vet att jag har svag självkänsla och gillar att trycka ner mig lite på ett finare sätt? Hur konstigt det än låter. Hon säger hela tiden att våran dotter ärvt pappans vackra ögon och hans vackra bryn och fransar. Hon säger ? men oj lilla lisa Har pappas vackra ögon och bryn? och så står jag där bredvid och hör.. hade Överseende att hon sa det i början när våran dotter var nyfödd men sen blev det för mycket.. då hon tjatade om det minst 4 gånger.. våran dotter har bra pigment och blir lätt brun och jag Är rätt vit, men det är inte för att jag inte kan bli brun utan för jag hatar att sola. Så säger hon ? åh Lisa har verkligen pappas pigment? men skillnaden mellan mig och min man är att han solar typ varje dag på sommaren.. sen frågade hon mig varför jag inte är ute mer och får mer färg för att jag är vit. Kändes då som att det är nåt fel att vara vit? När jag färgar håret eller gör nån ytlig förändring så kommenterar hon att hon ser förändringen men säger aldrig om det var fint eller inte. Känns som hon gör det här me flit?? Men kanske har fel? Och nej jag fiskar inte efter beröm eller hennes uppmärksamhet även om det låter så 

  • Svar på tråden Svärmor gillar att ge mig dålig självkänsla?
  • Anonym
    Thu 24 Feb 2022 00:43
    #1

    Jag tycker inte du ska träffa svärmor så ofta, glesa ut. Att man irriterar sig på varann beror ofta på att man träffas för ofta. Din man kan träffa henne oftare om han vill. Håll det på en nivå du står ut med
    Jag tycker inte det hon säger är så elakt. Hon är av en annan generation, de pratar på ett annat sätt.
    Men ni är olika och man måste inte vara bästis med svärmor
    Om ni träffas mer sällan, så kommer du ha lättare att ignorera.

  • Anonym (M)
    Thu 24 Feb 2022 00:46
    #2

    Tycker inte det hon säger är något konstigt alls 

  • Thu 24 Feb 2022 00:53
    #3

    Det är ingen kritik mot dig, alla mormor-morfar-farmor-farfar som är engagerade i sina barnbarn påstår att allt fint och bra hos barnet kommer från deras släkt och det söta barnet är exakt likt deras eget barn. De brukar inte mena något illa, men vill så gärna se något släktdrag hos barnet.
    Har sett att barn som tex är väldigt lika sin mamma, beskrivs av pappans släktingar som väldigt lik pappan. Eller tvärt om. 
    Det är nog ingenting att bry sig om och är nog inte menat som kritik mot dig, mer som en slags hyllning av barnet och deras eget barn, pappan.  

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Thu 24 Feb 2022 01:00
    #4

    Jag tolkar inte detta som att hon vill vara elak. Hon tycker sig se pappans drag i ansiktet och säger de högt. Alla sådana kommentarer om eventuella likheter med pappan kan du helt ignorera.

    Det kanske ser fräscht ut att bli brun av solsken, men det är verkligen inte nyttigt. Huden åldras i förtid, och risken för hudcancer ökar. Det enda du behöver svara är att du inte gillar att sola.

    Det låter som även svärmor har vissa brister i det sociala spelet, men någon elakhet tror jag inte ligger bakom, bara tanklöshet. Äldre människor kan ha en del "mossiga" åsikter som de gärna säger högt. Du får helt enkelt träna på att inte tolka någon djupare mening i det hon säger. Hon är helt fokuserad på sina två bebisar, dvs ert barn och din man.

  • Anonym (A)
    Thu 24 Feb 2022 07:19
    #5

    Ts, det där är helt din inbillning. Hon är så klart glad för att hon känner igen sin son i barnbarnet, det är jättevanligt och har inte med dig att göra.

  • Anonym (öööö)
    Thu 24 Feb 2022 07:47
    #6

    TS, det där är inget att bry sig om alls. Som redan har skrivits så ser i princip alla efter tecken på att barnbarnen ärvt något från den egna släkten. Helt naturligt och att säga något 4 ggr är inte direkt att tjata. Du kommer få höra detta säkert tills barnet flyttat hemifrån Flört . 
    Det är alltid" Åh, hon har samma hår som farfar när han var liten", "Ja det ser man att barnet fått våra gener, med de öronen" "Åh så söta glittrande ögon, det har alla våra barn haft - titta bara på de är fotona" (osv, i all oändlighet) 

    Om du tänker på din egen släkt, har säkert någon vid något tillfälle sagt något om hur barnet ser ut? 
    Att du är blek och inte blir så solbränd är inget att bry sig om heller, vi är alla olika. Om nu barnet ärvt pappans sätt att bli solbränd så är det väl så? Fakta liksom, inget att bry sig om bara för att farmor säger det. 

    (Ps, det stavas asperger Glad )

  • Anonym (A 2)
    Thu 24 Feb 2022 21:27
    #7
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2022-02-24 01:00:15 följande:
    Jag tolkar inte detta som att hon vill vara elak. Hon tycker sig se pappans drag i ansiktet och säger de högt. Alla sådana kommentarer om eventuella likheter med pappan kan du helt ignorera.

    Det kanske ser fräscht ut att bli brun av solsken, men det är verkligen inte nyttigt. Huden åldras i förtid, och risken för hudcancer ökar. Det enda du behöver svara är att du inte gillar att sola.

    Det låter som även svärmor har vissa brister i det sociala spelet, men någon elakhet tror jag inte ligger bakom, bara tanklöshet. Äldre människor kan ha en del "mossiga" åsikter som de gärna säger högt. Du får helt enkelt träna på att inte tolka någon djupare mening i det hon säger. Hon är helt fokuserad på sina två bebisar, dvs ert barn och din man.
    Håller med
  • Anonym (Xexe)
    Thu 24 Feb 2022 21:47
    #8

    Jag tycker inte att det hon säger verkar vara illa menat. Hon ser likheter mellan sitt älskade barn och sitt älskade barnbarn och gillar det. Så gör många far- och morföräldrar. Jag hade inte tagit illa upp om det var min svärmor som sa så. 

  • Anonym (Lollo­)
    Fri 25 Feb 2022 09:21
    #9

    Håller med övriga. Det är inget konstigt eller ovanligt att äldre släktingar säger såna saker. Min svärmor pratar jämt om att vår dotter sååå lik sin pappa, alltifrån håret till humöret. 
    Och de flesta tycker uu faktiskt att det är finare att bli lite solbränd på sommaren än att vara kritvit. Att vara solbränd har varit ett skönhetsideal under flera årtionden. 

  • Jonnyn­ilsson
    Fri 25 Feb 2022 13:49
    #10

    Min numera framlidna svärmor sa flera gånger under barnens uppväxt att jag inte kunde svära mig från dem. Vad hon menade var alltså den starka likheten mellan mig och barnen.

    Tror aldrig frugan har fått höra något likande.

  • Tesskk
    Fri 25 Feb 2022 14:34
    #11

    Din svärmor verkar ju rubbad ätlrigt talat. Vem säger att nån behöver vara brun? Upp till dig ju. Att vara vit är vackert,?kolla Nicole Kidman 

  • Fri 25 Feb 2022 15:43
    #12

    Hon är som de flesta far- och morföräldrar glad och stolt att hennes barnbarn liknar hennes barn. Det blir en stark igenkänning som inte går att sätta ord på. Du säger ju själv hur underbar din dotter är. Tänk när din dotter får ett barn som liknar henne själv i framtiden, då kommer alla dina fina känslor tillbaka igen - minnen från när hon var liten och hur hon rörde sig och såg ut. Det är inte riktat till dig överhuvudtaget. 

    Att hon klagar på din hudfärg tycker jag är fel, men jag skulle bara skaka av mig det om jag var du. En del äldre tror att det är nyttigt att bli hårt solbränd varje sommar. 

Svar på tråden Svärmor gillar att ge mig dålig självkänsla?